• Aiphos1972

Tips på kisslarm önskas!

Hej!
    Nu försöker sonen och jag återigen komma över hans sängvätning med larm. Har lånat ett på sjukhuset men det är ju helt hopplöst! Igår larmade det fem gånger fast sängen var torr, till sist tröttnade jag och stängde av det och så blev det ännu en blöt natt.
    Detta larm heter Wet Bell och består av en tunn metallduk som ska ligga under lakanet och är kopplat till en dosa. Känsligheten på larmet går att ställa in men uppenbarligen funkar det inte så bra för min son
    Så det jag främst undrar är om någon härinne köpt ett larm själv typ på nätet och om de var nöjda med det?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på kisslarm önskas!
  • nevermind

Jag tar Minirin. Funkade inte när jag var yngre men min nuvarande läkare påpekade att man måste göra mer. Inte dricka efter kl. 18 (somnar cirka 22), ta tabletten en timme innan sänggåendet. Det funkar till 99%. Vi fick öka dosen en hel del.

• Ac187
    anas998 skrev 2017-02-15 15:53:02 följande:

Ja vi kan ju alltid fråga igen. Vi hade önskat blöja pga all tvätt men som vi säger han måste få välja själv.
    Jag vill bara tipsa er om att använda en skvätt ättika i tvätten så försvinner lukten :)
    Jag har alltid minst en flaska ättika i tvättstugan och använder det vid varje kiss tvätt. Ca 20ml räcker för att få bort lukten på ett lakan, påslakan och örngott samt kalsonger.
    Använd tvättmedel och sköljmedel som vanligt och häll ättikan i facket för förtvätt :)

Lägg upp allt positivt med att använda blöja så som slippa duscha varje morgon bättre sömn ingen lukt m.m. be han prova ett  ar nätter så märker han kanske fördelarna själv. både för er och hans del hoppas jag han väljer att prova iallafall.
    Jätte bra tips med ättikan det skall jag verkligen prova. 
  • Ac187
    annananos skrev 2017-02-15 20:31:12 följande:

Tvång och tvång här hemma va det bara så blöt natt=blöja det var aldrig någon diskussion hadde något barn sagt jag vill inte ha blöja längre hadde jag nog svarat okej då hjälper du mig med tvätten. Nej jag hade naturligtvis inte tvingat något barn att sova med blöja mot sin vilja men om problemet nu finns man har provat allt så är enligt min mening blöja bästa alternativet för så väl barn som förälder.

För mig låter det du beskriver som tvång. jag tror mer på föra en dialog väga fördelar mot nackdelar och sedan låta barnen bestämma själva.
  • Aiphos1972

Hej alla!

Nu har nya larmet kommit men vi väntar med att testa till nästa vecka, jag måste samla på mig lite energi
    Men det känns motigt ändå, sonen vaknar ju inte själv av larm utan jag måste väcka honom. Dessutom har jag enormt svårt att slappna av och sova när jag bara ligger och väntar på larmet, på en tunn madrass på golvet dessutom  
    Såå jobbigt detta. Det är ju liksom inte bara sonens sängvätning jag ska ägna mig åt, jag har även ett heltidsjobb där jag börjar kl .7 och sedan 2 barn till som ska ha sitt. Jag är lite för gammal för att orka fungera på dagtid trots sömnlösa nätter.
    Tror ni att det finns någon möjlighet att få vabba eller vara sjukskriven på deltid ett par veckor?
    Då kunde vi båda gå hem efter skolan och vila för att orka nattpasset.
    Till dig som skrev ovan att om dina barn kissar på sig får de ha blöja, ja det finns inga bevis alls för att barn blir fortare torra om man tar bort blöjan. Så om det funkar för familjen  med blöja så är det bara att köra med det. Men min son (9 år ) vill gärna kunna sluta med blöja nu och jag tror även att han behöver hjälp, tex larm, för att sluta med nattkissandet. Vi har aldrig haft en torr natt....

• nevermind
    Aiphos1972 skrev 2017-02-16 07:18:39 följande:

Hej alla!

Nu har nya larmet kommit men vi väntar med att testa till nästa vecka, jag måste samla på mig lite energi
    Men det känns motigt ändå, sonen vaknar ju inte själv av larm utan jag måste väcka honom. Dessutom har jag enormt svårt att slappna av och sova när jag bara ligger och väntar på larmet, på en tunn madrass på golvet dessutom  
    Såå jobbigt detta. Det är ju liksom inte bara sonens sängvätning jag ska ägna mig åt, jag har även ett heltidsjobb där jag börjar kl .7 och sedan 2 barn till som ska ha sitt. Jag är lite för gammal för att orka fungera på dagtid trots sömnlösa nätter.
    Tror ni att det finns någon möjlighet att få vabba eller vara sjukskriven på deltid ett par veckor?
    Då kunde vi båda gå hem efter skolan och vila för att orka nattpasset.
    Till dig som skrev ovan att om dina barn kissar på sig får de ha blöja, ja det finns inga bevis alls för att barn blir fortare torra om man tar bort blöjan. Så om det funkar för familjen  med blöja så är det bara att köra med det. Men min son (9 år ) vill gärna kunna sluta med blöja nu och jag tror även att han behöver hjälp, tex larm, för att sluta med nattkissandet. Vi har aldrig haft en torr natt....

Nio år är inte så gammalt för en kille.
    Har ni provat att öka dosen Minirin?
  • Aiphos1972

Han ska ta 2 minirin, jag vet inte om det går att öka? Jag tror att de är på 120 milligram.

• annananos

Nej det är inte tvång snarare en tyst överenskommelse mellan oss.

Doktorn som vi träffa sa samma sak som Ts det finns inga belägg för att sängvätning skall försvinna fortare om man tar bort blöjan. Blöjan hjälper barnet att få en bättre sömn och man minskar tvättberget.

Jag vet inte om man kan vabba för det men du kan ju alltid fråga din chef förklara läget och fråga om du kan sluta vid lunch sen vecka. Det är inte lätt att få till allt men jag hoppas larmet hjälper er och problemt snart är borta.

• nevermind
    Aiphos1972 skrev 2017-02-16 11:00:02 följande:

Han ska ta 2 minirin, jag vet inte om det går att öka? Jag tror att de är på 120 milligram.

120 styck? Tror det är 60 styck, för det finns 240-tabletter. Jag tar dem.
    Antar att läkaren vet att dosen inte räcker? Kriga för sonens skull, sånt här är jättejobbigt!
  • Aiphos1972

Nu har jag kollat medicindosen och det är 2x120 han har utskrivet, Men han har egentligen ingen brist på hormon så de hjälper inte så bra. När vi sover borta brukar han alltid ta medicin, då kan vi vara ganska säkra på att kisset inte rinner ut blöjan och förstör sängen. Hemma har han både blöja och madrasskydd.
    Men det som är så konstigt är att han dricker så lite, bara litegrann till måltiderna och inget alls däremellan...

• Ac187
    annananos skrev 2017-02-16 18:51:28 följande:

Nej det är inte tvång snarare en tyst överenskommelse mellan oss.

Doktorn som vi träffa sa samma sak som Ts det finns inga belägg för att sängvätning skall försvinna fortare om man tar bort blöjan. Blöjan hjälper barnet att få en bättre sömn och man minskar tvättberget.

Jag vet inte om man kan vabba för det men du kan ju alltid fråga din chef förklara läget och fråga om du kan sluta vid lunch sen vecka. Det är inte lätt att få till allt men jag hoppas larmet hjälper er och problemt snart är borta.

okej jag har absolut inget emot blöja tycker det är en jätte bra sista utväg när inget annat funkar. men det va just det att jag uppfattade dig som att du tvingade barnet att sova med blöja om dom kissat i sängen. då blir det ju ett straff vilket jag inte gillar. men är barnet med på det så är det jätte bra att sova med blöja. vi har avdramatisera "blöjan" ända från start, att det är helt okej och att det är väldigt många andra barn som också kissar i sängen. detta tror jag har gjort att våran sån är så "bekväm" som han ändå är med att sova med blöja.
Svar på tråden Tips på kisslarm önskas!