• sam64299

åkt fast för stöld

tjena

har mina anledningar varför jag var tvungen att ta dom sakerna jag tog men undrar bara vafan kommer hända. tog ett par byxor for 1390kr en hugo boss plånbok för 1500 och ett mobilskal för 150kr. erkände för allt och nu vill jag bara veta vad som händer för körkort och jobb i framtiden?

• Svar på tråden åkt fast för stöld
  • Cl4udio

vad hade du för anledningar?

• sam64299

en snubbe behövde pengarna. om han inte fick dom skulle någon bli mishandlad. och det kunde jag inte leva med.

• Nyfikna72

Säg som det är och jag lovar dig att det inte händer nånting så länge du har ett fläckfritt förflutet. Du blir ju åtalad men det är ju bara en del i processen. Straffet blir troligen ingenting.

• Linnis92

Körkort och jobb blir bara drabbat om du blir dömd för stöld. Och skulle du bli det så kan de skjuta upp körkortstillståndet några år samt att du inte kommer få vissa jobb under tiden du finns med i belastningsregistret.

• Kjell2
    sam64299 skrev 2017-02-16 03:20:25 följande:

tjena

har mina anledningar varför jag var tvungen att ta dom sakerna jag tog men undrar bara vafan kommer hända. tog ett par byxor for 1390kr en hugo boss plånbok för 1500 och ett mobilskal för 150kr. erkände för allt och nu vill jag bara veta vad som händer för körkort och jobb i framtiden?

Stöld, straffmyndig, fängelse i max 2 år. Men då värdet är lågt och du är ung lär eventuellt bli samhällstjänst och böter.

Det som kan bli jobbigt är körkortstillstånd och en del kontakter med soc.

• Nyfikna72

Ja men det blir inget på nå ev körkort för nå sånt där. Det är mest trafikrelaterade brott som rör körkortet. Allt annat är nog bara tomma hot.

• Linnis92
    Nyfikna72 skrev 2017-02-16 08:20:26 följande:

Ja men det blir inget på nå ev körkort för nå sånt där. Det är mest trafikrelaterade brott som rör körkortet. Allt annat är nog bara tomma hot.

Nej. En släkting dömdes för vandalisering, fick uppskjutet körkortstillstånd i 3 år.
  • Nyfikna72
    Linnis92 skrev 2017-02-16 08:21:32 följande:
    Nej. En släkting dömdes för vandalisering, fick uppskjutet körkortstillstånd i 3 år.

Då lär det med all säkerhet inte vara "bara" en vandalisering........
  • sextiotalist

Så bra att du åkt fast, när du är så ung, så kan du få all möjlighet att få hjälp med att bryta med ditt destruktiva umgänge.

Mitt tips är att du tar emot all hjälp de erbjuder och ser det som en chans att bryta med ditt tidigare liv.

• sextiotalist
    Nyfikna72 skrev 2017-02-16 08:20:26 följande:

Nej, andra brott kan påverka också.
  • Kjell2
    sam64299 skrev 2017-02-16 03:37:35 följande:

en snubbe behövde pengarna. om han inte fick dom skulle någon bli mishandlad. och det kunde jag inte leva med.

Så nu när du inte kunde fixa pengar så blev han misshandlad?
  • Nyfikna72
    sextiotalist skrev 2017-02-16 09:09:31 följande:
    www.dn.se/arkiv/stockholm/snatterikampanj-i-s.../

Jo det är väl klart att de säger till ungdomar som ev kan vara på väg in i brottets bana att även den minsta förseelsen KAN innebära att lämpet påverkas men så är det ju inte i verkliga fall utan det är oftast en kombination av händelser som påverkar körkortet. Inte ett enstaka snatteri eller liknande. Man kan definitivt inte säga att det alltid är så att lämpet påverkas.
Svar på tråden åkt fast för stöld