• Anonym (Arsen­ik)
    Äldre 4 Feb 07:46
    20262 visningar
    47 svar
    47
    20262

    Hur kokar ni ris?

    Detta med arsenik i riset och livsmedelsverkets rekommendationer. Är det något ni tänker på i ert hem? Är det något ni ens varit medvetna om? Kan man på något sätt hålla sig uppdaterad när SLV går ut med nya rekommendationer (gällande allt, inte bara ris), eller får man hålla sig uppdaterad själv?

  • Svar på tråden Hur kokar ni ris?
  • Äldre 10 Mar 16:02
    #31
    kvarnfot skrev 2017-03-10 12:42:48 följande:
    Vi använder absolut aldrig ett så vidrigt och tråkigt ris som Uncle Bens. Vi kör bara med basmatiris och ibland jasminris.

    Det är noll fel med Ben´s, inte heller tråkigt.
    Men det finns många andra bra och goda rissorter också, med andra egenskaper som går bra att uppskatta också.
    För mig har de olika rissorterna olika användningsområden, men kalla nån sort tråkig kommer jag aldrig göra.

    Sen finns det kvalitetsmässigt ett flertal dåliga, dit här knappast Ben´s.
    Då kvalitén är skrämmande lik från ett år till annan.

  • Äldre 10 Mar 16:09
    #32
    Aniiee skrev 2017-03-10 14:15:37 följande:
    Uncle Ben's är ett märke, de har både "vanligt" långkornigt, jasmine, basmati, vild, brunt....

    Så att säga så där är ju lite motsägelsefullt.

    Vet inte varför folk säger så, och försöker mena på att det är ett dåligt ris(tänker då på det vanliga långkorniga främst).
    Just när det kommer till det långkorniga(räknar bort basmati här, då det är en annan typ av ris), så är det svårt att inte se dom i topp på kvalité.


    Aniiee skrev 2017-03-10 14:16:06 följande:
    Uh-huh =P

    Du håller med menar du?
    Vet dom sköljer sitt ris som tokar, och det smakar ju gott.


    Vi har inte den traditionen i Sverige att skölja ris nämnvärt, oftast handlar det max om att hälla vatten i grytan och sen hälla av.
    För sen på med nytt vatten och koka, det är helt omöjligt på vissa sorter, då de kräver minst 10min sköljning(för ens få nått som inte är klister).


     

  • Äldre 10 Mar 16:14
    #33
    Froken Lokens skrev 2017-03-10 14:22:55 följande:
    Här hemma köper vi billigaste parboild (tror det heter så) riset på Willys. Kokar hälften ris och hälften vatten, sänker värmen när det kokar upp och låter koka tills vattnet är borta. Ibland kokar jag med kokosmjölk istället för vatten.

    Testa jasmin och kokosmjölk, i mitt tycke lite godare.
    Man kan även skicka in lite salladslök mot slutet, och även börja med lite lök och vitlök som får koka med ifrån början.


    Annars ett recept jag gillar är vanligt långkornigt, där man bryner riset i rikligt med olja tills gyllenbrunt, sen tillsätter man lök och vitlök, fräsen en stund.
    I med gul och röd paprika, fräs en kort stund, på med kycklingbuljong och en dust oregano(Mexikansk helst, men vanlig funkar utmärkt det med), koka i 20min.
    Sen avslutar man med mer oregano och pressad lime.
    Det och tänka på är att man får minska på vätskan lite, kanske 25%.
    Detta är ett mycket gott ris.

  • Äldre 10 Mar 16:18
    #34

    Har aldrig sköljt nå ris och köper nästan bara billigast möjligt. Märker ingen direkt skillnad på sorter. Däremot kokar jag ris som med pasta och tar av när det är klart. Blir aldrig kletigt då.

  • Äldre 10 Mar 16:20
    #35
    klyban skrev 2017-03-10 16:14:37 följande:

    Testa jasmin och kokosmjölk, i mitt tycke lite godare.

    Man kan även skicka in lite salladslök mot slutet, och även börja med lite lök och vitlök som får koka med ifrån början.

    Annars ett recept jag gillar är vanligt långkornigt, där man bryner riset i rikligt med olja tills gyllenbrunt, sen tillsätter man lök och vitlök, fräsen en stund.

    I med gul och röd paprika, fräs en kort stund, på med kycklingbuljong och en dust oregano(Mexikansk helst, men vanlig funkar utmärkt det med), koka i 20min.

    Sen avslutar man med mer oregano och pressad lime.

    Det och tänka på är att man får minska på vätskan lite, kanske 25%.

    Detta är ett mycket gott ris.


    Alla tips mottages tacksamt
  • Äldre 10 Mar 16:23
    #36

    Det med arsenik är ngt jag tänker på. Vi äter mest potatis här hemma. Nåväl. När jag kokar riset så blötlägger jag det först. Vet jag om att idag blir det ris kan jag blötlägga det timmar i förväg. Varför inte, liksom? Spelar ju ingen roll. Sen har jag i ris + dubbelt med vatten. Kokar. När det gått en stund (höftar) så stänger jag av och låter den stå kvar på den ljumma plattan.

  • Äldre 10 Mar 16:23
    #37
    klyban skrev 2017-03-10 16:09:11 följande:

     


    Aniiee skrev 2017-03-10 14:16:06 följande:
    Uh-huh =P

    Du håller med menar du?


     


    Ja, precis. Japanerna är i det närmast anala när det kommer till ris.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Äldre 10 Mar 16:29
    #38

    Jag sköljer av riset innan kokning och kokar det som spagetti. Äter inte speciellt mycket ris så jag oroar mig inte.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 10 Mar 16:45
    #39
    Aniiee skrev 2017-03-10 16:23:28 följande:
    Ja, precis. Japanerna är i det närmast anala när det kommer till ris.
    Svårt och säga de inte kan det, då det smakar mycket gott.
  • Äldre 10 Mar 16:47
    #40
    Froken Lokens skrev 2017-03-10 16:20:01 följande:
    Alla tips mottages tacksamt smile1.gif

    Testa då det är mycket gott, en av barnens favorit ris.
    Har tyvärr inget exakt recept, då jag bara gör det.
    Man får smaka av en del mot slutet, och sen om det behövs mer salt, oregano eller lime.

  • Äldre 10 Mar 17:25
    #41

    Tusan, allt detta prat om ris gjorde mig sugen på onigiri....


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Anonym (Två gånger­)
    Sat 25 Dec 2021 17:12
    #42
    Kawthar skrev 2017-02-04 09:00:33 följande:

    Koka ris på persiskt vis , dvs med vatten som hälls bort och sedan ångkokas. Då försvinner mycket av arseniken.


    Ska riset kokas två gånger?
  • Mascar­aklump­ar
    Tue 28 Dec 2021 10:07
    #43

    Vi stormkokar riset (basmati) i en massa vatten och häller sedan bort det och sköljer i kallt vatten. Sedan får det sitta en stund i ett durkslag och därefter mikras det (4 portioner=4 minuter på full effekt med omrörning efter två minuter). Detta har vi alltid gjort då riset blir godare och fluffigare och man slipper koka riset och laga den övriga maten samtidigt, men det

    får också bort mer arsenik än om man låter riset suga upp allt kokvatten.

  • Mascar­aklump­ar
    Tue 28 Dec 2021 10:11
    #44

    Oj, hade visst redan svarat i denna tråd för några år sedan :-P

  • Anonym (Två gånger­)
    Tue 28 Dec 2021 10:14
    #45
    Mascaraklumpar skrev 2021-12-28 10:07:03 följande:

    Vi stormkokar riset (basmati) i en massa vatten och häller sedan bort det och sköljer i kallt vatten. Sedan får det sitta en stund i ett durkslag och därefter mikras det (4 portioner=4 minuter på full effekt med omrörning efter två minuter). Detta har vi alltid gjort då riset blir godare och fluffigare och man slipper koka riset och laga den övriga maten samtidigt, men det


    Hur är det med Jasminris samma · tillvägagångssätt
  • Sun 22 May 2022 22:34
    #46

    Hur ? Jaa som man brukar....Skrattande

  • Fri 15 Dec 2023 14:56
    #47

    En riskkokare gör det så enkelt att göra ris att det är löjligt.

Svar på tråden Hur kokar ni ris?