• ExitSong

Förhandla ner bolånekostnad vid köp under utgångspriset?

Hej!

Vi har länge försökt hitta en lösning för att köpa vårt drömhus som ligger ute till försäljning. Det är en pampig villa nära havet och utgångspriset låg först på svindlande 2,7 miljoner, vilket var lite utanför vår liga. (Våra löner ligger på 23 respektive 27 tusen i månaden) Nu har dock priset sänkts till 2,1 milj eftersom det legat ute så länge utan att någon nappat. Vi har bara 150 000 att lägga in i kontantinsats så det är ju egentligen lite naivt av oss och vi måste då ta privatlån för resten.

Det som avskräcker folk är att ett badrum behöver fixas (vi räknade ut att det enda som behövdes var en ny duschkabin och det behöver inte bli så dyrt) och fasaden målas om, vilket är ett rätt stort jobb på det huset. I övrigt är det fint och besiktningsprotokollet ok. 

Nu har jag hört nånstans att man kan förhandla ner bolånet om man renoverar, eller kanske t o m om det säljs billigare än det är värt? Någon som vet? På vår bank Skandia säger de att det bara är att man i vissa banker kan låna till extra pengar för att renovera så att man höjer värdet. Eller var det bara förr när man fick belåna huset 100 % som det funkade så här??

Mycket tacksam för råd! Det brinner verkligen i knutarna också!

• Svar på tråden Förhandla ner bolånekostnad vid köp under utgångspriset?
  • dfuoih

Du måste givetvis betala ett pris som säljarna är villiga att sälja för. Det är en förhandling mellan er och säljaren. Givet att banken är villiga att låna er pengarna som krävs då.

Sen att ni efter köp kan värdera upp huset för att få ner belåningsgraden genom att göra renoveringar är nog inget problem. Tänk dock på attt det kostar några tusen att dra dit någon som värderar.

Eller ville du på något sätt låna mindre än köpeskillingen minus kontantinsats? Tänk på att det krävs pengar för pantbrev och lagfart också.

• ExitSong

Aha, jag tänkte också att det nog var något sådant som gällde, att man kunde få ned priset efteråt vid en omvärdering. Tack för svaret.

• Kjell2

Om ni t ex köper ett hus för 2 miljoner får ni ta bolån om max 85%, dvs 1,7 milj. Resten får ni finansiera själva

Om ni sen gör en renovering och huset omvärderas till 2,5 miljoner, så blir max bolån 85% av det, dvs 2,1 milj. Då kan ni öka bolånet, lågränta, med 400 000 kr och lösa andra dyra krediter.

Men att sätta in en duschkarbin höjer inte värdet med mycket, inte heller en ommålning.

• Kjell2

Mera:
    Det går att få bolån om mer än 85% av köpeskillingen men då ska huset ha ett tydligt värde över det ni köpte det för. Det kan t ex inträffa när man köper hus direkt  av någon nära släktning till rabaterat pris.  

Ligger huset ute på öppna marknaden anses nästan alltid värdet vara lika med köpeskillingen. Att utgångspriset var högra än slutgiltiga priset påverkar inte.

• dfuoih
    ExitSong skrev 2017-01-27 10:09:54 följande:

Aha, jag tänkte också att det nog var något sådant som gällde, att man kunde få ned priset efteråt vid en omvärdering. Tack för svaret.

Alltså du får inte ner priset. Du får upp värdet. Du måste fortfarande betala det pris som säljaren begär.
  • ExitSong

Mycket tacksam för era svar, nu förstår jag lite mera. Jag har mailat min bankman om saken och till Mittbolån för att kolla läget också. Kanske löser det sig på något sätt.... 

• Lefebvre

Tänk på att du inte får värdera huset när du vill. Efter att du har köpt det är det 5år till du får värdera om du inte gör omfattande renovationer eller en tillbyggnad osv.

• ExitSong

Nu har jag pratat med banken (Skandia) och mäklaren. Mäklaren säger att de förbättringar jag nämner (måla fasaden, fixa badrummet o någon smådetalj) skulle höja värdet till uppskattningsvis 2,7 mkr. Om vi köper det för 2,1 stiger alltså värdet med 600 tusen :) Det påverkar dock inte amorteringskravet, vad nu det betyder. Han kunde göra en förhandsvärdering i nästa vecka. Banken sa att man kan lämna in intyg på en omvärdering efter 7 månader. 

Då borde det alltså bli att vi istället för ett lån på 2,1 har ett lån på 1,5 mkr, eller är jag helt ute och cyklar? Och att det då är belånat till 85 % av 1,5 mkr?

Jisses, det vore ju helt fantastiskt!

• Dustpuppy

Ja, du är ute och cyklar. En uppvärmning av husets värde med 600 000 kr minskar inte lånet överhuvudtaget. Har ni tagit lån på 2,1 miljoner, så har ni fortfarande lån på 2,1 miljoner efter uppvärmningen.

Det enda uppvärmningen gör är göra det möjligt att låna ännu mera.

• Dustpuppy

"Uppvärdering" ska det stå, inte "uppvärmning". Autocorrect spelade lite spratt.

Svar på tråden Förhandla ner bolånekostnad vid köp under utgångspriset?