• ExitSong

Förhandla ner bolånekostnad vid köp under utgångspriset?

Hej!

Vi har länge försökt hitta en lösning för att köpa vårt drömhus som ligger ute till försäljning. Det är en pampig villa nära havet och utgångspriset låg först på svindlande 2,7 miljoner, vilket var lite utanför vår liga. (Våra löner ligger på 23 respektive 27 tusen i månaden) Nu har dock priset sänkts till 2,1 milj eftersom det legat ute så länge utan att någon nappat. Vi har bara 150 000 att lägga in i kontantinsats så det är ju egentligen lite naivt av oss och vi måste då ta privatlån för resten.

Det som avskräcker folk är att ett badrum behöver fixas (vi räknade ut att det enda som behövdes var en ny duschkabin och det behöver inte bli så dyrt) och fasaden målas om, vilket är ett rätt stort jobb på det huset. I övrigt är det fint och besiktningsprotokollet ok. 

Nu har jag hört nånstans att man kan förhandla ner bolånet om man renoverar, eller kanske t o m om det säljs billigare än det är värt? Någon som vet? På vår bank Skandia säger de att det bara är att man i vissa banker kan låna till extra pengar för att renovera så att man höjer värdet. Eller var det bara förr när man fick belåna huset 100 % som det funkade så här??

Mycket tacksam för råd! Det brinner verkligen i knutarna också!

• Svar på tråden Förhandla ner bolånekostnad vid köp under utgångspriset?
  • ExitSong

Jag är inte säker på att det är så, Skandia svarade så här: "Det finns ett så kallad bolånetak som gör att man kan max belåna 85 % av bostadens marknadsvärde. Om ni köper en bostad i den öppna marknaden för 2.1 mkr kommer köpeskillingen att användas i sju månader. Efter sju månader kan ni kan inkomma med en värdering för att ev. sänka belåningsgraden. Dock kommer den köpeskillingen ligga till grund för amorteringsvärdering i fem år, således kan ni inte inkomma med en värdering för att ändra amorteringsbeloppet. Detta enligt dem nya amorteringsreglerna som infördes 2016-06-01."

Om man sänker belåningsgraden borde det ju bli en lägre lånekostnad? Det är verkligen en snårskog det här.... ;)

• Maramina
    ExitSong skrev 2017-01-27 17:06:45 följande:

Nu har jag pratat med banken (Skandia) och mäklaren. Mäklaren säger att de förbättringar jag nämner (måla fasaden, fixa badrummet o någon smådetalj) skulle höja värdet till uppskattningsvis 2,7 mkr. Om vi köper det för 2,1 stiger alltså värdet med 600 tusen :) Det påverkar dock inte amorteringskravet, vad nu det betyder. Han kunde göra en förhandsvärdering i nästa vecka. Banken sa att man kan lämna in intyg på en omvärdering efter 7 månader. 

Då borde det alltså bli att vi istället för ett lån på 2,1 har ett lån på 1,5 mkr, eller är jag helt ute och cyklar? Och att det då är belånat till 85 % av 1,5 mkr?

Jisses, det vore ju helt fantastiskt!

Nej nej. Ert lån är fortfarande på 2,1. Det är ju inte så att det bara för att värdet går upp att banken automatiskt vill ha mindre pengar av er. Säljer ni huset efter det arbete ni gjort och får då 600 000 mer än vad ni betalat för så har ni gått vinst 600 000 minus skatter, mäklararvoden etc
  • Dustpuppy
    ExitSong skrev 2017-01-27 17:20:33 följande:

Jag är inte säker på att det är så, Skandia svarade så här: "Det finns ett så kallad bolånetak som gör att man kan max belåna 85 % av bostadens marknadsvärde. Om ni köper en bostad i den öppna marknaden för 2.1 mkr kommer köpeskillingen att användas i sju månader. Efter sju månader kan ni kan inkomma med en värdering för att ev. sänka belåningsgraden. Dock kommer den köpeskillingen ligga till grund för amorteringsvärdering i fem år, således kan ni inte inkomma med en värdering för att ändra amorteringsbeloppet. Detta enligt dem nya amorteringsreglerna som infördes 2016-06-01."

Om man sänker belåningsgraden borde det ju bli en lägre lånekostnad? Det är verkligen en snårskog det här.... ;)

Jo, det är så. Om huset värderas till 2,1 miljoner kr och ni lyckas låna 2,1 miljoner kr, så är belåningsgraden 100 %. Om huset värderas upp till 2,7 miljoner kr, så ändras belåningsgraden till 78 %. 2,1 miljoner kr i lån på ett hus värderat till 2,7 miljoner ger belåningsgraden 78 %. Lånet ändrar inte storlek.
  • Valkyria75
    ExitSong skrev 2017-01-27 17:20:33 följande:

Du missuppfattar verkligen!! Det är inte alls så som du tror... Om ingen annan förklara så ska jah försöka skriva senare, hinner inte nu.
  • snedtak
    ExitSong skrev 2017-01-27 17:06:45 följande:
    Nu har jag pratat med banken (Skandia) och mäklaren. Mäklaren säger att de förbättringar jag nämner (måla fasaden, fixa badrummet o någon smådetalj) skulle höja värdet till uppskattningsvis 2,7 mkr. Om vi köper det för 2,1 stiger alltså värdet med 600 tusen :) Det påverkar dock inte amorteringskravet, vad nu det betyder. Han kunde göra en förhandsvärdering i nästa vecka. Banken sa att man kan lämna in intyg på en omvärdering efter 7 månader. 

Då borde det alltså bli att vi istället för ett lån på 2,1 har ett lån på 1,5 mkr, eller är jag helt ute och cyklar? Och att det då är belånat till 85 % av 1,5 mkr?

Jisses, det vore ju helt fantastiskt!
    Jag skulle ställa mig skeptisk till mäklarens uppskattningen om att måla fasad + fixat badrum höjer värdet med 600 000. Det är 29% upp på utgångspriset och målning av fasad är ju löpande underhåll (som visserligen kanske är värdehöjande om det är precis nygjort). Eller tänker ni byta fasad också?
  • ExitSong

Som jag förstår det minskar belåningsgraden då. Och då blir det mindre topplån så bara själva bolånet återstår, och det kan man ju leva med, för det har ju bättre ränta. 

• Dustpuppy
    ExitSong skrev 2017-01-27 20:14:40 följande:

Som jag förstår det minskar belåningsgraden då. Och då blir det mindre topplån så bara själva bolånet återstår, och det kan man ju leva med, för det har ju bättre ränta. 

Ja, ofta kan man göra om topplånet till vanligt bolån om husets värde stiger. Dock ändras inte storleken på lånet, det är fortfarande lika mycket pengar i lån, även om lånetypen ändras. Dock är det svårt att i dagens läge få topplån, så räkna inte med att kunna köpa drömhuset och låna 100 %.
  • Kasperina

Om priset är 2,1 miljon så kan ni låna ca 1,8 miljoner med huset som säkerhet och resten (om banken tillåter) som in blanco. Om huset sedan värderas om till 2,7 miljoner så kan ni låna ca 2,3 miljoner med huset som säkerhet vilket innebär att ni skriver om era blancolån så att de har huset som säkerhet och därmed sänker ni räntekostnaderna.
    Lånesumman kommer inte att förändras iom detta, och enligt banken inte heller amorteringsgraden, men räntekostnaderna sänks. 

• Noname00

Lyssna inte så mycket på mäklaren de är säljare och vill bara sälja.
    "måla fasaden, fixa badrummet o någon smådetalj"

Måla fasaden är inte bara att stryka på lite färg, badrummet räkna med minst 200k i renovering mer om ni stöter på problem.
    Hur ska ni ha råd att fixa de värdehöjande punkterna  när ni knappt har råd att köpa huset?

Har ni något sparat?

• Linnis92

Alltså, som några sagt, måla fasaden och sätta in en duschkabin kommer INTE att höja värdet med 600.000. Det krävs ganska omfattande renoveringar för att öka huset så pass.

• Linnis92
    Linnis92 skrev 2017-01-28 22:13:23 följande:

Alltså, som några sagt, måla fasaden och sätta in en duschkabin kommer INTE att höja värdet med 600.000. Det krävs ganska omfattande renoveringar för att öka huset så pass.

Om inte huset ligger typ i Sthlm vilket jag misstänker att det inte gör.
  • Noname00
    Linnis92 skrev 2017-01-28 22:27:19 följande:
    Om inte huset ligger typ i Sthlm vilket jag misstänker att det inte gör.
    Att sätta in en dushkabin  höjer knappast värdet i stockholm.
  • Linnis92
    Noname00 skrev 2017-01-28 22:49:27 följande:

Att sätta in en dushkabin  höjer knappast värdet i stockholm.

Nej det tror inte jag heller men i Sthlm krävs det väldigt lite för mycket värde om man jämför med större delar av landet.
  • Noname00
    Linnis92 skrev 2017-01-28 22:51:11 följande:
    Nej det tror inte jag heller men i Sthlm krävs det väldigt lite för mycket värde om man jämför med större delar av landet.
    Det är en mäklarmyt, det som höjer värdet är läget och renoveringar.
    Men det är sant gällande tex lägenhet en budgetrenovering av tex kök kan tex höja värde lite grann beroende på vart den ligger.
  • Moleskine

Om du köper huset för 2.1 miljoner och lånar hela beloppet så har du en 100% belåningsgrad. Enligt nuvarande regler får man bara låna 85% i form av bolån resten ska vara handpenning eller blancolån.

Omvärderas huset till 2.7 miljoner så har du en 78% belåningsgrad (men du har fortfarande 2.1 miljoner kr i skuld). Det som är bra med en omvärdering är att du då eventuellt kan omförhandla de lån som inte är bolån och baka in dem i bolånet och därmed få en lägre ränta. Men du är alltså fortfarande skyldig 2.1 miljoner kronor.

När man tagit ett lån betalar man RÄNTA och AMORTERING. Amorteringen är en avbetalning på lånet. Räntan är en avgift för att du har tagit lånet. Det som minskar när du bakar ihop lånen är räntan - INTE amorteringen.

För att värdet ska öka på huset vid en renovering så ska arbetet vara fackmannamässigt utfört. Ett badrum som är gjort fackmannamässigt kräver antingen våtrumsutbildning eller en kostnad på ca. 200 000 kronor.
    En ommålning av huset kräver åtminstone hyra av byggnadsställningar och färg, inte helt gratis. 

Ett hus är aldrig mer värt än vad det säljs för. Gå inte på vad mäklaren säger om värdehöjningen av huset.

• Noname00

Beror lite på läge, vart ligger huset
    Kanske du tom kan länka till annonsen?

• Aniiee
    Maramina skrev 2017-01-27 17:23:55 följande:
    Nej nej. Ert lån är fortfarande på 2,1. Det är ju inte så att det bara för att värdet går upp att banken automatiskt vill ha mindre pengar av er. Säljer ni huset efter det arbete ni gjort och får då 600 000 mer än vad ni betalat för så har ni gått vinst 600 000 minus skatter, mäklararvoden etc
    Nä, men tänk om det var så.... Brorsan skulle ju isf ha fått 2 mille av banken när han omvärderade sin lägenhet i höstas. Från att ha 1,5 i lån till att ha inga lån och överskottet på kontot. Det skulle vara rätt nice....
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
  • Maramina
    Aniiee skrev 2017-01-29 01:04:57 följande:
    Nä, men tänk om det var så.... Brorsan skulle ju isf ha fått 2 mille av banken när han omvärderade sin lägenhet i höstas. Från att ha 1,5 i lån till att ha inga lån och överskottet på kontot. Det skulle vara rätt nice....
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
    Visst hade det varit underbart om de hade varit så! Då hade vi också fått en massa pengar och noll i skulder efter omvärdering från att haft 2,1 i lån :D.
Svar på tråden Förhandla ner bolånekostnad vid köp under utgångspriset?