• Ensammamma2016

Har inte hjärta att sluta med amningen, när valde era att själva sluta?

Som rubriken lyder. Min lilla ettåring ammar fortfarande som kvällsmål (efter välling och smörgås) och även på natten. Han vaknar oftast varannan timme så jag börjar känna mig ganska trött men då bröstet verkar vara den enda trösten som hjälper på natten så har jag inte hjärta till att sluta och i ärlighetens namn så lider jag inte så mycket av det. Ni som har barn som själva valt att sluta, i vilken ålder skedde det? Kommentarer om att det är att skämma bort barnet och andra liknande kommentarer undanbedes. Vill bara få en uppfattning om vi kan leva på hoppet att han snart själv väljer att sluta eller om vi faktiskt måste vara lite hårda snart och helt enkelt bestämma oss för att sluta.

• Svar på tråden Har inte hjärta att sluta med amningen, när valde era att själva sluta?
  • elyse

Hon fick en fruktansvärd magsjuka när hon just skulle fylla två. Då blev hon rädd att amma då allt bara kom upp. Kort därefter blev jag gravid och jag märkte att hon tyckte att det smakade annorlunda. Men då bestämde JAG att det kunde vara nog. Annars hade hon nog gärna fortsatt.

• Näng

Mig frågar du egentligen inte men jag valde att neka sonen tutten vid 2år och 8mån. Han vill fortfarande 2mån senare men jag fick inte sova så jag håller fast vid mitt beslut.

• Ensammamma2016
    elyse skrev 2017-02-11 22:02:23 följande:

Hon fick en fruktansvärd magsjuka när hon just skulle fylla två. Då blev hon rädd att amma då allt bara kom upp. Kort därefter blev jag gravid och jag märkte att hon tyckte att det smakade annorlunda. Men då bestämde JAG att det kunde vara nog. Annars hade hon nog gärna fortsatt.

Näng skrev 2017-02-11 22:02:31 följande:

Mig frågar du egentligen inte men jag valde att neka sonen tutten vid 2år och 8mån. Han vill fortfarande 2mån senare men jag fick inte sova så jag håller fast vid mitt beslut.

Ammade ni på natten, dagen eller både och? Säger ju att man kan sluta med nattmålen redan vid fyra månader men är ju så svårt om det egentligen är närheten de söker i bröstet. Försöker på alla sätt att visa närhet på annat sätt men bröstet är helt klart oslagbart och jag är inte redo att ta kampen...
  • cosinus

Mina slutade självmant vid 11 månader, 17 månader och 15 månader.

Ingen har dock ammat så länge nattetid. Det har de fått sluta med långt tidigare eftersom jag föredragit att sova framför att mata på nätterna (pappan har tagit barnen några nätter).

Den som inte slutade helt frivilligt slutade vid 12 månader för då ammade han bara på morgonen och då jag började jobba åkte jag innan han vaknade. Efterfrågade det dock aldrig övrig tid så då dog det liksom ut.

• elyse

Både och. Men kort. På natten kanske en minut två ggr totalt. På dagen efter förskolan och nån gång på kvällen. Ibland lite oftare. Jag såg det aldrig som ett problem, men passade på att avsluta när det redan blivit avbrott.

• Näng
    Ensammamma2016 skrev 2017-02-11 22:13:12 följande:

Ammade ni på natten, dagen eller både och? Säger ju att man kan sluta med nattmålen redan vid fyra månader men är ju så svårt om det egentligen är närheten de söker i bröstet. Försöker på alla sätt att visa närhet på annat sätt men bröstet är helt klart oslagbart och jag är inte redo att ta kampen...

På em och natten/till morgon. Mkt.
  • Näng

WHO rekommenderar delamning till minst 2år så orkar du så kör på!

• Ensammamma2016

Många kan ha åsikter om när man bör sluta, vad tycker ni i den frågan? Alltså när det är dags att sätta stopp även om ens lilla bebis inte vill sluta?

• elyse
    Ensammamma2016 skrev 2017-02-11 23:37:54 följande:

Många kan ha åsikter om när man bör sluta, vad tycker ni i den frågan? Alltså när det är dags att sätta stopp även om ens lilla bebis inte vill sluta?

Jag ville inte amma två samt ha en paus mellan två amningsperoder så jag slutade inför att det blev aktuellt med syskon.
  • Seven Costanza

Känner igen mig. Min son är 13 månader och han är absolut inte redo att sluta amma. Om vi är hemifrån så ammar han inte alls sedan ca åtta månaders ålder (för mkt att titta på) men om vi bara är inne en hel dag t ex pga ösregn vill han gärna amma både på förmiddagen och eftermiddagen.

Ammar alltid honom till sömns och en-två ggr under natten. Han somnar dock alltid om snabbt så det är inte därför jag vill sluta utan för att jag vill börja med en medicin som inte är tillåten under amning, men det är ingen livsnödvändig medicin så jag har inte hjärta att sluta amma bara för det. Har precis fått utskriven mildare medicin som är ofarlig för ammande så hoppas det hjälper så att jag inte behöver känna att jag vill att han ska vilja sluta amma så fort som möjligt. Egentligen tycker vi båda att det är mysigt så jag vill gärna låta honom bestämma själv hur länge han ska fortsätta, men man blir ju kluven.

Svar på tråden Har inte hjärta att sluta med amningen, när valde era att själva sluta?