• Aiphos1972

Tips på kisslarm önskas!

Hej!
    Nu försöker sonen och jag återigen komma över hans sängvätning med larm. Har lånat ett på sjukhuset men det är ju helt hopplöst! Igår larmade det fem gånger fast sängen var torr, till sist tröttnade jag och stängde av det och så blev det ännu en blöt natt.
    Detta larm heter Wet Bell och består av en tunn metallduk som ska ligga under lakanet och är kopplat till en dosa. Känsligheten på larmet går att ställa in men uppenbarligen funkar det inte så bra för min son
    Så det jag främst undrar är om någon härinne köpt ett larm själv typ på nätet och om de var nöjda med det?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på kisslarm önskas!
  • cosinus

Min son fick larm via sjukvården när han var 9. En sensor man stoppar i kalsongerna. I praktiken klipper ett hål i ett trosskydd och lirkar ner sensorn där och sen klistrar fast sensorn i kalsongerna.

Sköterskan på barnmottagningen var extremt noga med att a) sonen själv skulle vara motiverad (annars hade vi fått det redan ett år tidigare) och att en vuxen skulle sova i samma rum och väcka sonen direkt larmet gick och att han skulle stänga av det själv. Larmet hade kunnat väcka döda men i början sov sonen som en gris och jag fick verkligen ruska honom för att han skulle stänga av det. Men på 3 veckor var vi nere på vara en olycka i veckan mot för varje natt. Sen använde vi larmet 2 månader till och sen dess har han i princip varit torr. De gånger han fått återfall är för att han slarvat med sin movicol för helt uppenbart hänger hans sängvätning ihop med en förstoppning som inte märks på något annat sätt.

Det larmet var så känsligt att jag behövde stoppa sensorn bakom stoppningen i trosskyddet för låg det direkt under ytan falsklarmade det av att han ibland svettades. Men med sensorn bakom stoppningen så funkade det väldigt bra.

• cosinus
    anas998 skrev 2017-02-14 15:54:24 följande:

Just nu har vi inget, men han har sedan ett par månader tillbaka flyttat hem till sin mamma på heltid. Nu kommer han bara till oss med jämna mellanrum :( han har skola och alla kompisar där mamma bor.
    Men vi har provat minirin i omgångar utan resultat. När vi använde larmet så kunde vi oftast hindra det från att komma så mkt i sängen att det räckte med en handduk övers som vi bytte när larmet ringde.
    Han kan dessvärre bädda själv så oftast så lägger han sig i det nerkissade igen :/ för han väcker inte oss och vi vaknar inte när han byter kalsonger liksom :/. Detta är ett stort problem för på morgonen tar han på sig rena kläder. Vi har pratat om det och försökt få honom att förstå men det verkar inte gå in riktigt. Nu har vi en 9 månaders och en bebis påväg också så det är tufft när han är här.

Bädda dubbla lager så han bara behöver riva av och lägga sig igen och så kan han duscha på morgonen ist.

Min son vaknade aldrig att det blev blött så han rullade bara till en hyfsat torr fläck och sov vidare i blöta kalsonger. Men han duschade direkt på morgonen ist och huden klarade det (men det kanske är individuellt)
  • Ac187
    anas998 skrev 2017-02-14 15:54:24 följande:

Just nu har vi inget, men han har sedan ett par månader tillbaka flyttat hem till sin mamma på heltid. Nu kommer han bara till oss med jämna mellanrum :( han har skola och alla kompisar där mamma bor.

Men vi har provat minirin i omgångar utan resultat. När vi använde larmet så kunde vi oftast hindra det från att komma så mkt i sängen att det räckte med en handduk övers som vi bytte när larmet ringde.

Han kan dessvärre bädda själv så oftast så lägger han sig i det nerkissade igen :/ för han väcker inte oss och vi vaknar inte när han byter kalsonger liksom :/. Detta är ett stort problem för på morgonen tar han på sig rena kläder. Vi har pratat om det och försökt få honom att förstå men det verkar inte gå in riktigt. Nu har vi en 9 månaders och en bebis påväg också så det är tufft när han är här.

Okej kanske inte så bra om han inte duschar på morgon om han sover hela natten i blöta lakan. Antar att han inte vill sova med blöja heller? hur funkar det hos mamman? Händer ju myclet i hans liv just nu då det kan ju också bidra en del. Men som sagt hoppas det snart kommer en vändning. För oss såg det ut som det aldrig skulle komma men från en dag till en annan började minirin funka.

Förlåt Ts för vi kom ifrån din fråga lite.
  • anas998

Nej precis han vägrar blöja.
    Han säger att det är precis samma sak hos sin mamma.
    Vi hoppas att det ska lösa sig snart men han har liksom gett upp och "bryr" sig inte längre.
    Vi försöker förklara hur viktigt det är att han duschar på morgonen för annars luktar han illa men han bryr sig inte för vi får ta diskussionen varje dag.
    Han har dubbla lakan men han byter bara täcket och tar överkastet istället för extratäcke som ligger i en låda bredvid sängen. Så hans "attityd" till detta gör ju att det blir svårare att lösa också.
    Men vi försöker och hoppas på det bästa :)

• annananos

Jag förstår inte att ni föräldrar som har barn som kissar varje natt orkar tvätta bädda och greja. Hos oss va det blöja som gällde inget mer med det. 5 dagar med torr blöja och vi provade utan. 
    Vi köpte tillslut ett larm som hette malem eller liknade. funkade jätte bra torr på två månader och nästan inga fel larm.
    Hoppas larmet kommer hjälpa er TS

• Aiphos1972

Min son sover också väldigt djupt, vi måste nog öva på detta med att vakna av larmet. Han använder normalt sett blöja, Liberos nr 8 och ändå rinner det över så det blir en fläck i sängen. Men vi får gratis sängskydd av sjukhuset. både engångs och sådana man kan tvätta.
    Under en period använde han inte blöja då vi körde en metod som gick ut på att han skulle känna att det var obehagligt att ligga i en blöt säng, och på så vis skulle han lära sig att inte kissa i sängen.
    Men som någon annan skrev i tråden, han rullade bara över till en torrare fläck och sov vidare
    Men nej tvätten är inte rolig, det blir ju även på täcken etc och lukten får jag aldrig ur helt. Men jag använder mycket sköjlmedel för att maskera den

• Ac187
    anas998 skrev 2017-02-14 22:22:14 följande:

Nej precis han vägrar blöja.
    Han säger att det är precis samma sak hos sin mamma.
    Vi hoppas att det ska lösa sig snart men han har liksom gett upp och "bryr" sig inte längre.
    Vi försöker förklara hur viktigt det är att han duschar på morgonen för annars luktar han illa men han bryr sig inte för vi får ta diskussionen varje dag.
    Han har dubbla lakan men han byter bara täcket och tar överkastet istället för extratäcke som ligger i en låda bredvid sängen. Så hans "attityd" till detta gör ju att det blir svårare att lösa också.
    Men vi försöker och hoppas på det bästa :)

Jobbigt det låter det är nog tyvärr ändå barnen som lider mest i detta också. man önskar ju att man kan göra något men står maktlös. så synd att han har fått en sådan attityd också mot problemet. om han nu har "gett upp" kanske ni kan erbjuda/fråga om han vill ha blöja igen. blir ju mycket lättare även för han då han slipper vakna kall räcker han tvättar sig mellan bena på morgon och slipper duscha varje morgon m.m. Men inte med tvång som #annananos verkar tycka. att tvinga någon till något oavsett vad det gäller eller hur gammal personen ifråga är tycker jag är fel metod.
  • Ac187
    Aiphos1972 skrev 2017-02-15 11:57:57 följande:

Min son sover också väldigt djupt, vi måste nog öva på detta med att vakna av larmet. Han använder normalt sett blöja, Liberos nr 8 och ändå rinner det över så det blir en fläck i sängen. Men vi får gratis sängskydd av sjukhuset. både engångs och sådana man kan tvätta.
    Under en period använde han inte blöja då vi körde en metod som gick ut på att han skulle känna att det var obehagligt att ligga i en blöt säng, och på så vis skulle han lära sig att inte kissa i sängen.
    Men som någon annan skrev i tråden, han rullade bara över till en torrare fläck och sov vidare
    Men nej tvätten är inte rolig, det blir ju även på täcken etc och lukten får jag aldrig ur helt. Men jag använder mycket sköjlmedel för att maskera den

Vi använder tejpblöjor då byxblöjorna inte höll tätt utan läckte nästan varje natt. upplever de som att byxblöjor inte sitter åt lika tajt som tejp blöjor gör. kan kanske vara värt att testa om inte larmet funkar. Vi körde som sagt med blöja på i början av larmperioden då det inte är helt enkelt att lära sig själv eller barnet att vakna direkt. jag är väldigt glad över att vår son har varit så "bekväm" med blöja att han aldrig har vägrat på grund av som du skriver all tvätt och lukten som inte går bort. Metoden att dom skall lära sig av att det är obehagligt att sova i blöt säng tror varken jag eller pojkens läkare på så det har vi aldrig provat.
  • anas998

Ja vi kan ju alltid fråga igen. Vi hade önskat blöja pga all tvätt men som vi säger han måste få välja själv.
    Jag vill bara tipsa er om att använda en skvätt ättika i tvätten så försvinner lukten :)
    Jag har alltid minst en flaska ättika i tvättstugan och använder det vid varje kiss tvätt. Ca 20ml räcker för att få bort lukten på ett lakan, påslakan och örngott samt kalsonger.
    Använd tvättmedel och sköljmedel som vanligt och häll ättikan i facket för förtvätt :)

• annananos

Tvång och tvång här hemma va det bara så blöt natt=blöja det var aldrig någon diskussion hadde något barn sagt jag vill inte ha blöja längre hadde jag nog svarat okej då hjälper du mig med tvätten. Nej jag hade naturligtvis inte tvingat något barn att sova med blöja mot sin vilja men om problemet nu finns man har provat allt så är enligt min mening blöja bästa alternativet för så väl barn som förälder.

Svar på tråden Tips på kisslarm önskas!