• Anonym (Diskbråck)

Diskbråck, hur ont gör det?

Jag undrar hur "ont" ett diskbråck gör. Jag fattar att det kan vara väldigt olika, men min fråga är till er som haft det. Har ni haft så ont att ni inte kunnat jobba? Träna? Kan det komma smygande och pågå i flera år? Som en molande värk men ändå ont på samma ställe? Jag har gjort mr och väntar på svar. Det är en punkt (eller vad man ska säga) i bröstryggen och sen strålar det ut i armen. Tappar ibland känseln i lill- och ringfingret. Kan man göra det vid diskbråck? Läkaren sa inte så mycket utan inväntar svar.

• Svar på tråden Diskbråck, hur ont gör det?
  • Anonym (Diskbråck)
    Anonym (Hm.) skrev 2017-01-31 17:45:13 följande:

Om det strålar i armen och domnar i lill samt pekfinger är det inte från brödryggen det problemet sitter. Lutar snarare åt nacke eller inklämd nerv i armbågen eller handleden i sådant fall. Nerverna till armarna utgår cervikalt förutom lite av övre armarna som är kopplade till th1.

www.pva.org/site/c.ajIRK9NJLcJ2E/b.6344373/k.4182/Spinal_Cord_Injury_Information.htm

Oj, råkade skicka innan jag hann svara. Vad betyder cervikalt? Jag har som en kniv i ryggen typ, på ett ställe. Sen strålar det upp i nacken o ut i armen/fingrarna. Kan man se om nerver är i kläm på en mr??

Lätt att få överblick

• Anonym (HejsanHejsan)

Jag är 24 och har ett diskbråck och på en skala 0-10 ligger min smärta varje vardag på ca 4-5, topparna på 8,5 och med mediciner kan de gå ner till 2, Jag har även fått s.k smärtskolios av diskbråcket så nu är ryggraden s-formad.

Jag är för mig själv väldigt försiktig med läkemedel men efter ett tag kunde jag inte tacka nej till smärtstillande längre så äter nu 4 olika mediciner för smärtan varav två narkotikaklassade. Då jag kan anpassa mitt jobb väldigt mycket fysiskt så kan jag ännu arbeta. Även med medicin så kan jag inte gå mer än i 30min, ha tighta byxor, sitta mer än 2h, spela piano (får sådan ischias av att trycka på pedalen), ha strumpor som går över fotknölen eller åka längdskidor. Sjukgymnastiken har jag fått minska mer ifrån att regelbundet gymma till att göra andningsövningar.

• Anonym (Diskbråck)
    Anonym (HejsanHejsan) skrev 2017-01-31 18:42:23 följande:

Jag är 24 och har ett diskbråck och på en skala 0-10 ligger min smärta varje vardag på ca 4-5, topparna på 8,5 och med mediciner kan de gå ner till 2, Jag har även fått s.k smärtskolios av diskbråcket så nu är ryggraden s-formad.

Jag är för mig själv väldigt försiktig med läkemedel men efter ett tag kunde jag inte tacka nej till smärtstillande längre så äter nu 4 olika mediciner för smärtan varav två narkotikaklassade. Då jag kan anpassa mitt jobb väldigt mycket fysiskt så kan jag ännu arbeta. Även med medicin så kan jag inte gå mer än i 30min, ha tighta byxor, sitta mer än 2h, spela piano (får sådan ischias av att trycka på pedalen), ha strumpor som går över fotknölen eller åka längdskidor. Sjukgymnastiken har jag fått minska mer ifrån att regelbundet gymma till att göra andningsövningar.

Usch vad diskbråck kan ställa till det. Så man kan få skolios av diskbråck?? Jag hade nämligen "lätt skolios" enligt läkaren. Har aldrig haft det som barn så vitt jag vet. Jag tar Palexia ibland och diklofenak och panodil. Det tar inte heller bort smärtan men minskar.
  • Anonym (HejsanHejsan)
    Anonym (Diskbråck) skrev 2017-01-31 18:54:32 följande:

Usch vad diskbråck kan ställa till det. Så man kan få skolios av diskbråck?? Jag hade nämligen "lätt skolios" enligt läkaren. Har aldrig haft det som barn så vitt jag vet. Jag tar Palexia ibland och diklofenak och panodil. Det tar inte heller bort smärtan men minskar.

Ja smärtan kan orsaka spänningar när kroppen hantera smärtan och då förvrids ryggraden. Oklart vad man ska behandla då läkare och fysioterapeut tycker olika. Nu när jag precis börjat med smärtstillande äter jag gabepentin, gamadol, citodon och Naproxen. Har valt att äta lite lägre dos än ordinerat då jag lätt får hjärndimma av medicin, för att klara mig jobb.
  • Anonym (Diskbråck)
    Anonym (HejsanHejsan) skrev 2017-01-31 20:09:03 följande:

Ja smärtan kan orsaka spänningar när kroppen hantera smärtan och då förvrids ryggraden. Oklart vad man ska behandla då läkare och fysioterapeut tycker olika. Nu när jag precis börjat med smärtstillande äter jag gabepentin, gamadol, citodon och Naproxen. Har valt att äta lite lägre dos än ordinerat då jag lätt får hjärndimma av medicin, för att klara mig jobb.

Tröttsamt när de säger olika. Hoppas jag får svar snart.
  • Anonym (Charlotte68)

Jag hade ett stort så kallat sekvesterat diskbråck mellan två av de nedre kotorna. Det var även ett mindre ovanför. Detta var för ca 6 år sedan. 
    Jag hade molande smärta av mildare karaktär ca 6 månader. Efter ett riktigt dåligt lyft faktiskt. Sen intensifierades det plötsligt och jag kunde inte ens rida på någon vecka (är mkt aktiv ryttare) och fick rejäl påverkan ner i ben och fot. Detta med att inte kunna rida fick mig att typ »skita på mig« ;) så DÅ gick jag till läkaren några dagar senare. Genom min sjukvårdsförsäkring fick jag en MR samma dag som visade ovan beskrivet.

Läkaren sa att om jag inte sagt att jag samma morgon ridit (för då var jag i sadeln igen) så hade han rekommenderat operation då det var så stort. Tanken på operation tilltalade mig inte alls då läkningen ofta är samma oavsett operation. 

Hur som så klingade det sakta av och efter nåt halvår till hade jag mkt lite besvär. Ytterligare ett par år kunde jag dock känns LITE vid tunga lyft. Men sista åren har jag inte känt något alls av detta. (Jag har dock Bechterews i lite lindrig form så det är svårt att exakt avgöra vilka krämpor som är vad, för helt »tyst« är ju inte ryggen...).

Som jag förstått är diskbråck allra vanligast i ländryggen och sen i nacken. Bröstrygg tror jag är ganska ovanligt. Och har man nervpåverkan i armarna är det troligen fr nacken. Säger jag utan att vara ortoped...

• Anonym (Diskbråck)
    Anonym (Charlotte68) skrev 2017-01-31 21:56:44 följande:

Jag hade ett stort så kallat sekvesterat diskbråck mellan två av de nedre kotorna. Det var även ett mindre ovanför. Detta var för ca 6 år sedan. 

Jag hade molande smärta av mildare karaktär ca 6 månader. Efter ett riktigt dåligt lyft faktiskt. Sen intensifierades det plötsligt och jag kunde inte ens rida på någon vecka (är mkt aktiv ryttare) och fick rejäl påverkan ner i ben och fot. Detta med att inte kunna rida fick mig att typ »skita på mig« ;) så DÅ gick jag till läkaren några dagar senare. Genom min sjukvårdsförsäkring fick jag en MR samma dag som visade ovan beskrivet.

Läkaren sa att om jag inte sagt att jag samma morgon ridit (för då var jag i sadeln igen) så hade han rekommenderat operation då det var så stort. Tanken på operation tilltalade mig inte alls då läkningen ofta är samma oavsett operation. 

Hur som så klingade det sakta av och efter nåt halvår till hade jag mkt lite besvär. Ytterligare ett par år kunde jag dock känns LITE vid tunga lyft. Men sista åren har jag inte känt något alls av detta. (Jag har dock Bechterews i lite lindrig form så det är svårt att exakt avgöra vilka krämpor som är vad, för helt »tyst« är ju inte ryggen...).

Som jag förstått är diskbråck allra vanligast i ländryggen och sen i nacken. Bröstrygg tror jag är ganska ovanligt. Och har man nervpåverkan i armarna är det troligen fr nacken. Säger jag utan att vara ortoped...

Tack för svar. Så intressant att läsaromröstning andra fast jag beklagar att ni har råkat ut för det. Ja det verkar som om det är vanligast i ländryggen. Jag har också bechtrews men sedan en tid tillbaka (efter tunga lyft på jobbet) kom denna "nya" smärtan. Fast det är svårt att veta om det var jobbet el något annat. Det ska bli intressant vad röntgen visar. Läkaren var väldigt fåordig.
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (Diskbråck) skrev 2017-01-31 15:11:27 följande:

Ok. Nej fy, det vill man ju inte ha. Inte så ung. (Inte gammal heller såklart). Tack o lov är det ju inte så för mig. Skönt att det är bättre och hoppas det blir helt bra så småningom.

Ja det hoppas jag också. Hoppet är det sista som överger en
  • Anonym (Omg)

Låter som diskbråck. Jag hade det för ca 3 mån sen. Dock i ländryggen. Hade sån fruktansvärd ischias i vänster ben ända ner i foten att jag grät av smärta. Kändes som varma järnspett som brände. Var fruktansvärt. Kunde inte ligga inte sitta inte stå utan smärta.

Jag har ändå fött 5 barn men detta var enligt mig värre. Och det fanns ingen möjlighet till lindring.

Det enda som kändes lite bättre var att ligga och väga på höger skinka så vänster sida inte belastades alls.

Nu visade sig mitt diskbråck vara akut med muskel förvarning i bäckenmusklerna och känselbortfall så jag blev akut opererad efter bara 2 dagar.

Hade lite problem efter operationen med ischias men det var pga svullnad. Efter ett tag försvann all smärta och nu är jag smärtfri.
    Men är svagare i vänster ben och har ingen känsel på en ganska stor punkt på vänster vad plus att tårna domnar bort ibland. Men har inte ont i alla fall.

Är nästan glad att mitt diskbråck var akut så jag blev opererad fort för jag vet fan inte hur jag hade klarat att leva med den smärtan i flera månader. Och samtidigt ta hand om 5 barn varav ett bara var 3 veckor när jag råkade ut för detta.

• Anonym (Hm.)

[quote=77365971][quote-nick]Anonym (Diskbråck) skrev 2017-01-31 18:36:25 följande:[/quote-nick][/quote]

Cervikalt betyder nacke, diskarna i nacken är 7 stycken och kallas c1-7. Efter det kommer bröstyggen som är th.

Det är svårt att säga om man kan se en intränging på mr. Oftast är svaret ja men mycket beror på kvaliteten på bilderna. Om man är osäker kan en remiss skickas för att testa nervbanorna.

Om du har problem med armarna är det troligtvis utlöst från nacken. Det är olika vad som rekommenderas för detta men många säger operation. Man går då igenom halsen för att vidga utrymmet. Det innebär en del risker med operationen så att överväga andra alternativ till att börja med är klokt. Dock skall man inte heller vänta för länge om det är trångt för det kan leda till ökade besvär som ej går att helt få bort.

Det som är viktigt är dock att du slåss för att det är en neurokrirurg som gör operationen. Det är ett stort ingrepp vilket kan bli väldigt lyckade resultat men samtidigt ett skört område..

Mvh

Paramedicinaren

Svar på tråden Diskbråck, hur ont gör det?