• Anonym (Diskbråck)

Diskbråck, hur ont gör det?

Jag undrar hur "ont" ett diskbråck gör. Jag fattar att det kan vara väldigt olika, men min fråga är till er som haft det. Har ni haft så ont att ni inte kunnat jobba? Träna? Kan det komma smygande och pågå i flera år? Som en molande värk men ändå ont på samma ställe? Jag har gjort mr och väntar på svar. Det är en punkt (eller vad man ska säga) i bröstryggen och sen strålar det ut i armen. Tappar ibland känseln i lill- och ringfingret. Kan man göra det vid diskbråck? Läkaren sa inte så mycket utan inväntar svar.

• Svar på tråden Diskbråck, hur ont gör det?
  • Famous

Har diskbråck på ländkota 4,5 som syns på MR och som bråkat med mig vid två tillfällen. Förmodligen kommer jag opereras om det återkommer. Bland det absolut värsta jag upplevt! Föder hellre 10 barn :)

I början på dec-16 gjorde jag mina vanliga sjukgymnaövningar och hade under några veckor hade jag fått en ökad smärta i ländryggen. Jag ringde tom upp till ortopeden och bad de hjälpa mig då jag kände att snart kan jag inte jobba längre. Plötsligt under en mjuk övning hände nåt och en fruktansvärd smärta spred sig ner i ena skinkan, låret ända ner till foten. Av en sjukgymnastövning?!

Kunde inte stå upprätt utan kröp gråtandes runt i huset. . Blev kallsvettig och höll på att kräkas av smärtan.

Under ca två dygn med ingen sömn och inte tillräckligt med smärtstillande, krypandes omkring som en zombie var smärtan så total att jag kläckte ur mig att jag inte ville leva längre. Morfinet jag fick på akuten tog långt ifrån all smärta men åtminstone topparna.

Gick på kryckor ca en månad men går nu sakta runt kvarteret. Dock domnar vä ben efter en stund.

Nu har jag börjat jobba 50% och hoppas det håller.

• Famous

Har diskbråck på ländkota 4,5 som syns på MR och som bråkat med mig vid två tillfällen. Förmodligen kommer jag opereras om det återkommer. Bland det absolut värsta jag upplevt! Föder hellre 10 barn :)

I början på dec-16 gjorde jag mina vanliga sjukgymnaövningar och hade under några veckor hade jag fått en ökad smärta i ländryggen. Jag ringde tom upp till ortopeden och bad de hjälpa mig då jag kände att snart kan jag inte jobba längre. Plötsligt under en mjuk övning hände nåt och en fruktansvärd smärta spred sig ner i ena skinkan, låret ända ner till foten. Av en sjukgymnastövning?!

Kunde inte stå upprätt utan kröp gråtandes runt i huset. . Blev kallsvettig och höll på att kräkas av smärtan.

Under ca två dygn med ingen sömn och inte tillräckligt med smärtstillande, krypandes omkring som en zombie var smärtan så total att jag kläckte ur mig att jag inte ville leva längre. Morfinet jag fick på akuten tog långt ifrån all smärta men åtminstone topparna.

Gick på kryckor ca en månad men går nu sakta runt kvarteret. Dock domnar vä ben efter en stund.

• Anonym (Diskbråck)
    Famous skrev 2017-01-31 08:49:52 följande:

Men fy sjutton alltså. Det är ju hemskt. Jag har ju troligtvis i övre delen av ryggen, (om det nu är det). Med strålningar ut i armen o domnade fingrar. Så hemska dygn för dig.
  • Anonym (Varit där)

Det värsta för mig var inte smärtan utan att kroppen slutade fungera. Vänsterbenet bortdomnat. Rumpan. Fick stora inkontinensproblem. Inte kul att vara 34 och gå med tejpblöja som en ettåring. Operation blev nödvändig. Bättre idag. Inte bra men bättre.

• Anonym (Diskbråck)
    Anonym (Varit där) skrev 2017-01-31 12:59:30 följande:

Det värsta för mig var inte smärtan utan att kroppen slutade fungera. Vänsterbenet bortdomnat. Rumpan. Fick stora inkontinensproblem. Inte kul att vara 34 och gå med tejpblöja som en ettåring. Operation blev nödvändig. Bättre idag. Inte bra men bättre.

Ok. Nej fy, det vill man ju inte ha. Inte så ung. (Inte gammal heller såklart). Tack o lov är det ju inte så för mig. Skönt att det är bättre och hoppas det blir helt bra så småningom.
  • Famous
    Anonym (Diskbråck) skrev 2017-01-31 12:22:28 följande:

Men fy sjutton alltså. Det är ju hemskt. Jag har ju troligtvis i övre delen av ryggen, (om det nu är det). Med strålningar ut i armen o domnade fingrar. Så hemska dygn för dig.

Ja nu är de "vanliga" smärtorna helt acceptabla när jag vet hur jäkligt det kan vara.

Jobbigt för dig med! Hoppas du får hjälp!
  • Anonym (Diskbråck)
    Famous skrev 2017-01-31 15:21:19 följande:
    Ja nu är de "vanliga" smärtorna helt acceptabla när jag vet hur jäkligt det kan vara.

Jobbigt för dig med! Hoppas du får hjälp!
    Ja, jag hoppas det. Får svar i mitten av februari. 
  • Anonym (Diskbråck)
    Anonym (Hm.) skrev 2017-01-31 17:45:13 följande:

Om det strålar i armen och domnar i lill samt pekfinger är det inte från brödryggen det problemet sitter. Lutar snarare åt nacke eller inklämd nerv i armbågen eller handleden i sådant fall. Nerverna till armarna utgår cervikalt förutom lite av övre armarna som är kopplade till th1.

www.pva.org/site/c.ajIRK9NJLcJ2E/b.6344373/k.4182/Spinal_Cord_Injury_Information.htm

Lätt att få överblick

Svar på tråden Diskbråck, hur ont gör det?