Inlägg från: Anonym (Hmmm...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmm...)

    Har dom rätt att kräva mig på hela summan?

    Hur gör man om man ska på behandling en måndagsmorgon? Om man ska ringa 24 timmar innan om man måste avboka måste man ringa söndag morgon, och då är det ju stängt.

  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Av) skrev 2017-02-21 11:13:01 följande:
    Då avbokar man på fredagen. Det brukar vara 24 h innan nästkommande vardag. Då får man lösa det genom att antingen skicka någon annan som går då eller vita i det sura äpplet. Sånt får man tänka på innan man bokar helt enkelt.
    OK. Om man blir magsjuk 24 timmar innan får man alltså skylla sig själv.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Gisela) skrev 2017-02-21 11:24:37 följande:
    Man kanske inte väljer en salong med sådana regler? Eller säkrar upp så att man tar en tid inne i veckan och skapar utrymme för att hinna avboka?

    Jag kan tycka att avbokningskostnaden är oskälig i sig. Men har man kommunicerat de reglerna till dig innan så tror jag inte att det är mycket att göra åt.
    Jag har hittills aldrig bokat en sådan tid på en måndag. Det är mer en undran.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Av) skrev 2017-02-21 12:19:10 följande:
    Ja det är ju en risk man får fundera över innan man bokar? "Jag kanske blir magsjuk...men bokar ändå för jag blir troligtvis inte det" avbokningsreglerna gäller ju alltid oavsett frånvaro-orsak. Men det jag brukar göra är att se till så att tex en vän eller familje-medlem för gå i mitt ställe om det varit så.
    I och för sig. De ställen jag går till har alla telefonsvarare, och jag är stamkund, så där skulle jag säkert inte få problem oavsett.
  • Anonym (Hmmm...)
    Mascaraklumpar skrev 2017-02-22 15:56:27 följande:
    Om du gör en sen avbokning eller inte dyker upp

    Ibland händer det att man bli sjuk eller av annan anledning måste avboka en beställd frisörtid. Om du då inte har rätt att ångra dig enligt distansavtalslagens regler kan frisören ta ut en avboknings- eller debiteringsavgift för det uteblivna besöket. Den färdigbestämda avgiftens storlek varierar, men kan i vissa fall vara så hög som fullpris för behandlingen. Du bör ha blivit informerad om sådana standardavgifter redan när du bokar.


    Att begränsa konsumentens möjligheter till att göra en avbokning, till exempel att det bara går att avboka via mejl, kan vara ett oskäligt avtalsvillkor. Om du inte alls meddelar frisörsalongen att du inte kan komma till den bokade tiden kan salongen ha rätt att kräva dig på ersättning för hela den förlust som din frånvaro orsakar. Denna ersättning kan ofta vara större än en färdigbestämd avbokningsavgift.

    www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/frisorbesok/


    Tack för klargörandet!
Svar på tråden Har dom rätt att kräva mig på hela summan?