• Anonym (Värd)

Irritation över köttfri middagsbjudning

Jag ska ha en liten middagsbjudning. Sex vänner inbjudna, samt mig och mitt barn. Två av gästerna är vegetarianer, och därför bestämde jag mig för att jag kommer att bjuda på en vegetarisk rätt. Jag nämnde detta till en av vännerna som kommer att komma, och då tyckte han att det var helt fel gjort av mig att planera på det viset. "De är bara två stycken, varför ska resten behöva förhålla sig till deras preferenser?" Kommentarer i den stilen. Jag berättade att jag tyckte att det var onödigt att behöva laga två sorters rätter, det är ju inte så att jag kommer att bjuda på något trist på grund av att det blir vegetariskt och så vidare. Han verkade inte alls förstå mitt resonemang, på honom lät det som att jag skulle låta de andra gästerna "lida" eller något i den stilen. Ungefär som att jag planerat att bjuda på korv med bröd eller något. Jag kommer inte att ändra mitt beslut, men är nyfiken på era tankar.

• Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning
  • Anonym (a)

Låter som en extremt fånig man, "hurr utan kött är det inte mat durr", haha. Skit i honom, vegetariskt kan ju vara jättegott.

• Anonym (zZz)

Jag skulle helt klart gjort två rätter! En vegetarisk och en med kött/kyckling! Har man en middagsbjudning så ska man se till att göra den ordentligt så att alla gäster blir nöjda! Jag har haft fleeera gånger middagsbjudningar då någon/några varit vegetarianer och då har jag gjort två olika rätter MINST! Är man för lat för sånt så tycker jag att man inte bjuder på middag. Antingen gör man något ordentligt eller inget!

• Dixie

Det låter ju vettigt att göra en gemensam rätt - har vi någon gäst som är glutenintolerant väljer vi ju inte att bjuda på pasta just den gången!

• Dixie
    Anonym (zZz) skrev 2017-01-23 17:26:20 följande:

Jag skulle helt klart gjort två rätter! En vegetarisk och en med kött/kyckling! Har man en middagsbjudning så ska man se till att göra den ordentligt så att alla gäster blir nöjda! Jag har haft fleeera gånger middagsbjudningar då någon/några varit vegetarianer och då har jag gjort två olika rätter MINST! Är man för lat för sånt så tycker jag att man inte bjuder på middag. Antingen gör man något ordentligt eller inget!

För om det inte finns kött är det ingen riktig middag - eller hur menar du?
  • kottelin

Tycker det är självklart med en och samma rätt till alla.

Ja, typ så...
  • Nyfikna72

Jag älskar kött men en bjudning utan kött är ju ett ickeproblem. Ingen lär ju avlida av att äta vegetariskt bara för att man inte vill.........

• nuharjagbytt

Jag tycker det är vettigt att bara göra en rätt. Lite synd att han som är så anti vet om att det ska vara vegetariskt. En bra lagad vegetarisk rätt är det inga problem för icke vegetarianer att äta.

Vi har tex gjort köttfärssås till tacos på Cornfärs (stavning?) och alla tyckte det var jättegott.

• Anonym (zZz)
    Dixie skrev 2017-01-23 17:27:38 följande:

För om det inte finns kött är det ingen riktig middag - eller hur menar du?

Nix! Jag menar att man bör ha lite att välja på. Varför göra en sån grej, middag om man ändångör det halvdant? Det är lite som att bjuda hem folk på lite dricka och så finns det de som är nykterista. De ska inte behöva dricka endast vatten för att det inte finns annat. Då ser man till att det både finns alkohol och ex läsk! Kapish?!
  • FruganH

Men hallå, man kan väl inte lägga beställning på maten när man blir bortbjuden. Karln som gnäller på vegetariskt får väl inte komma då!
    Din bjudning - du bestämmer maten. Punkt slut.

• Anonym (a)
    Anonym (zZz) skrev 2017-01-23 17:30:22 följande:
    Nix! Jag menar att man bör ha lite att välja på. Varför göra en sån grej, middag om man ändångör det halvdant? Det är lite som att bjuda hem folk på lite dricka och så finns det de som är nykterista. De ska inte behöva dricka endast vatten för att det inte finns annat. Då ser man till att det både finns alkohol och ex läsk! Kapish?!
    Varför är en vegetarisk middag "halvdan"? De blir ju bjudna till middag, inte buffé.
Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning