• Anonym (Hopplös)

Utkastad ur systemet, är allt slut nu?

Ja. Läget är som det är. Varit sjukskriven en längre tid, men plötsligt så godkänner Försäkringskassan inte mina sjukskrivningar längre. Överklagat, men bara avslag. 

Det här betyder att jag inte kommer att få några pengar, o får jag inte det kan jag t ex inte betala hyran längre. O kan jag inte betala hyran blir jag av med lägenheten, o då har jag ingenstans att bo, jag blir hemlös. 

Nej, jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till längre, ser ingen utväg!! Sjukpenning o lägenheten var det enda jag hade, men nu förlorar jag det också.

Så jag, redan funktionsnedsatt och sjuk, kommer att bli hemlös, och det är ju inget liv. Vet inte vad jag ska göra, ser ingen väg ut. 

Och myndigheterna verkar ju inte ha nåt ansvar, mitt hopp är att nån här kanske vet nåt.

• Svar på tråden Utkastad ur systemet, är allt slut nu?
  • Anonym (soc)

Ring soc omedelbart och sätt dom in i din situation. Idag.

• Anonym (nn)

Begär ett möte med rehabhandläggare på AF, din tidigare FK handläggare kan hjälps dig med detta. Du bör kunna få aktivitetsstöd genom AF om du deltar i lämplig aktivitet. Om du ej är med i a-kassan är det en god idé att även kontakta soc så de kan närvara vid mötet - de lär behöva toppa upp din ersättning om du endast får garantibeloppet så lika bra att involvera dem från början.

• Anonym (Hopplös)

Redan gjort. Dom säger bara att sälj lägenheten (bor i BR) så får du ju pengar. O visst då skulle jag få pengar så småningom. Men, var ska jag bo istället? På härbärgen?

• Anonym (Jobba)

Du får väl jobba. Finns det inget jobb du klarar av menar du? Vad har du för sjukdom!?

• Anonym (Hopplös)
    Anonym (nn) skrev 2017-02-03 12:31:38 följande:

Begär ett möte med rehabhandläggare på AF, din tidigare FK handläggare kan hjälps dig med detta. Du bör kunna få aktivitetsstöd genom AF om du deltar i lämplig aktivitet. Om du ej är med i a-kassan är det en god idé att även kontakta soc så de kan närvara vid mötet - de lär behöva toppa upp din ersättning om du endast får garantibeloppet så lika bra att involvera dem från början.

Har pratat med hon på FK som gav mig avslag, hon hänvisar till att min läkare inte har varit tillräckligt specifik med " hur mina funktionsnedsättningar  o mående hindrar mig att söka o ha ett arbete". Bara det att mina tidigare läkarintyg alltid funkat förut (flera år).

Nej jag är inte med i a-kassan, inte jobbat på åratal så vet inte hur man gör. Tidigare FK-handläggare har bytts ut hela tiden så jag har ingen fast att gå tillbaka till. Och aktivitetsstöd, rehabhandläggare? Har inte ens varit aktuell för arbete på länge. 

Garantibelopp, vet inte hur det fungerar?

Ursäkta om jag verkar förvirrad.
  • Anonym (Hopplös)
    Anonym (Jobba) skrev 2017-02-03 12:39:21 följande:

Du får väl jobba. Finns det inget jobb du klarar av menar du? Vad har du för sjukdom!?

"Du får väl jobba", vilka arbetsgivare skulle vilja anställa en som inte jobbat på åratal tror du? På vilka meriter, o som inte ens fungerat i arbete tidigare?

Psykiska funktionsnedsättningar plus recidiverande depressioner.
  • John22
    Anonym (Hopplös) skrev 2017-02-03 12:43:26 följande:
    "Du får väl jobba", vilka arbetsgivare skulle vilja anställa en som inte jobbat på åratal tror du? På vilka meriter, o som inte ens fungerat i arbete tidigare?

McDonalds eller dylikt, alternativt butiksjobb. Du får väl försöka få något, men du verkar iofs inte så intresserad av det. Det verkar mer som att du fallit offer för din egen bekvämlighet än att du blir "utkastad" ur systemet.
  • Dixie
    Anonym (Hopplös) skrev 2017-02-03 12:43:26 följande:

Men vad har du för alternativ?
  • Anonym (nn)
    Anonym (Hopplös) skrev 2017-02-03 12:40:27 följande:

Har pratat med hon på FK som gav mig avslag, hon hänvisar till att min läkare inte har varit tillräckligt specifik med " hur mina funktionsnedsättningar  o mående hindrar mig att söka o ha ett arbete". Bara det att mina tidigare läkarintyg alltid funkat förut (flera år).

Nej jag är inte med i a-kassan, inte jobbat på åratal så vet inte hur man gör. Tidigare FK-handläggare har bytts ut hela tiden så jag har ingen fast att gå tillbaka till. Och aktivitetsstöd, rehabhandläggare? Har inte ens varit aktuell för arbete på länge. 

Garantibelopp, vet inte hur det fungerar?

Ursäkta om jag verkar förvirrad.

AF har specifika handläggare som arbetar med personer som tex har en funktionsnedsättning och / eller pga sjukdom bedöms stå långt ifrån arbetsmarknaden. Utifrån den knapphändiga information jag har gissar jag att du skulle vara aktuell för en sådan.

Antar att du skrev in dig på AF i samband med att din sjukpenning drogs in? Kontakta din handläggare där och boka tid för ett planeringsmöte snarast. Han/hon kommer då även att kunna ge dig information kring hur det kommer att fungera med ersättning utifrån dina omständigheter.
  • Anonym (soc)
    Anonym (Hopplös) skrev 2017-02-03 12:32:07 följande:
    Redan gjort. Dom säger bara att sälj lägenheten (bor i BR) så får du ju pengar. O visst då skulle jag få pengar så småningom. Men, var ska jag bo istället? På härbärgen?
    Aj då. Du har en bostadsrätt. Jo, du får helt enkelt sälja den. Och du måste ut i arbetslivet. Det FINNS jobb att söka, även om de inte ger så hög lön. Men om du kan få en hyresrätt och sälja din BR samt få ett jobb så är ju allt bra. Prata med soc och lägg fram ditt ärende. Du får sälja lägenheten, men de kan hjälpa dig med en hyresrätt. Soc hjälper INGEN som har pengar på fickan, vilket du anses ha i o m att du sitter på en BR som kan rendera cash.

Svar på tråden Utkastad ur systemet, är allt slut nu?