• Aiphos1972

Tips på kisslarm önskas!

Hej!
    Nu försöker sonen och jag återigen komma över hans sängvätning med larm. Har lånat ett på sjukhuset men det är ju helt hopplöst! Igår larmade det fem gånger fast sängen var torr, till sist tröttnade jag och stängde av det och så blev det ännu en blöt natt.
    Detta larm heter Wet Bell och består av en tunn metallduk som ska ligga under lakanet och är kopplat till en dosa. Känsligheten på larmet går att ställa in men uppenbarligen funkar det inte så bra för min son
    Så det jag främst undrar är om någon härinne köpt ett larm själv typ på nätet och om de var nöjda med det?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på kisslarm önskas!
  • anas998

Vi använde oss av wet stop från sängvätningsbutiken.se. Det fungerade jättebra, man fäster sensorn på kalsongerna och det har aldrig falsk larmat.
    Tyvärr hjälpte detta inte oss med att få slut på sängvätningen men larmet var bra.
    Lycka till!

• Aiphos1972

Tack för tipset om wet stop! Har funderat på att köpa det faktiskt.
    Har ni fått stopp på sängvätningen nu? Hur isåfall?
    Min son är snart 9 och båda han och jag är så trötta på detta. Vi har aldrig haft en torr natt, trots minirin.

• Ac187

Vi använde också ett sådant larm där man la en matta under lakanet. det funkade inte för oss heller ibland larmade det utan att han kissat en droppe och ibland va det redan jätte blött innan det larma. så det slutade vi också att använda och gick tillbaka till blöjor igen. efter ett halvår när vi v tillbaka hos doktorn fick vi ett sådan larm som man fäste i kalsongerna eller blöjan. det funkade mycket bättre. vi valde att fortsätta med blöja under larm perioden då våran kille inte alltid vaknade av larmet och jag inte alltid han vaknade och han in i tid. 
    Det blev efter drygt en månad bättre men efter två tre månader va det blött varje natt igen. det är jobbigt inte minst för barnen som lider av Enures vi har likt er haft väldigt få torra nätter rots larm minirin toaklocka på dagen m.m.

• Aiphos1972

Ac 187
    Hur gammalt är ditt barn? Tjej eller kille?
    Min son blir 9 i år, och vi har kämpat med olika behandlingar sedan han var 5. Fast det har gått i perioder, ingenting har ju funkat och man orkar inte hur mycket som helst. Jag har nu beställt ett Wet Bell som jag betalar själv. Jag har provat två olika larm från sjukhuset och inget av de har fungerat bra, rent tekniskt. Här i vårt landsting betalar man vissa delar av larmet själv så det blir nog inte dyrare att köpa heller. 

• Poledra

Hej! Min son fick låna ett larm där man satte sensorn i kalsongerna. Från att ha kissat i sängen en-två gånger varje natt tog det ett par veckor innan det bara kom kiss nån gång i veckan och efter ytterligare några veckor var han helt torr. Trodde aldrig det skulle funka så bra. Efter ett drygt halvår började han kissa i sängen igen (det är tydligen väldigt vanligt med något bakslag) men den gången tog det bara en vecka innan han var torr igen. Han var nästan 9 år när han lånade det första gången.

• anas998

Nej han är snart 11 men kissar fortfarande i sängen varje natt, i land 3 gånger under natten!! Inget vi provat har hjälpt så nu har vi liksom gett upp lite :(

• Ac187
    Aiphos1972 skrev 2017-02-14 10:32:41 följande:

Ac 187
    Hur gammalt är ditt barn? Tjej eller kille?
    Min son blir 9 i år, och vi har kämpat med olika behandlingar sedan han var 5. Fast det har gått i perioder, ingenting har ju funkat och man orkar inte hur mycket som helst. Jag har nu beställt ett Wet Bell som jag betalar själv. Jag har provat två olika larm från sjukhuset och inget av de har fungerat bra, rent tekniskt. Här i vårt landsting betalar man vissa delar av larmet själv så det blir nog inte dyrare att köpa heller. 

Nu är han snart 13 år, vi var hos läkaren först efter att han fyllt 6 år då provade vi först med minirin sedan fick han första larmet innan han fyllde 7 och då börja vi prova ALLT utan resultat tillslut sa läkaren mer eller mindre att det bara att vänta och se att det i dom flesta fall växer bort. sommaren då han va åtta år testade vi minirin igen fortfarande utan resultat. efter det provade vi minirin med jämna mellanrum och kors i taket när han förra våren började det hjälpa helt plötsligt. nu är det kanske en olycka i veckan och ibland kan det gå två tre veckor utan olyckor. så det går verkligen åt rätt håll fast det har varit väldigt segt och jobbigt.
  • Ac187
    anas998 skrev 2017-02-14 12:32:41 följande:

Nej han är snart 11 men kissar fortfarande i sängen varje natt, i land 3 gånger under natten!! Inget vi provat har hjälpt så nu har vi liksom gett upp lite :(

Jobbigt för er. hoppas att det snart blir bättre! gör ni något nu medicin eller larm? använder ni blöja? om inte tar han hand om tvätten själv? jag har alltid tvättat han har alltid bäddat själv men han valde också väldigt länge att använda blöja då han hatade vakna på natten och va tvungen att bädda om sängen. Nu har vi äntligen kommit så långt så nu sover han utan blöja hemma och sköter sig helt själv med tvätt och bäddning när olyckan sker. är vi på semester och dylikt och dåligt med tvättmöjligheter använder han fortfarande dock blöja.

Jag förstår er när ni känner att ni ger upp lite. vad gör man liksom när inget hjälper. sänder er en styrkande kram alla.
  • Ac187

Hoppas ni blir nöjda mer det larmet du har köpt TS.
    Jag kan också bara snabbt nämna att vi har provat byxor ifrån Pjama (www.pjama.se/) funkar jätte bra om dom sover över hos kompisar eller liknade ser ut och känns som vanliga lite tjockare pyjamasbyxor men absorberar kisset. tar dock väldigt lång tid för dom att torka efter tvätt så inte så mycket hjälp om man behöver ha något skydd flera nätter i rad. 

• anas998

Just nu har vi inget, men han har sedan ett par månader tillbaka flyttat hem till sin mamma på heltid. Nu kommer han bara till oss med jämna mellanrum :( han har skola och alla kompisar där mamma bor.
    Men vi har provat minirin i omgångar utan resultat. När vi använde larmet så kunde vi oftast hindra det från att komma så mkt i sängen att det räckte med en handduk övers som vi bytte när larmet ringde.
    Han kan dessvärre bädda själv så oftast så lägger han sig i det nerkissade igen :/ för han väcker inte oss och vi vaknar inte när han byter kalsonger liksom :/. Detta är ett stort problem för på morgonen tar han på sig rena kläder. Vi har pratat om det och försökt få honom att förstå men det verkar inte gå in riktigt. Nu har vi en 9 månaders och en bebis påväg också så det är tufft när han är här.

Svar på tråden Tips på kisslarm önskas!