• Äldre 24 Jan 11:56
    6188 visningar
    10 svar
    10
    6188

    Vad äter ni under en dag?

    Vad stoppar ni i er under en dag? Menar då allt som äts och dricks, även godis, frukt osv...

  • Svar på tråden Vad äter ni under en dag?
  • Anonym (Tjej2­4)
    Äldre 24 Jan 13:27
    #1

    Är ensamstående med en 10 månaders kille, äter frukost när han sover första passet ca kl 11, sen äter jag nåt lagat eller nåt som går snabbt att värma eller typ fryspizza ca kl 16 och sen kanske lite choklad eller en eller två nävar chips på kvällen till nån film. Dricker mjölk till maten och blandsaft eller vatten med citron till annat eller när jag är törstig. Vet att jag äter helt fel och för lite då.jag bara äter en gång om dagen och inga mellanmål osv. Men det lämnar när jag tar hand om sonen. Kämpar också med ett röksug som kom när sonen va ca 3månader. Då börja jag äta saltapinnar och choklad för att stilla behovet och det kommer ibland ännu. Slutade röka i v 5 dagen efter gravtestet. Hade då rökt i ca 7-8 år, kroppen tog paus ( antagligen pga hemskt illamående hela gravditeten så jag aldrig hann känna av att jag slutade röka ) och gav mig abstinensen och röksuget efter födseln. Konstigt och väldigt jobbigt. Gick ner alla graviditetskilon inom typ 3 veckor men gick upp flera igen efter röksuget och abstinensen slog till. Sorry att de blev en hel uppsats :p

  • ika_10­9
    Äldre 24 Jan 14:02
    #2

    Frukost - Kaffe + en hemmagjord hallonsmoothie
    Fika - Kaffe + banan
    Lunch - matlåda från kvällen innan
    Fika - En kopp te
    Middag - en middag som lagas från Middagsfrid (dvs matkassen)

    Sen blir det alltid nåt äpple eller hemmagjord (nyttig) glass eller knäckebröd med ost på kvällen.. beror lite på vad jag har hemma

  • ika_10­9
    Äldre 24 Jan 14:04
    #3
    ika_109 skrev 2017-01-24 14:02:52 följande:

    Frukost - Kaffe + en hemmagjord hallonsmoothie
    Fika - Kaffe + banan
    Lunch - matlåda från kvällen innan
    Fika - En kopp te
    Middag - en middag som lagas från Middagsfrid (dvs matkassen)

    Sen blir det alltid nåt äpple eller hemmagjord (nyttig) glass eller knäckebröd med ost på kvällen.. beror lite på vad jag har hemma


    glömde ju.. vi äter sällan godis och vi dricker alltid vatten till alla måltider.
  • Anonym (v 38)
    Äldre 24 Jan 14:11
    #4

    Frukost: havregrynsgröt med kvarg eller keso, nötter, kaffe
    Lunch: lax, potatis, grönsaker eller kycklingfile, bulgur, avocado, grönsaker, eller byter ut till köttfärs, torst, tonfisk mm
    Mellanmål: fullkorsbröd med ägg, leverpastej eller ost + frukt
    Kvällsmat: yoghurt, bär och nötter eller liknande som lunch

    Dricker endast vatten om dagarna, äter aldrig godis/sött. Max en ruta mörk choklad i veckan.

    Är gravid i v 38 nu och har ätit så under hela min graviditet. Äter så i vanliga fall med.

  • Äldre 24 Jan 14:43
    #5

    frukost brukar vara nu sista 2 månader flingor med mjölk - har mjölk cravings på morgonen men gillar inte den så mycket:)

    sedan äter jag mellanmål - frukt eller yoghurt eller knäckebröd med något, macka

    lunch brukar vara något lätt - enkel pasta med pesto och ost t.ex.

    äter lite store middag när mannen kommer hem - vanlig husmanskost
    potatis/ris/pasta/grönsaker med kött eller fisk eller så (köttbullar igår t.ex., lax gratäng idag...)

    sedan äter jag vid kl 8-9 på kvällen kanske knäckebröd med lite färskost på...

    dricker mycket te och vatten och 3 koppar hallonbladste om dagen...

    har BF idag, 13 kilo uppe och äter som en vanlig person tycker jag:)

  • Äldre 26 Jan 15:14
    #6

    Äter frukost runt 7, Yoggi med bär o müsli, liten skål, 1-2 mackor med pålägg och ett glas vatten.

    Mellis vid 10 och då frukt, fruktsallad eller en macka.

    Lunch vid 12, blir lagad mat, oftast rester, ibland mackor.

    Mellis vid 15, antingen frukt, Yoggi eller macka.

    Middag vid 17-18, lagad mat.

    Ibland macka eller frukt vid 20-21.

    Åt mycket godis tyvärr förut, inga cravings men tröstätare tyvärr, har tagit bort sånt nu, blir på helgen bara men väldigt svårt men behövs! Är i v.35+3.

  • Fru Ve
    Äldre 28 Jan 12:15
    #7

    En typisk dag:
    Kl 07 - havregrynsgröt och en macka. Kaffe + juice
    Kl 10 - frukt, en apelsin eller äpple
    Kl 12 - lagad mat, rester från dagen före oftast.
    Kl 14.30 - mellis med barnen då de är hemma från skola/förskola. Brukar bli te och någon smörgås t.ex.
    Kl 17 - lagad mat, lagar till hela familjen när mannen kommer hem
    Kl 20 - Kvällsfika. Kan vara fil med musli eller te + smörgås eller dylikt.

    Har inga cravings alls denna graviditet. Mådde väldigt illa flera månader i början och då åt jag max ½ portion av allting. Nu äter jag som jag brukar göra annars, inte så mkt extra då jag inte är extra hungrig. Ligger bra i alla värden så jag antar att jag äter bra och lagom. Hade liten övervikt på några kg innan graviditeten. Har bara ökat 5 kg hittills v.35.

  • Fru Ve
    Äldre 28 Jan 12:15
    #8

    Om det är fredag/lördag får barnen godis + chips och då brukar det bli att jag också äter lite av det, fast är inte så sugen. Äter max några nävar per kväll.

  • Äldre 28 Jan 15:50
    #9

    Är gravid i vecka 20. Behöver äta varannan timme. Försöker att undvika godis och sockerhaltiga drycker men det slinker ner ibland också, man är ju bara mänsklig ;)

  • Äldre 28 Jan 19:11
    #10

    Frukost; Kaffe.

    Lunch; två grova mackor med tex stekt ägg eller ost. Oftast Cola zero till. Och efter det, kaffe med vispgrädde.

    Mellis brukar bli kaffe m vispgrädde.

    Middag; vanlig husmanskost. Och enkel mat ska det vara.

    Dricker antingen vatten eller Cola zero.

Svar på tråden Vad äter ni under en dag?