Inlägg från: Dementoria |Visa alla inlägg
  • Dementoria

Är resan värt priset?

BeckiL skrev 2017-01-23 10:47:43 följande:
    Har absolut inte bestämt oss för att åka! Det är väl lite mer en dröm som skulle kunna gå uppfyllelse, men jag funderar på om det är värt det ändå då det är så hutlöst mycket pengar. Men OM vi skulle åka skulle det vara från Arlanda, till Sugar beach i flic en flac, i april, maj eller oktober.
    2 veckor i oktober, 2 vuxna.

Flyg (Emirates) 15182 kr
    Hotell (ditt valda, med AI) 48480 kr
    Summa 63662 kr

Samma hotell finns med halvpension för 37293 kr under samma period. 

2 veckor i maj, 2 vuxna

Flyg (Emirates) 14782 kr
    Hotell (ditt valda, med AI) 39557 kr
    Summa 54339 kr

Samma hotell finns med halvpension för 28369 kr och med helpension för 32098 kr under samma period. 

Detta var snabba sökningar utan minsta försök till att leta rabatter el dyl.
  • Dementoria
    BeckiL skrev 2017-01-23 10:51:28 följande:
    Det var inte jag som skrev det :)
    Jamen det förklarar ju saken, haha!
  • Dementoria
    BeckiL skrev 2017-01-23 11:13:13 följande:
    Oj, ja det kanske kan vara värt att kika närmare på det som sagt! Det där i maj för drygt 54 000 lät ju mycket bättre! Kan du inte hjälpa mig att boka, hehe... ;)
    Haha, det är verkligen inte svårt. Du kan göra provbokningar, så länge du inte petar in dina kortuppgifter kan de inte dra några pengar. Klicka dig runt, det är absolut inte svårare än att boka en resa på TUI.

Håll reda på datumen bara och tänk på att flygresan kan göra så du landar en dag senare så du slipper betala för en hotellnatt i onödan.
  • Dementoria
    BeckiL skrev 2017-01-23 11:29:43 följande:

Dock hittar jag inte rum för det priset på det hotellet. Vilka datum tog du? Testade lite olika i maj, och det blev 53676 kr för 2 pers 2 veckor. Och då blir det ju inte så mkt billigare än ex TUI...

Tror det var 8-22 maj, jag bara tog datum ur luften. Sedan får du scrolla neråt och kika på de olika alternativ som finns.
  • Dementoria
    Anonym (Resglad) skrev 2017-01-23 12:27:57 följande:
    Du är inte så berest va?
    Eller bor på billiga hotell med en eller två stjärnor?

Maten serveras från fat/behållare som inte rymmer så väldigt mycket och byts ut  kontinuerligt!
    Nu tycker jag du kastar sten i glashus igen. Tycker du att du själv är "berest" för att du bott på ett antal AI-hotell på charter-orter?

.
    Anonym (S) skrev 2017-01-23 18:52:27 följande:
    Det är väl just det bl.a. som jag vänder mig emot. Visst alla är olika men att äta på ett hotell i två veckor är det många som inte blir lockade av. Hur mycket har du rest själv då du anser att detta är "att resa"?

Sen att resa med barn.. Det blir vad man gör det till. Vad är ett "barnanpassat resmål som skandinaver är vana vid"? Bamselkubb?

Barn kan man i stort sett ha med sig överallt bara man vågar och inte är för bekväm. Våra fyra har varit runt i hela världen. Senaste resan tog 20 timmar från ställe till ställe. Att uppleva saker med barnen är det bästa som finns. Och då menar jag inte bamseklubb.
    Håller med ang att resa med barn. Aldrig i livet att jag skulle sätta mig på ett AI-hotell med Bamseklubb bara för att jag reser med barn. Vi har rest som vanligt efter barnen kom. Reguljärt och hyra bil + hus (eller bila runt och bo på olika hotell). Kors och tvärs över jorden. Storstad, småstad och strand. 

Jag har alltid gillat att resa fritt och undviker gärna de värsta turistställena. Jag förstår inte vitsen med att trängas på en charterstrand, bo på ett charterhotell med en massa andra människor och dessutom betala dyrt för det när man kan få hyrbil, hus och hyfsat folktomma och natursköna stränder för mindre pengar. 
  • Dementoria
    Anonym (S) skrev 2017-01-23 19:36:49 följande:
    Nej jag vill också åka till ställen med så få turister som möjligt. Har en gång bott på sunwinghotell dock hade vi inte all inkl. Men den turistkänslan var ingen hit.. Speciellt inte när alla turister stod i kö till buffén kl 18 varje kväll :). Men som sagt..alla väljer hur de vill ha sin semester.
    Absolut, det är tur alla är olika. Annars hade "min" strand varit full av folk
  • Dementoria
    elyse skrev 2017-01-23 20:06:11 följande:
    Jag tänker att många svenska barnfamiljer tar barnpool, höga stolar eller barnmeny för givet istället för poolbarer och strikt dresscode. Men det kanske är en fördom?
    Grejen är att det finns ungefär en miljon saker mellan "barnpool, höga stolar eller barnmeny" och "poolbarer och strikt dresscode".
  • Dementoria
    Anonym (Resglad) skrev 2017-01-23 20:04:04 följande:
    Du får tycka precis vad du vill. Var skrev jag att jag bara åkt charter?
    AI-hotell är toppenbra om man väljer med omsorg och har en smula tur. Det finns bra sätt att få koll via andras erfarenheter dessutom.

Om du gillar att bila runt och bo på olika hotell så varsågod, jag tänker inte hindra dig. Jag tänker heller inte såga ditt sätt att resa som du gör med mitt fröken glashus.

Jag förstår vitsen med att sola på vad du kallar "en charterstrand"och bo på ett hotell med en massa andra människor, jag är social och gillar att umgås och träffa nya människor. Jag är inte intresserad av varken hyrbil, hus eller hyfsat folktomma och stränder på min semester!

Vi är olika, deal with it!
    Det har inte låtit som du gjort annat än druckit "gratis" alkohol, gått på marknader eller legat vid poolen i de trådar du skrivit i och startat. Det är det intrycket jag fått av att läsa det du skriver alltså. Om det inte överensstämmer med verkligheten så är det väl så.
  • Dementoria
    elyse skrev 2017-01-23 20:40:36 följande:
    Vi tycker rätt lika ändå. Har en tvååring som älskar stark och smakrik mat och annorlunda drycker. Gillar maffiga byggnader, språk och att möta nya människor. Så det kommer att bli jättekul att dela nya upplevelser med henne! Om två år kanske...
    Jag har tagit med barnen tidigt på alla möjliga saker från de varit helt små. Ibland blir besöken väldigt korta för att ungen helt enkelt inte är på humör, andra gånger kan man strosa i timmar för att ungen varit helt nöjd eller somnat! Enda skillnaden att resa med barn vs utan är att man får vara mer flexibel när man reser med barnen
  • Dementoria
    elyse skrev 2017-01-23 20:44:14 följande:
    Vad vill du ha sagt?
    Att barnfamiljerna har mer att välja på än de två sakerna du skrev. Om de släpper barnklubben med blicken
    elyse skrev 2017-01-23 20:48:18 följande:
    Så kunde vi också göra fram till för ca ett år sedan. Mitt barn är inte avvikande, men galet viljestark. Vi har inte ens kunnat använda vagnen i perioder. Nu är det bättre och vi ser fram emot att kanske komma iväg på något, men inte på andras bekostnad.
    Ja, de flesta barn har ju faser när dom inte är skitroliga att resa med. Eller försöka göra något vettigt med alls, hehe.
  • Dementoria
    record collector skrev 2017-01-26 01:14:36 följande:

Vore intressant att få reda på vilket reseföretag som säljer en 2-veckors resa till Mauritius för 70K kronor? Låter ju mer som bedrägeri. 

Men det är så mycket det kostar. Det är samma sak för Maldiverna, det finns helt enkelt inga "billiga" resor dit. Sedan om man är villig att betala för det är ju en helt annan sak!
  • Dementoria
    nnnnnnnn skrev 2017-01-26 19:45:24 följande:

Om inte länken funkar så är det iallafall en resa 2 veckor 2 pers med all inclusive, strandnära, för 44 816 kr.

Till vad? Vill inte öppna länken.
  • Dementoria
    elyse skrev 2017-01-24 12:00:50 följande:

Själv tycker jag ju att kryssningar är underskattade. En ny exotisk ö varje dag och ett tiotal utflykter på varje. Drygt 40 000 betalade vi, två vuxna, för flyg fram och tillbaka till San Juan i Puerto Rico och hotell där + kryssningen i två veckor.

Tycker verkligen att det är värt att åka "fel håll" och inte åka till Asien.

Jag följde en blogg för några år sedan. Det var en svensk familj som seglade jorden runt i 4 år och de tillbringade stor del i varmare vatten. I den bloggen beskrev de hur det såg ut när de där kryssningsfartygen kom in, hur ställena såg ut, hur passagerarna vällde ut och så vidare och det lät på intet sätt alls lockande.

Det är säkert toppen för många men för mig låter det inte alls kul.
  • Dementoria
    nnnnnnnn skrev 2017-01-26 21:46:12 följande:

Maritius...

Med Tui
    Till Riu Creole märkt med 4 T dvs 4 av 5 på deras egna skala.
    All inclusive
    2 veckor
    2 personer

Aha. Ja det gick ju även att hitta betydligt billigare resor (än 70.000 kr) till hotellet TS tittat på och förälskat sig i om TS bokade flyg + hotell själv i stället för att gå via Ving (eller vad det nu var för bolag). 
  • Dementoria
    elyse skrev 2017-01-27 08:21:43 följande:
    Men då var de ju på de här platserna själva? Och tyckte inte att det var bra?

Ja, det är tusentals människor på fartygen och alla har en plan för dagen. Vissa vill till en strand (Ibland finns det precis där man kliver av, men för det mesta krävs det en lång busstur för fartyget stannar ju där det finns plats), andra strosar bara runt och andra bokar en dyktur, åker till djungeln, till nån rom-fabrik...

Men jag har för mig att du skrivit att du inte är så förtjust i många människor öht? (Inget elakt menat!) Mig bekommer det inte att stå i kö och liknande och det är bara en bonus att träffa på människor jag aldrig skulle möta annars.
    Det var på ungefär samma platser, ja. Med den skillnaden att det ena dagen var ett par folktomma, rena och vackra stränder för att dagen efter vara proppfulla med kryssningsturister, uppställda barer, skräp osv. Ett par hundra meter bort låg flera vackra och öde stränder men dit vallades inte turisterna från båten. 

Det lät bara så tråkigt och sorgligt tyckte jag.
  • Dementoria
    elyse skrev 2017-01-27 08:21:43 följande:
    Men då var de ju på de här platserna själva? Och tyckte inte att det var bra?

Ja, det är tusentals människor på fartygen och alla har en plan för dagen. Vissa vill till en strand (Ibland finns det precis där man kliver av, men för det mesta krävs det en lång busstur för fartyget stannar ju där det finns plats), andra strosar bara runt och andra bokar en dyktur, åker till djungeln, till nån rom-fabrik...

Men jag har för mig att du skrivit att du inte är så förtjust i många människor öht? (Inget elakt menat!) Mig bekommer det inte att stå i kö och liknande och det är bara en bonus att träffa på människor jag aldrig skulle möta annars.
    Missade att svara ju. Människor i sig bekommer mig inte, det är nog "turister i flock" jag inte riktigt klarar av. Och på semester vill jag inte trängas med turister
Svar på tråden Är resan värt priset?