Hej!
Har haft böjveckseksem genom hela mitt liv (38 år) och dom som har eksem eller psoriasis vet vad det innebär att ha torr hud. Med tiden lär man sig vad som funkar och inte funkar och här summerar jag mina erfarenheter.
Symptomen går i skov och återkommer med jämna mellanrum. Det kan vara bra ett par dagar och sen är det dåligt i några dagar, detta är en slags normal kurva och det spelar ingen roll vad man gör.
Det man kan göra är att hålla de dåliga dagarna i schack.
Dusha inte med tvål eller schampo, varmt vatten funkar fint. Skall du tvunget ha lösningsmedel i håret så försök att inte få det på kroppen. Det säger sig självt att lösningsmedlet som du köper som schampo är till för att bryta ner fettet så att det kan sköljas bort.
Detsamma gäller tvål i största allmänhet så var sparsam med det.
Om du kan - undvik vatten, ex. diska utan diskhandskar (om det nu finns någon som diskar för hand idag).
Undvik kyla, gå inte ute utan vantar när det är kallt.
Klia inte, klipp naglar så att du inte kan riva hål på huden under nätterna eller sov med filthandskar. Om det är riktigt illa så brukar jag gå till handfatet och spola mina händer i kokhett vatten tills nerverna "domnat av", därefter får jag smörja in mig. Det brukar hålla i sig i en timme eller två innan det kliar igen.
Skrubba bort döda hudceller - men inte för mycket - många gånger så smörjer man in ett lager av döda hudceller istället för att underhålla de friska / levande cellerna under. Men var försiktig så du inte irriterar huden för mycket.
Undvik krämer med medicin om du kan (ex. karbamid, kortison). Detta hjälper för stunden men min erfarenhet är att "skovet" blir värre när det kommer tillbaka.
Om ni måste ha en kräm med medicin så är Momentasan ganska ok.
Men så till vad som funkar för mig...
Loreal Hydra Fresh (gel-varianten som är grön i färgen)...
Låter som ett reklaminlägg men jag lovar, om jag hade köpt detta och buteljerat om som medicin och sålt så hade jag vart rik. För det funkar verkligen. Detta kommer från en person som provat allt och lite till...
Skall försöka förklara vad det är som gör denna kräm så speciell (om ni har några andra tips på krämer som fungerar på samma sätt så skriva gärna det).
Först och främst så är det en nattkräm eller nått för ansiktet men jag använder det där jag har eksem, främst på händerna. Det är dyrt som snus men värt varenda liten peng. Ganska drygt trots allt eftersom man inte behöver så mycket varje gång.
Denna kräm lägger sig som en supertunn hinna (som man inte märker av alls) och hindrar fukten i huden att försvinna. Således hålls det kvar och händerna blir mjukare, detta i sin tur gör att det kliar mindre och blir mindre irriterat och bättre i allmänhet.
Det är först när man spolar av händerna som man känner att hinnan löses upp. Det är först då (efter typ en god natts sömn) som man inser att krämen faktiskt har varit på hela natten vilket är unikt med denna kräm (som sagt, har ni något annat tips är jag idel öra).
För att jämföra med andra typer av krämer, vissa går in snabbt i huden såsom Eucerin, andra går inte in i huden alls nära nog såsom Idomin så är detta en kräm som "torkar" snabbt men går nog inte in i huden egentligen utan lägger sig uppe på.
Hoppas detta hjälper någon iaf...
Ha de gott!
/ Richard