• Anonym (ts - torr hud)

Hjälp mot torr hud!

Ge mig snälla era bästa tips på hudkrämer för torr hud. Orkar inte längre. Har alltid haft sjukt torr hud och aldrig hittat den perfekta hudkrämen. Tänk studentbudget och ge mig alla era tips och gärna med motiveringar och förklaringar.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp mot torr hud!
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Lj) skrev 2017-01-24 23:20:34 följande:
    stackare. Har du eksem eller nått eller "bara" väldigt torr? Ja testa eucerin - är fetare och drygare vilket brukar va plus om man är torr men annars kanske den går lite långsammare in i huden än nivea. Men som sagt är du torr så tror jag den blir toppen Oavsett, mindre parfym och onödiga irriterande ämnen i eucerin.
    Jag har atopiskt eksem också, men får det inte lika ofta som jag hade som barn.
    Huden är dock alltid en fråga. Och jag har pga det svårt med smink, stram hud och mjäll. Extra torra fingrar och fötter.

Har nästan gett upp att testa nya saker, för det blir oavsett inte löst permanent. Men, näst på tur är Eucerin. Sedan kanske shea. Eller någon drickbar olja, så det kommer inifrån.

Och under tiden ber vi för ett genombrott som löser det för gott...
  • Anonym (M)

Jag har börjat med sån där "oljerengöring" vad gäller ansiktet. Eftersom jag också har provlem med pormaskar så kollade jag upp vilken olja som har minst tendens att täppa igen porer - så nu tvättar jag nig med vanlig solrosolja - det är billigt!

Som hudkräm har jag jojobaolja (men ännu bättre dör riktigt torr hud har jag hört att avocadooöja är men det har jag ej provat). Också relativt billigt, kostade 150kr för 100 ml vilket jah skulle gissa räcker 7-8 månader.

Det tog några veckor innan huden slutade vara torr, först upplevde jag den torrare.

• Anonym (Sofie)

Eucerin gör mig galen. Känns som jag har ett klibbigt lager på huden hela tiden. Och den "försvann" direkt när jag smorde på den. Finns inte en chans att den går in i huden på en sekund, så vad tusan sker?

Inte nöjd! Känns som jag smort in mig i coca cola. Ska det vara såhär? Blir det bättre vid regelbunden användning?

Aldrig varit med om en kräm som känts så märklig på huden. Känns som huden har blivit "fejk"-mjuk (och klibbig), och att det bara är en hinna utanpå. Får inte alls intrycket av att den gått in i huden.

• Anghammarad

Jag har haft snustorr och sprucken hud på mina händer varje vinter så länge jag kan minnas. Började även få en del böjveckseksem samt även eksem på ögonlocken. Inga salvor hjälpte mig. Började ta ett ordentligt D vitamintillskott denna vinter och alla eksem var borta och händerna blev otroligt mycket bättre. Fortfarande lite torra men inte på långa vägar lika illa som tidigare. Har inga som helst bevis på att det beror på D vitaminerna men det är intressant att notera att mina problem slutade bara någon vecka efter att jag började med dem. 

• Anonym (Sofie)
    Anghammarad skrev 2017-01-26 14:12:31 följande:

Jag har haft snustorr och sprucken hud på mina händer varje vinter så länge jag kan minnas. Började även få en del böjveckseksem samt även eksem på ögonlocken. Inga salvor hjälpte mig. Började ta ett ordentligt D vitamintillskott denna vinter och alla eksem var borta och händerna blev otroligt mycket bättre. Fortfarande lite torra men inte på långa vägar lika illa som tidigare. Har inga som helst bevis på att det beror på D vitaminerna men det är intressant att notera att mina problem slutade bara någon vecka efter att jag började med dem. 

I tablettform? Det låter ju värt ett försök, utan tvekan.
  • Anonym ("Det funkar för mig")

Hej

När min hud krackelerar totalt tar jag till detta

Vid duschning så tvättar jag mig endast under armarna och skrevet med duscholja, håret tvättar jag efteråt då jag inte vill blöta kroppen.

Smörjer in mig med kroppsolja och spatserar således näck tills det sjunkit in..5min.

På extra utsatta ställen smörjer jag med bephanten eller weledas Skinfood. Har alltid en burk ringblomssalva i väskan, naturens egna "elisabeth arden 8h cream"

• Anghammarad
    Anonym (Sofie) skrev 2017-01-26 14:25:30 följande:
    I tablettform? Det låter ju värt ett försök, utan tvekan.
    Japp. Kör med Pure Pharma vitamin D3, men det spelar nog inte särskilt stor roll vilket märke, bara det är en rejäl dos. Och även om det inte hjälper mot torr hud så är det aldrig fel att käka D vitamin.
  • Anonym (Sofie)
    Anghammarad skrev 2017-01-26 16:36:29 följande:
    Japp. Kör med Pure Pharma vitamin D3, men det spelar nog inte särskilt stor roll vilket märke, bara det är en rejäl dos. Och även om det inte hjälper mot torr hud så är det aldrig fel att käka D vitamin.
    Nej, precis, jag tänker också att det inte kan skada även om det inte hjälper för huden. Kommer beställa en burk och prova!

Hur snabbt märkte du resultat?
  • flygrl
    Anonym (Sofie) skrev 2017-01-25 05:11:53 följande:
    Jag har atopiskt eksem också, men får det inte lika ofta som jag hade som barn.
    Huden är dock alltid en fråga. Och jag har pga det svårt med smink, stram hud och mjäll. Extra torra fingrar och fötter.

Har nästan gett upp att testa nya saker, för det blir oavsett inte löst permanent. Men, näst på tur är Eucerin. Sedan kanske shea. Eller någon drickbar olja, så det kommer inifrån.

Och under tiden ber vi för ett genombrott som löser det för gott...
    Jag tycker som sagt shea butter e underbart bra och det e anti inflammatoriskt med. Men sen e det nog också individuellt va som funkar.

Lycka till!
  • MorrisM

Har du provat emu olja? Det skall vara väldigt bra men uppfyller kanske inte kravet på studentbudget... 

• Anonym (Psoriasis)

För min supertorra känsliga hud med psoriasis i hålfötter så fungerar dessa superduper, aldrig haft en bättre hud sedan jag hittade dessa holy grails. 

duscholja (använder vinterhalvår när jag är som torrast): https://www.apotekhjartat.se/produkt/locobase-everyday-special-shower-oil-300-ml/

duschtvål (resten av året) och intimtvätt året om: 
    https://www.apotekhjartat.se/produkt/lactacyd-duschcreme-utan-parfym-500-ml/

hudkräm som är fantastisk, återfuktar, mjukgör, klibbar inte, sjunker in snabbt osv:
    https://www.apotekhjartat.se/produkt/aco-special-care-protecting-body-cream-200-ml/

när jag behöver något extra, ex. fnasiga nagelband, torra hälar, knän, armbågar. sjunker inte in lika fort men magisk att kladda på kvällstid och vakna upp återfuktad:
    https://www.apotekhjartat.se/produkt/hth-skin-repair-oparfymerad-100-ml/

och, mina läppar klarar sig inte utan detta. det finns en tid före, och nu en tid efter med detta balm. mina läppar var alltid skrovliga förr, för varmt så de krackelerade av sol. För kallt pga vinter. För torrt. för blåsigt, osv osv osv. Finns även med färg på åhlens
    https://www.apotekhjartat.se/produkt/dr-lipp-original-nipple-balm-8-ml/

• Anonym (kokos)

Vet inte så mycket om psoriasis men så här gör jag:

Kokosolja i badkaret. En sked: Tvätta inte bort skölj bara, ingen tvål efter.. Alternativt smörj in med kokosolja efter bad eller när som helst. Akta kläder för flottfläckar. Olivolja på hud går också bra. Lite starkare än kokos dock och kan svida om man är mycket torr.

Havregryn i en struma, knyt i strumpan så  inte havet åker ut,  och sänk ner i badet. Kläm ut "saften" från havren i badkaret. Lenande för huden och mjukar upp. Min väninna med mycket utslag badar med havregryn ofta då det tar bort klådan osv. Jag gör det också. Det blir lent. Samma här, tvätta inte huden med tvål sen sköt bara isåfall.

Ta bort tvål och duschtvål på kroppen som torkar ut. 

Jag kör nästan aldrig krämer, har jättetorr hud också. Ibland tar jag idominsalva eller något från apoteket men tycker det kliar och kladdar och blir värre. Tycker då oljorna och havren ger bäst effekt, men man måste göra det flera gånger och gärna med jämna mellanrum. 

Lycka till

• Heranell

HTH är alltid min go-to hudlotion. Ibland på vintern behöver huden mer fett, nu senast köpte jag en burk Nivea Repair & Care på Normal, lite fetare. Den är bra och funkar dessutom för ansiktet för mig. Men är du riktigt snustorr - prova HTH. 

• Anonym (Lika anonym som du ;))
    Anonym (Psoriasis) skrev 2024-03-25 23:09:06 följande:

För min supertorra känsliga hud med psoriasis i hålfötter så fungerar dessa superduper, aldrig haft en bättre hud sedan jag hittade dessa holy grails. 

duscholja (använder vinterhalvår när jag är som torrast): https://www.apotekhjartat.se/produkt/locobase-everyday-special-shower-oil-300-ml/

duschtvål (resten av året) och intimtvätt året om: 
    https://www.apotekhjartat.se/produkt/lactacyd-duschcreme-utan-parfym-500-ml/

hudkräm som är fantastisk, återfuktar, mjukgör, klibbar inte, sjunker in snabbt osv:
    https://www.apotekhjartat.se/produkt/aco-special-care-protecting-body-cream-200-ml/

när jag behöver något extra, ex. fnasiga nagelband, torra hälar, knän, armbågar. sjunker inte in lika fort men magisk att kladda på kvällstid och vakna upp återfuktad:
    https://www.apotekhjartat.se/produkt/hth-skin-repair-oparfymerad-100-ml/

och, mina läppar klarar sig inte utan detta. det finns en tid före, och nu en tid efter med detta balm. mina läppar var alltid skrovliga förr, för varmt så de krackelerade av sol. För kallt pga vinter. För torrt. för blåsigt, osv osv osv. Finns även med färg på åhlens
    https://www.apotekhjartat.se/produkt/dr-lipp-original-nipple-balm-8-ml/

Jobbar du med SEO på Apoteket hjärtat så borde du vara tydlig med det? Det ser inte bra ut att bara rekommendera deras produkter i alla fall. 

• Anonym (Psoriasis)
    Anonym (Lika anonym som du ;)) skrev 2024-03-27 11:16:45 följande:

Jobbar du med SEO på Apoteket hjärtat så borde du vara tydlig med det? Det ser inte bra ut att bara rekommendera deras produkter i alla fall. 

Helt osponsrat och har inget med apoteket hjärtat att göra mer än att det är där jag handlar pga närmsta butik för mig. tipsade om vad som passat mig med psoriasis. Men du får gärna göra egen research vet jag
  • Anonym (Psoriasis)
    Anonym (Lika anonym som du ;)) skrev 2024-03-27 11:16:45 följande:

Och produkterna är inte heller från apoteket hjärtat, en parantes för den läskunnige. aco, hth, dr lipp osv. de råkar finnas hos apoteket hjärtat
Svar på tråden Hjälp mot torr hud!