• Anonym (Ts)

Hur kan man inte vilja resa?

Hörde en bekant nyligen säga att hon inte vill resa. Dvs vare sig nu eller senare. Det handlar inte om pengar eller flygrädsla utan bara ett totalt ointresse.

Hur kan man vara sådan? Hur kan man inte vilja se andra delar av Norden, Europa, världen? Inte vilja visa sina barn kända platser, upptäcka andra språk, andra kulturer osv?

Jag är så hemskt nyfiken på hur man tänker.

• Svar på tråden Hur kan man inte vilja resa?
  • lövet2
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-29 08:37:34 följande:
    Hörde en bekant nyligen säga att hon inte vill resa. Dvs vare sig nu eller senare. Det handlar inte om pengar eller flygrädsla utan bara ett totalt ointresse.

Hur kan man vara sådan? Hur kan man inte vilja se andra delar av Norden, Europa, världen? Inte vilja visa sina barn kända platser, upptäcka andra språk, andra kulturer osv?

Jag är så hemskt nyfiken på hur man tänker.
    Jag är inte totalt ointresserad. Jag är bara mer intresserad av andra saker. Om jag plötsligt fick veta att jag har 2 veckors ledigt, så finns det många andra saker jag hellre gör på min ledighet. Resande kommer på typ 35:e plats.
    30/1 -17 Antal besök: 87000
  • i-o
    TiltOnMe skrev 2017-01-31 10:08:36 följande:
    Hur många tyskar känner du? :)

Vi hyrde en villa i norra Tyskland för ett par somrar sen. Den låg i en liten by längs kusten och ägaren var supertrevlig. Då hade vi bara ett barn och vi cyklade runt mycket till närliggande byar osv. Det finns cykelvägare ÖVERALLT i Tyskland. Längs varje väg finns det en cykelväg bredvid. Helt fantastiskt. Tyskland är väldigt baktalat och underskattat. 

Det bästa är att vi inte hörde ett ord svenska på hela veckan. Var så skönt. 
    Minst 1, träffat betydligt fler som motsvarat stereotypen.

Sedan har vi det där jävla cyklandet... typiskt tyskar!
  • Anonym (GH)
    TiltOnMe skrev 2017-01-31 10:22:57 följande:

Sol, värme, avkoppling, god mat, trevliga vänner, umgås med sin familj utan vardagens alla måsten? Kanske spela nån golfrunda, hyra en bil och kolla runt lite osv. Måste en resa vara mer än så VARJE GÅNG? 

Du har fortfarande inte skrivit exakt vad du gör när du interagerar med lokalbefolkningen. 

Nej det behöver det inte. Och alla reser väl som de vill. Skrev bara att JAG inte får ut något av att resa med all inkl.

I Chile och Peru bodde vi mer lokalbefolkningen. För barnen var detta en upplevelse som de lärde sig jättemycket av. Och vi fick vänner för livet. Det var bara ett exempel. Det kommer ju sig rätt naturligt att man skapar nya kontakter om man inte sitter och äter buffé inne på hotellet på kvällarna. Det finns så mycket annat att ge sina barn känner jag. Matupplevelser som det omöjligt blir på hotellrestaurangen. För OSS ger det mer helt enkelt. Sen att det är smidigare att ha all inkl är ju självklart. Men det spelar ingen roll. Det är trist.
  • i-o
    TiltOnMe skrev 2017-01-31 10:09:54 följande:
    Kom tillbaka när du är vuxen så kan vi prata man till man. :)
    Intresserar mig inte att skaffa barn nu! Jag ska ligga på min säng hela livet. :C
  • TiltOnMe
    i-o skrev 2017-01-31 10:29:48 följande:
    Minst 1, träffat betydligt fler som motsvarat stereotypen.

Sedan har vi det där jävla cyklandet... typiskt tyskar!
    Jag älskar Tyskland. Skulle gärna bott där. Som Horace Engdahl sa: "Tyskland är ett Sverige för vuxna.". 
  • i-o
    TiltOnMe skrev 2017-01-31 10:27:19 följande:
    Vilken resebyrå? Vem använder sig av resebyrå? Jag ringer själv och bokar våra boenden. Gillar att hyra hus och stugor direkt av ägarna. 
    Det motsäger ju ovan poster en del tycker jag, men det är möjligt att jag läste in för mycket. Talade du inte om helpension?
  • i-o
    TiltOnMe skrev 2017-01-31 10:32:46 följande:
    Jag älskar Tyskland. Skulle gärna bott där. Som Horace Engdahl sa: "Tyskland är ett Sverige för vuxna.". 
    Det framkommer ju absolut inte...

Landsförräderi. Jag citerar bara Herman Lindqvist.
  • TiltOnMe
    Anonym (GH) skrev 2017-01-31 10:32:38 följande:
    Nej det behöver det inte. Och alla reser väl som de vill. Skrev bara att JAG inte får ut något av att resa med all inkl.

I Chile och Peru bodde vi mer lokalbefolkningen. För barnen var detta en upplevelse som de lärde sig jättemycket av. Och vi fick vänner för livet. Det var bara ett exempel. Det kommer ju sig rätt naturligt att man skapar nya kontakter om man inte sitter och äter buffé inne på hotellet på kvällarna. Det finns så mycket annat att ge sina barn känner jag. Matupplevelser som det omöjligt blir på hotellrestaurangen. För OSS ger det mer helt enkelt. Sen att det är smidigare att ha all inkl är ju självklart. Men det spelar ingen roll. Det är trist.
    Varför har du då hånat mig upprepade gånger? Snackat om svenska kvällstidningar och allt möjligt? 

Varför skulle man inte kunna få en matupplevelse på hotellet? Många av de bästa restaurangerna är ju hotellmatsalar. (Ja jag vet. Du kommer säga att man ska äta där lokalbefolkningen äter och bla bla bla. Men på en badort så finns det knappt nån lokalbefolkning.)
  • TiltOnMe
    i-o skrev 2017-01-31 10:33:37 följande:
    Det motsäger ju ovan poster en del tycker jag, men det är möjligt att jag läste in för mycket. Talade du inte om helpension?
    Inte varje gång såklart. När vi hyr villa i Tyskland (eller Danmark, Holland osv) så har vi vårt eget hushåll och lagar den mesta maten själva. 
  • Anonym (GH)
    TiltOnMe skrev 2017-01-31 10:35:56 följande:

Varför har du då hånat mig upprepade gånger? Snackat om svenska kvällstidningar och allt möjligt? 

Varför skulle man inte kunna få en matupplevelse på hotellet? Många av de bästa restaurangerna är ju hotellmatsalar. (Ja jag vet. Du kommer säga att man ska äta där lokalbefolkningen äter och bla bla bla. Men på en badort så finns det knappt nån lokalbefolkning.)

Du hör ju bara "hotellmatsalar". Ryser.

Har för övrigt inte hånat dig. Sluta vara så känslig. Du gillar det bekväma "svenssonresandet". Bra! Jag gör det inte.
Svar på tråden Hur kan man inte vilja resa?