• abovePolitico2017

Kraftigt motanmälan mot grov kvinnofridskränkning

Jag har blivit anmäld för grov kvinnofridskränkning på falska grundar. Jag har gjort motanmälan med falska tillvitelser och ofredande. Hur kan jag kraftigt motanmäla mot grov kvinnofridskränkning?

• Svar på tråden Kraftigt motanmälan mot grov kvinnofridskränkning
  • abovePolitico2017
    Påven Johanna II skrev 2017-02-22 14:37:01 följande:
    Så oskyldiga människor känns igen på att de vänder andra kinden till, menar du? Det tycker jag personligen låter helt bisarrt. Jag har aldrig slagit någon i hela mitt liv men skulle jag bli falskeligen anklagad för det eller något annat brott kan jag försäkra dig om att jag skulle vidta absolut alla tänkbara åtgärder som stod mig till buds.

För övrigt tycker jag att kvinnor som ljuger (och kvinnor på försvarar och hejar på lögnerna) är lika vidriga som skitstövlar sim slåss.

Du skrev precis det jag hade i tankarna. Tack! 
    Så slutsatsen är att de skyldiga kan lura samhället genom att vara tysta och inte skapa så många vågor. Å andra sidan en oskyldig person kan straffas för hen känner sig maktlös och frustrerad? 

Gällande forskning: jag som har arbetat inom forskningsvärld i många år, kan jag tilläga forskning är oftast baserad på teorier som inte alltid går att utföra i praktiken. Att förstå en människas beteende är extremt svårt. Och det räcker verkligen inte med totalt 2 timmar på möte med familjerätten för att avgöra barnen och familjens öde i dagsläge. 

• abovePolitico2017
    Anonym (hlaw) skrev 2017-02-22 14:44:49 följande:
    De flesta fokuserar på att fortsätta göra allt för att bli rentvådd från de anklagelser som riktats mot en själv. Inte anmäla personen tillbaka, vilket inte på något sätt ger tyngd åt sin försäkran om oskuld.

Det är svårt att ägna sig åt försvar och anfall samtidigt.
    Har du varit med sådana situationer själv? 
  • Anonym (B)
    abovePolitico2017 skrev 2017-02-22 14:32:46 följande:

Jag tyckte ditt förslag är bra! För jag vet att jag blir frustrerad av att inte få träffa mina barn och det verkar nog inte komma ut rätt när jag skriver eller pratar. Men vem skall man prata med i sådana fall? Förslag?

Åh, svårt att säga. Kanske någon psykolog eller någon som sysslar med retorik? Hade föreslagit din advokat kanske, fast ha verkar ju lite frånvarande och kanske inte heller så objektiv. Jag vet faktiskt inte riktigt exakt, funderar - kommer jag på något bra så skriver jag igen!
  • Anonym (B)
    abovePolitico2017 skrev 2017-02-22 14:50:50 följande:

Du skrev precis det jag hade i tankarna. Tack! 

Så slutsatsen är att de skyldiga kan lura samhället genom att vara tysta och inte skapa så många vågor. Å andra sidan en oskyldig person kan straffas för hen känner sig maktlös och frustrerad? 

Gällande forskning: jag som har arbetat inom forskningsvärld i många år, kan jag tilläga forskning är oftast baserad på teorier som inte alltid går att utföra i praktiken. Att förstå en människas beteende är extremt svårt. Och det räcker verkligen inte med totalt 2 timmar på möte med familjerätten för att avgöra barnen och familjens öde i dagsläge. 

Sysslar också med forskning, men just gällande detta så handlar det ju också att man kartlagt vilka beteenden folk uppvisat. Men absolut, t.ex om man i en studie definierar en "skyldig" person som någon som blir dömd för det den anklagas för så kan ju det lika gärna innebära att folk som har det beteendet oftast uppfattas som värre och därmed har större chans att bli dömda. Men det finns också mer kontrollerade studier på detta ämne.
  • Anonym (hlaw)
    abovePolitico2017 skrev 2017-02-22 14:51:56 följande:
    Har du varit med sådana situationer själv? 
    Har mig veterligen inte blivit anklagad för brott jag ansett mig oskyldig till, nej. Hur så?
  • Anonym (B)
    Påven Johanna II skrev 2017-02-22 14:37:01 följande:

Så oskyldiga människor känns igen på att de vänder andra kinden till, menar du? Det tycker jag personligen låter helt bisarrt. Jag har aldrig slagit någon i hela mitt liv men skulle jag bli falskeligen anklagad för det eller något annat brott kan jag försäkra dig om att jag skulle vidta absolut alla tänkbara åtgärder som stod mig till buds.

För övrigt tycker jag att kvinnor som ljuger (och kvinnor på försvarar och hejar på lögnerna) är lika vidriga som skitstövlar sim slåss.

Vet att det inte var mig du citerade, men ville bara lägga in en kommentar eftersom jag skrivit liknande. Självklart behöver man inte bara vända kinden till, men det var just detta med att t.ex. försöka göra en motanmälan när är mitt inne i en tvist där man anklagas för något. Det tenderar (med andra ord inte alltid) vara så att i fall där personen anklagas oskyldigt så lägger hen fokus på att rentvå sig själv. Gör man en egen motanmälan uppfattas det oftast som att man försöker att hämnas eller ta fokus från anmälan mot en själv. Det gynnar heller inte ens eget fall där man anklagas eftersom man nu måste dela sina uppmärksamhet och energi mellan två fall, bättre att isåfall vänta tills första tvisten/fallet är avgjort. Så absolut att man tar till alla återgärder för att bli rentvådd, men en motanmälan gör noll för just det ändamålet.
  • Kjell2

Så du har blivit amäld för grov kvinnofridskränkning? Hur länge sedan och vad är statusen? Har åtal väkts? Har du fått en försvarare?

Vad är status i vårdnadstvisten? Är huvudförhandling genomförd och fnns det faställd dom på vårdnad och umgänge? Om så är fallet har du diskuterat domen med ditt ombud? Tänker du väcka ny talan?

I din anmälan om falsk tillvitelse, status? Är åtal väkt? Vad säger polis och åklagare?

• abovePolitico2017
    Anonym (hlaw) skrev 2017-02-22 15:06:02 följande:
    Har mig veterligen inte blivit anklagad för brott jag ansett mig oskyldig till, nej. Hur så?
    Då förstår jag varför du har uttryckt dig så! 
    Nu önskar jag verkligen inte att ngn eller du ska hamna där jag har hamnat, men om du nu skulle hamna där jag har hamnat idag, då tror jag att du skulle ha ett annat perpektiv på det hela! 
  • Anonym (hlaw)
    abovePolitico2017 skrev 2017-02-22 15:22:21 följande:
    Då förstår jag varför du har uttryckt dig så! 
    Nu önskar jag verkligen inte att ngn eller du ska hamna där jag har hamnat, men om du nu skulle hamna där jag har hamnat idag, då tror jag att du skulle ha ett annat perpektiv på det hela! 

Hade jag varit det hade jag inte vetat mer om hur de flesta agerar, jag hade bara vetat hur JAG reagerade i den situationen. 

Som sagt. Det ÄR svårt att försvara och anfalla samtidigt, så de flesta gör allt för att rentvå sig själv i stället för att lägga energi och tid på att anmäla tillbaka vilket inte ger någon extra tyngd åt sin oskuldsförsäkran.

• abovePolitico2017
    Kjell2 skrev 2017-02-22 15:15:57 följande:

Så du har blivit amäld för grov kvinnofridskränkning? Hur länge sedan och vad är statusen? Har åtal väkts? Har du fått en försvarare?

Vad är status i vårdnadstvisten? Är huvudförhandling genomförd och fnns det faställd dom på vårdnad och umgänge? Om så är fallet har du diskuterat domen med ditt ombud? Tänker du väcka ny talan?

I din anmälan om falsk tillvitelse, status? Är åtal väkt? Vad säger polis och åklagare?

Jag fick först veta om polisanmälan i oktober via mammans advokat. Förmodligen har det pågått sen ngn månad tidigare. Då fick jag även veta att polisen har mkt att göra därför hinner de inte med denna anmälan just nu men en förundersökning pågår. 

I början av december fick jag först ett brev hemskickat från åklagar myndigheten med anmälan om grov kvinnofridskränkning. Det stod inte att jag är misstänkt för det eller ngt i brevet dock! Jag har än idag inte blivit kallad till förhör, trots att både jag och min advokat har ringt åklagaren vid två tillfällen i januari. Svaret från åklagaren var att han kommer att kalla in mamman på förhör snart. Jag förstår inte hur det kan ta närmare 6 månader för att kalla in målsäganden (mamman) på ett förhör? 

Polisen har också tagit emot min anmälan och de har inga planer på kalla in mig på ett förhör inom snar framtid, stod i brevet i december. Då förstår jag att de i princip lägger ner min motanmälan!

Status på vårdnadstvist: första muntliga förberedelsen är klar och mamman fick interimistisk ensam vårdnad och jag fick ingen umgängesrätt för mamman ville att jag skulle ha skypkontakt med barnen från ett soc kontor. Observera att barnen är under 3 år. 

Huvudförhandlingen skulle ha skett i mars men tack vare långa kötider i familjerätten har det skjutits upp till maj/juni. Familjerätten kommer på hembesök snart. 
Svar på tråden Kraftigt motanmälan mot grov kvinnofridskränkning