• Anonym (Värd)

Irritation över köttfri middagsbjudning

Jag ska ha en liten middagsbjudning. Sex vänner inbjudna, samt mig och mitt barn. Två av gästerna är vegetarianer, och därför bestämde jag mig för att jag kommer att bjuda på en vegetarisk rätt. Jag nämnde detta till en av vännerna som kommer att komma, och då tyckte han att det var helt fel gjort av mig att planera på det viset. "De är bara två stycken, varför ska resten behöva förhålla sig till deras preferenser?" Kommentarer i den stilen. Jag berättade att jag tyckte att det var onödigt att behöva laga två sorters rätter, det är ju inte så att jag kommer att bjuda på något trist på grund av att det blir vegetariskt och så vidare. Han verkade inte alls förstå mitt resonemang, på honom lät det som att jag skulle låta de andra gästerna "lida" eller något i den stilen. Ungefär som att jag planerat att bjuda på korv med bröd eller något. Jag kommer inte att ändra mitt beslut, men är nyfiken på era tankar.

• Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning
  • Anonym (N)
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-27 10:04:52 följande:

Ja, vi har 99 gånger av 100 fisk, kyckling eller kött som huvuddel i våra rätter.

Du kan väl förklara vad det onyttiga med att äta detta i normal omfattning?

Är det på riktigt en nyhet för dig att det är ohälsosamt att äta så mycket kött?
  • KarlssonsKalle
    Anonym (N) skrev 2017-01-27 12:30:03 följande:
    Är det på riktigt en nyhet för dig att det är ohälsosamt att äta så mycket kött?
    Och du är inte läskunnig eller?
    Jag frågade om det var det minsta onyttigt att äta NORMALA mängder rent kött/fisk?
  • Anonym (Hepp)
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-26 10:39:25 följande:
    Är man kränkt för att man ser det med lite sunt förnuft???
    Om en värd är tillmötesgående och ordnar ett vegetariskt alternativ så kan väl en vegan ordna ett alternativ för allätarna.... Varför skall det bara visas hänsyn åt ena hållet???
    Precis så! För oss funkar det inte så bra med vegetariska alternativ. Jag skulle gärna vilja äta vegetariskt en eller två gånger i veckan, men maken äter inte baljväxter och är nötallergiker, sonen är allergisk mot bland annat svamp. Bönor och quorn går alltså bort direkt. Sonen har vänner som är vegetarianer. De bjuder alltid på vegetariskt och verkar tro att exempelvis quorn funkar för alla, men sonen får väldigt ont i magen av det.
  • Anonym (Veg)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-01-31 10:01:39 följande:

Precis så! För oss funkar det inte så bra med vegetariska alternativ. Jag skulle gärna vilja äta vegetariskt en eller två gånger i veckan, men maken äter inte baljväxter och är nötallergiker, sonen är allergisk mot bland annat svamp. Bönor och quorn går alltså bort direkt. Sonen har vänner som är vegetarianer. De bjuder alltid på vegetariskt och verkar tro att exempelvis quorn funkar för alla, men sonen får väldigt ont i magen av det.

Äter ni aldrig pannkakor?
  • Anonym (Veg)

Dessutom pratar du om olika allergier, vilket självklart ska tas hänsyn till. Det finns vegetarisk man för även allergiker. Men det personen vars inlägg du citerade pratar om syftar på är inte allergier utan bara att hen inte vill äta vegetariskt vilket bara är löjligt. Det finns förhoppningsvis ingen som enbart lever på djur och aldrig äter någonting annat så som potatis, grönsaker, ris osv..
  • KarlssonsKalle
    Anonym (Veg) skrev 2017-01-31 10:08:24 följande:
    Pannkakor innehåller ju ägg, äter du det?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Veg) skrev 2017-01-31 10:08:24 följande:
    Visst pannkakor några gånger varje vecka är ju supernyttigt...eh nej. Men gott.
  • Anonym (Veg)
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-31 10:43:19 följande:

Pannkakor innehåller ju ägg, äter du det?

Tänkte inte på att ni inte är insatta i vegetarisk mat. Givetvis går det att göra veganska pannkakor. Och nej. Jag äter inte ägg eftersom jag är vegetarian.
  • Anonym (Veg)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-01-31 10:44:11 följande:

Visst pannkakor några gånger varje vecka är ju supernyttigt...eh nej. Men gott.

Äter du sallad? Potatis? Ris? Frukt? Pasta? Antar att du fattar skillnaden på någon som är allergisk och någon som bara vill sätta sig på tvären.
  • Anonym (Veg)
    Anonym (Veg) skrev 2017-01-31 11:00:14 följande:

Tänkte inte på att ni inte är insatta i vegetarisk mat. Givetvis går det att göra veganska pannkakor. Och nej. Jag äter inte ägg eftersom jag är vegetarian.

Vegetariska pannkakor skulle det stå givetvis.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Veg) skrev 2017-01-31 11:02:19 följande:
    Äter du sallad? Potatis? Ris? Frukt? Pasta? Antar att du fattar skillnaden på någon som är allergisk och någon som bara vill sätta sig på tvären.
    Min man är förutom nötter allergisk mot morötter, äpplen, päron, plommon (och andra stenfrukter), tomat och ska helst inte heller äta paprika.

Jag skulle gärna äta ärtsoppa exempelvis, utan kött, men maken äter som sagt inte baljväxter heller. Jag gör det dock ibland till mig själv.
  • Anonym (Veg)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-01-31 12:00:51 följande:
    Min man är förutom nötter allergisk mot morötter, äpplen, päron, plommon (och andra stenfrukter), tomat och ska helst inte heller äta paprika.

Jag skulle gärna äta ärtsoppa exempelvis, utan kött, men maken äter som sagt inte baljväxter heller. Jag gör det dock ibland till mig själv.
    Du förstår säkert vart jag ville komma. Det finns massa mat som är vegetarisk som går att äta av alla som vill (och som också äts varje dag av personer som också äter djur), om man inte måste avstå pga allergi.
  • hammarhajen
    Pasta med tomatsås borde funka fint. Helt vanlig mat. Alla måltider måste inte innehålla stora mängder protein. En eller två dagar i veckan kan man absolut byta ut middagsmaten mot vegetarisk mat utan proteinersättare. 

- Spenatpaj

- Broccolisoppa med ostmackor

- Pasta med fetaost, soltorkade tomater, oliver, paprika, småtomater... 

- Grillad halloumi med bröd och olika röror

Finns hur mycket som helst som inte innehåller kött, bönor eller qourn
  • hammarhajen

Vilka fåniga argument man hittar i tråden.

Självklart kan du bjuda på vegetariskt TS. Vegetarisk mat är mat, lika mycket som annan mat. En vän som inte kan hantera det och blir sur är inte mycket till vän tycker jag. 

Jag äter kött och bjuder oftast på kött eller fisk. Men det är ju jag, Kompisen från norrland som jagar bjuder ofta på vilt och han som åker på fiskeresor oftast på fisk. Man lagar det man gillar och kan. Inget konstigt. Sedan gillar vi alla olika saker och så är det ju liksom bara, Inte alltid man får favoriträtten när man är bortbjuden. 

Människor som är så inskränkta att de inte kan äta vegetariskt en middagsbjudning behöver kanske ruskas om lite och inte daltas med med hjälp av en kycklingfilé vid sidan av. 

• Anonym (N)
    hammarhajen skrev 2017-02-03 19:52:14 följande:

Pasta med tomatsås borde funka fint. Helt vanlig mat. Alla måltider måste inte innehålla stora mängder protein. En eller två dagar i veckan kan man absolut byta ut middagsmaten mot vegetarisk mat utan proteinersättare. 

- Spenatpaj

- Broccolisoppa med ostmackor

- Pasta med fetaost, soltorkade tomater, oliver, paprika, småtomater... 

- Grillad halloumi med bröd och olika röror

Finns hur mycket som helst som inte innehåller kött, bönor eller qourn

Mums. Håller med :)
Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning