• Anonym (Osäker)

Mindervärdeskomplex p.g.a flickvän

Hej!

Detta är kanske inget problem för dom flesta och jag skäms ibland oerhört för mina tankar om detta. Min flickvän sedan ett år tillbaka pluggar till civilingenjör inom IT och gör ett fenomenalt bra jobb med plugget. Nu har hon pluggat 4 av 5 år och kommer garanterat få ett välbetalt jobb med goda framtidsutsikter när hon är färdig. Jag är såå stolt och glad för hennes skull och hon förtjänar det bästa. Problemet ligger hos mig. Jag har jobbat på sedan gymnasiet, inget plugg och har ett lågstatus jobb med under 30 000 i månaden. Jag känner mig ibland dålig och mitt självförtroende får sig törnar när jag tänker på detta.

Hon vill flytta ihop med mig nu och skaffa barn snart, hon pratar mycket om framtiden med mig och vill dela den med mig vilken känns tryggt.

Hon har sagt att hon bryr sig inte det minsta vad jag gör men jag har ändå svårt att släppa tankarna om att känna sig otillräcklig och ja, dålig.

Kanske är det lite föråldrade tankesättet att mannen ska vara försörjaren, jag vet inte.

Någon som känner igen sig eller vill hjälpa till hur jag ska tänka?

Tack.

• Svar på tråden Mindervärdeskomplex p.g.a flickvän
  • Ösdb1038

Om du kan så försök se alla fördelar detta kommer ge ert förhållande och dig i synnerhet. Hon kommer vara självständig och få bra självförtroende. Ni kommer få ekonomisk trygghet och du behöver inte ligga vaken på nätterna och oroa dig för att du inte kan betala räkningarna. Om ni får barn kommer dessa massor med olika alternativ hur man kan arbeta som vuxen. Om nåt skulle hända dig är hon kapabel att sköta ruljansen ändå vilket jag skulle se som väldigt avlastande. Du kan inspirerad av hennes framgång och andra snubbar är säkert avundsjuka att du har ett sånt kap till flickvän.

Du är ingen dålig person, du har ju ett jobb som du säkert sköter jättebra! Kanske kan du utbilda dig inom jobbet eller engagera dig fackligt? Skaffa dig bra med självförtroende så du inte känner dig otillräcklig. Mitt ex och jag var i samma situation som er och det slutade med att jag dumpade honom, bl a för att han var extremt missunnsam för att jag hade högre utbildning och tjänade mer än honom. Det var ett extremt oattraktivt drag. Var stolt över din tjej och var glad att ni har hittat varandra. Lycka till!

D
  • cosinus

Få saker är ju så avtändande som självömkan och offerkoftetendenser.

Jag är har själv en examen inom precis det din flickvän läser och jag skulle utan problem kunna vara tillsammans med en person med i princip virket yrke som helst så länge han gjort ett aktivt val att jobba med det. Eller iaf gjort ett aktivt val att vara kvar inom yrket för att han trivs med det.

Personer som däremot gnäller över att livet blev som det blev har jag inte mycket för, är man inte nöjd får man se till att förändra. 

Har f ö en faster som sa upp sig från ett rätt väl ansett jobb för att ta ett jobb som städerska i en mindre ort de ville flytta till. Hon ville jobba mer med kroppen än vad hon tidigare gjort, ville börja tidigt och komma hem tidigt och stortrivdes med att städa. Jag tycker det är jättecoolt, att gå så emot strömmen vad som anses "rätt" och lyssna på vad man själv vill.

Så länge du är trygg i dig själv med ditt val och dina tankar så tror jag det kommer gå jättebra för dig och er. Faran ligger hos dig, inte hos henne.

• Påven Johanna II

Studera och skaffa dig ett bättre och mer välbetalt arbete du också då?

• nanananana

Har du pratat med henne om den oron?

Nu är jag visserligen tjejen i mitt förhållande men jag känner samma sak - ett gnagande mindervärdeskomplex över att min sambo ALLTID kommer att tjäna mer än jag. Speciellt nu när vi just flyttat ihop och pratar mycket om framtiden (skaffa barn och annat som kostar) känner jag mig ofta rätt värdelös.

Jag har däremot pratat om det med sambon några gånger och det har gjort att det känns bättre. Dels för att jag får hans perspektiv på min situation - och han är inte alls är lika dömande och oförlåtande som jag själv är, utan han ser fördelarna och kan säga konkreta saker som han tycker att jag tillför till förhållandet. Och dels för att den sortens diskussioner förstås leder till att vi pratar mer om framtiden, planerar hur vi ska göra och på så sätt kommer fram till olika lösningar. Skrattande

Jag känner ingen press på mig att vara familjeförsörjare och det tycker jag inte att du ska göra heller. Försök istället se till hela förhållandet och tänk på det som att ni är ett team. Är du en tillgång eller en börda för teamet? Ekonomin är en sak, men man kan vara en tillgång/börda på en miljon andra sätt också, glöm inte det!

(Obs! Tror för övrigt inte att du är en börda ekonomiskt heller. Det låter ju som om du sköter dig själv, har ett stadigt jobb och drar in regelbundna pengar? Sluta tänka på det som "lågstatus" och hitta stoltheten i att du jobbat på så bra ända sen gymnasiet!)

• Anonym (Osäker)

Tack så hemskt mycket för alla era fina svar, jag uppskattar och tar till mig av dom!

Jag vet att det handlar om dåligt självförtroende från min sida, det är något jag ska jobba mer på! Glömde bort att säga att hon faktiskt är väldigt inspirerande och jag ska försöka använda det till att växa :)

• Anonym (V)

Jag tycker det verkar jättebra. Du kan säkert vara en mer närvarande pappa såhär. Jag tänker att du jobbar MAX heltid och aldrig hemifrån/från sängen/på semestern. När du är ledig kan du vara ledig medans många med högre lön tänker på sitt jobb dygnet runt och aldrig kopölat av. Dom jobbar övertid, får på efter work, åker på konferenser, blir utbrända.

Hon är säkert JÄTTEGLAD för dig som arbetar och har en fritid och en klar skalle! Passar jättebra som familjepappa! Oroa dig inte, du är perfekt och du kan försörja familjen med trygghet, kärlek och närvaro vilket är det viktigaste som finns för fru och barn.

• Anonym (P)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-02-09 20:10:37 följande:

Tack så hemskt mycket för alla era fina svar, jag uppskattar och tar till mig av dom!

Jag vet att det handlar om dåligt självförtroende från min sida, det är något jag ska jobba mer på! Glömde bort att säga att hon faktiskt är väldigt inspirerande och jag ska försöka använda det till att växa :)

Ärligt talat, hon kanske rent av valt dig och tänkt att ni ska kunna dela på föräldradagar med mera i framtiden. Visst kan det vara från utsidan intressant med en hanne med chefstjänst och hög lön, men inte så kul att dra runt familjelivet med tre ungar, jobba deltid och mannen jobbar 60h i veckan och har 50 resdagar per år. Tycker de förhålandena där båda går ner till 80-90% under förskoletiden (och där båda varit länge föräldralediga) i längden är lyckligast, för att man hjälps åt och har förståelse för varandra.
Svar på tråden Mindervärdeskomplex p.g.a flickvän