Anonym (Resa och resa) skrev 2025-07-04 16:32:48 följande:
Alltså resa kan innebära så många olika saker. Om ens erfarenhet är all inclusive, weekends i storstäder och resor till Thailand på turistorter med lite bussresor till så kallade genuina platser har man inte upplevt det som alla tjatar om att de vill med sitt resande. Man får faktiskt inte del av särskilt mycket genuin kultur eller ens språk på såna resor.
Det är lätt att tröttna på sådant resande och är man lite smart inser man att det inte är särskilt mycket värt ens innan man gjort några sådana resor.
Backpacking som var så poppis förr innebar allt som oftast att man hängde med andra backpackers och visst, då mötte man folk från andra länder men det var inte så mycket interaktion med lokalbefolkning utöver kollektivtrafik ?
Många köper en lägenhet i t ex Spanien. Ingen av de jag känner verkar ta till sig särskilt mycket av språk, kultur blablabla?nej det är sol, värme, bad, mat och vanligt semesterliv där med.
För klimatets skull bör vi alla resa betydligt mindre!
Själv har jag övergått till vandring och cykelresor i nordiska länder. Har insett hur mycket jag har missat här nära hemma när jag på olika sätt flängt runt långt bort.
Däremot - att på riktigt bo och arbeta i annat land ger en jättemycket! Då ser man både för- och nackdelar när
man återvänder till Sverige på ett helt annat sätt
än tidigare och får erfarenheter för resten av livet.
Vi har alla våra önskemål och din åsikt är inte fakta.
Jag älskar sol, bad, värme och att bara njuta.
Det betalar jag gärna för och har gjort i många år. Åker igen, till en grekisk ö om ett par månader.