• Anonym (Diskbråck)

Diskbråck, hur ont gör det?

Jag undrar hur "ont" ett diskbråck gör. Jag fattar att det kan vara väldigt olika, men min fråga är till er som haft det. Har ni haft så ont att ni inte kunnat jobba? Träna? Kan det komma smygande och pågå i flera år? Som en molande värk men ändå ont på samma ställe? Jag har gjort mr och väntar på svar. Det är en punkt (eller vad man ska säga) i bröstryggen och sen strålar det ut i armen. Tappar ibland känseln i lill- och ringfingret. Kan man göra det vid diskbråck? Läkaren sa inte så mycket utan inväntar svar.

• Svar på tråden Diskbråck, hur ont gör det?
  • Queennr1

Kan vara allt från en pirrande irritation till djävulsk dödssmärta som gör att man skriker i kudden och skulle se döden som en välsignelse. Har det just nu för andra gången och ska operas i övermorgon. Har gått med smärta som ialla fall varit hanterbar under några månader men senaste veckorna har det eskalerat till den värsta smärta jag upplevt och som gör att jag inte kan tänka. Beskriver det som om nån kör en svetslåga som aldrig slocknar ned genom hela benet, varje minut dygnet runt. Snaskar opiater som om det vore smågodis utan att det tar bort smärtan. Väldigt svårt att beskriva.

• Queennr1

... Och svaghet och känselbortfall är också ett symptom. Inne i mitt ben brinner det, men på utsidan är det bortdomnat.

Äter paraflex, citodon oxynorm, alvedon, Ipren och Lyrica ...

• Famous
    Queennr1 skrev 2017-02-01 22:14:56 följande:

Kan vara allt från en pirrande irritation till djävulsk dödssmärta som gör att man skriker i kudden och skulle se döden som en välsignelse. Har det just nu för andra gången och ska operas i övermorgon. Har gått med smärta som ialla fall varit hanterbar under några månader men senaste veckorna har det eskalerat till den värsta smärta jag upplevt och som gör att jag inte kan tänka. Beskriver det som om nån kör en svetslåga som aldrig slocknar ned genom hela benet, varje minut dygnet runt. Snaskar opiater som om det vore smågodis utan att det tar bort smärtan. Väldigt svårt att beskriva.

Usch och fy!! Vet exakt hur vidrigt du har det just nu!

Har precis börjat arbeta 50% men vete sjutton om det inte börjar bli sämre igen :(. Det stämmer verkligen det där.. att man knappt orkar leva. Hoppas du blir bättre eller helst helt bra snart! Kram
  • Anonym (Omg)
    Queennr1 skrev 2017-02-01 22:14:56 följande:

Precis svetslåga är en bra liknelse. Glödande järnspett sa jag. Men ja känslan är detsamma. Så fruktansvärt vidrigt och jag ville bara dö. Fanns ingen lindring. Bara lidande lidande lidande 24/7
  • Famous
    Anonym (Omg) skrev 2017-02-01 23:33:27 följande:

Precis svetslåga är en bra liknelse. Glödande järnspett sa jag. Men ja känslan är detsamma. Så fruktansvärt vidrigt och jag ville bara dö. Fanns ingen lindring. Bara lidande lidande lidande 24/7

Verkligen lidande. Man måste ha vart med om det för att förstå. Gud va jobbigt du oxå måste haft det med en sån liten <3 Skönt du mår bättre nu!
  • Anonym (Diskbråck)
    Anonym (Omg) skrev 2017-02-01 19:58:24 följande:

Låter som diskbråck. Jag hade det för ca 3 mån sen. Dock i ländryggen. Hade sån fruktansvärd ischias i vänster ben ända ner i foten att jag grät av smärta. Kändes som varma järnspett som brände. Var fruktansvärt. Kunde inte ligga inte sitta inte stå utan smärta.

Jag har ändå fött 5 barn men detta var enligt mig värre. Och det fanns ingen möjlighet till lindring.

Det enda som kändes lite bättre var att ligga och väga på höger skinka så vänster sida inte belastades alls.

Nu visade sig mitt diskbråck vara akut med muskel förvarning i bäckenmusklerna och känselbortfall så jag blev akut opererad efter bara 2 dagar.

Hade lite problem efter operationen med ischias men det var pga svullnad. Efter ett tag försvann all smärta och nu är jag smärtfri.

Men är svagare i vänster ben och har ingen känsel på en ganska stor punkt på vänster vad plus att tårna domnar bort ibland. Men har inte ont i alla fall.

Är nästan glad att mitt diskbråck var akut så jag blev opererad fort för jag vet fan inte hur jag hade klarat att leva med den smärtan i flera månader. Och samtidigt ta hand om 5 barn varav ett bara var 3 veckor när jag råkade ut för detta.

Gud så jobbigt med en tre veckor liten en. Plus de övriga. Fast skönt som du säger att det gick fort ändå.
  • Anonym (Diskbråck)
    Anonym (Hm.) skrev 2017-02-01 21:34:59 följande:

[quote=77365971][quote-nick]Anonym (Diskbråck) skrev 2017-01-31 18:36:25 följande:[/quote-nick]

Cervikalt betyder nacke, diskarna i nacken är 7 stycken och kallas c1-7. Efter det kommer bröstyggen som är th.

Det är svårt att säga om man kan se en intränging på mr. Oftast är svaret ja men mycket beror på kvaliteten på bilderna. Om man är osäker kan en remiss skickas för att testa nervbanorna.

Om du har problem med armarna är det troligtvis utlöst från nacken. Det är olika vad som rekommenderas för detta men många säger operation. Man går då igenom halsen för att vidga utrymmet. Det innebär en del risker med operationen så att överväga andra alternativ till att börja med är klokt. Dock skall man inte heller vänta för länge om det är trångt för det kan leda till ökade besvär som ej går att helt få bort.

Det som är viktigt är dock att du slåss för att det är en neurokrirurg som gör operationen. Det är ett stort ingrepp vilket kan bli väldigt lyckade resultat men samtidigt ett skört område..

Mvh

Paramedicinaren[/quote]

Det låter komplicerat. Diskbråck låter ju onekligen enklare att operera då. Samtidigt som det är en stor punkt på ryggen som känns, inte helt men lite domnad samt att känseln försvinner i fingrarna. Har även testat handstyrkan och den är försvagad i den sidan också. Har svårt att hålla ut, dvs krama om de där pinnarna som mäter styrkan.
  • Anonym (Diskbråck)
    Queennr1 skrev 2017-02-01 22:17:53 följande:

... Och svaghet och känselbortfall är också ett symptom. Inne i mitt ben brinner det, men på utsidan är det bortdomnat.

Äter paraflex, citodon oxynorm, alvedon, Ipren och Lyrica ...

Jag kan absolut föreställa mig smärtan har opererats 7ggr för endometrios så en "svetslåga" mot buken har jag haft. Också knaprat på det ena o de andra mot den smärtan. Tycker dock denna är mindre eller annorlunda. Det är så svårt att beskriva smärta.
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Diskbråck) skrev 2017-02-02 00:49:04 följande:
    Gud så jobbigt med en tre veckor liten en. Plus de övriga. Fast skönt som du säger att det gick fort ändå.
    Ja det var jävligt jobbigt. Men som sagt glad att jag blev opererad så snabbt. Min mamma var med på sjukhuset och hade hand om min bebis under operationen. Var lite bökande men det gick bra. Sen helammande jag också men pga mediciner fick jag inte amma innan under och efter behandlingen. Det var jobbigt att nyopererad behöva sitta och pumpa var 3dje timme och sen slänga mjölken. Bebis åt ersättning och det gick ju bra men var en del bökande. Ingen bra timing att få diskbråck kan jag säga.
  • Anonym (Hm.)
    Anonym (Diskbråck) skrev 2017-02-02 00:54:21 följande:

Cervikalt betyder nacke, diskarna i nacken är 7 stycken och kallas c1-7. Efter det kommer bröstyggen som är th.

Det är svårt att säga om man kan se en intränging på mr. Oftast är svaret ja men mycket beror på kvaliteten på bilderna. Om man är osäker kan en remiss skickas för att testa nervbanorna.

Om du har problem med armarna är det troligtvis utlöst från nacken. Det är olika vad som rekommenderas för detta men många säger operation. Man går då igenom halsen för att vidga utrymmet. Det innebär en del risker med operationen så att överväga andra alternativ till att börja med är klokt. Dock skall man inte heller vänta för länge om det är trångt för det kan leda till ökade besvär som ej går att helt få bort.

Det som är viktigt är dock att du slåss för att det är en neurokrirurg som gör operationen. Det är ett stort ingrepp vilket kan bli väldigt lyckade resultat men samtidigt ett skört område..

Mvh

Paramedicinaren

Det låter komplicerat. Diskbråck låter ju onekligen enklare att operera då. Samtidigt som det är en stor punkt på ryggen som känns, inte helt men lite domnad samt att känseln försvinner i fingrarna. Har även testat handstyrkan och den är försvagad i den sidan också. Har svårt att hålla ut, dvs krama om de där pinnarna som mäter styrkan.[/quote]

Det är oftast den tekniken som används för diskbråck med. Diskbråck är oftast ett samlingsnamn för flertal faktorer även när det kanske inte är ett diskbråck. Lättare för patienten att förstå.

Med det du beskriver finns det troligtvis en påverkan. Om man har en trasig disk kan det även bli en dominoeffekt i ryggraden så att fler förstörs, detta för att ryggraden är lite som ett dragspel. Den skall tåla lite tryck men det kan bli problem just för dessa tryck. Så helt omöjligt att det inte är något i bröstryggen är det inte.

Det kan även vara muskulär smärta som uppkommer av att du försöker kompensera omedvetet när du har svaga armar. Svårt att ge dig ett bra svar utifrån att jag inte undersökt dig. Du bör dock ta kontakt med rehab i vilket fall som helst om du inte har det för att få råd.
  • Anonym (Diskbråck)
    Anonym (Hm.) skrev 2017-02-02 16:35:17 följande:

Det låter komplicerat. Diskbråck låter ju onekligen enklare att operera då. Samtidigt som det är en stor punkt på ryggen som känns, inte helt men lite domnad samt att känseln försvinner i fingrarna. Har även testat handstyrkan och den är försvagad i den sidan också. Har svårt att hålla ut, dvs krama om de där pinnarna som mäter styrkan.

Det är oftast den tekniken som används för diskbråck med. Diskbråck är oftast ett samlingsnamn för flertal faktorer även när det kanske inte är ett diskbråck. Lättare för patienten att förstå.

Med det du beskriver finns det troligtvis en påverkan. Om man har en trasig disk kan det även bli en dominoeffekt i ryggraden så att fler förstörs, detta för att ryggraden är lite som ett dragspel. Den skall tåla lite tryck men det kan bli problem just för dessa tryck. Så helt omöjligt att det inte är något i bröstryggen är det inte.

Det kan även vara muskulär smärta som uppkommer av att du försöker kompensera omedvetet när du har svaga armar. Svårt att ge dig ett bra svar utifrån att jag inte undersökt dig. Du bör dock ta kontakt med rehab i vilket fall som helst om du inte har det för att få råd.[/quote]

Tack snälla för ditt svar. Jag har träffat en sjukgymnast. Men det är svårt för henne att veta vad hon ska göra när vi inte vet vad som är fel. Men förhoppningsvis får jag svar snart. Felbehandling tror jag absolut på. Att man överkompenserar. Jag hoppas bara att det är nåt "enkelt" som går att fixa utan operation.
  • Anonym (Ont i ryggen)

Man kan få alla möjliga symptom av diskbråck beroende på var/hur det sitter och vilka nerver som påverkas. Jag har själv drabbats av diskbråck i ryggen men har som tur var inte varit särskilt påverkad. Ett tips är att läsa på mer om diskbråck och se vilka typer av behandlingar och övningar som kan passa dig. Se tex www.diskbrack.nu

Svar på tråden Diskbråck, hur ont gör det?