• Trast

Varför tjänar byggarbetare så mycket?

Har länge funderat på varför bygg/anläggningsarbetare tjänar så mycket? En anläggningsarbetare i Stockholm tjänar i runda svängar 34000, alla har samma lön för att byggföretaget lättare ska kunna räkna på jobb. Borde inte exempelvis undersköterskor och dessa ligga på samma nivå?

Jag blir upprörd när jag läser att pengar ska skjutas in från staten för att få igång bostadsbyggandet! Är det inte istället något fel med den ekvationen? Vill gärna få igång en diskussion.

• Svar på tråden Varför tjänar byggarbetare så mycket?
  • Trast

Angående bostadsbristen så hittade jag det här, förvisso Michigan. Och sen ett hus i Älvsjö

• Trast
    Bibbidi skrev 2017-02-22 17:53:21 följande:

Vad har anläggarnas löner med bostadsbristen att göra? Förstår inte.

Uskor har ju alltid tjänat dåligt, men det har alltid varit ont om platser på äldreboenden för det.

Anläggare och bygg, även hus behöver infrastruktur. Högre löner innebär högre produktionskostnader och bidrar till bostadsbubblan.
  • Monchichier
    Trast skrev 2017-02-22 19:00:39 följande:

Angående bostadsbristen så hittade jag det här, förvisso Michigan. Och sen ett hus i Älvsjö

Nu gissar jag bara på att du inte förstår att du nyss jämfört äpplen med en bandsåg..
  • Monchichier
    Trast skrev 2017-02-22 19:04:19 följande:

Anläggare och bygg, även hus behöver infrastruktur. Högre löner innebär högre produktionskostnader och bidrar till bostadsbubblan.

Vad exakt är det du tror att en anläggare har för arbetsuppgifter egentligen?
  • nevermind
    Bibbidi skrev 2017-02-22 17:05:38 följande:
    Precis, stor skillnad mellan att jobba åt ett privat företag och att jobba på kommunen.

Kan skilja 10.000 mellan anläggare om man tittar på de som jobbar åt kommunen och de som jobbar åt ett icke-kommunalt företag som tex NCC. Samma med lärare, de som jobbar på fristående skolor tjänar också mycket mer. Samma för uskor gissar jag på.
    Jag är väktare och tjänar ungefär lika mycket som en polis som jobbat lika länge som jag (18 månader). Ordningsvakter tjänar ibland väldigt mycket mer än polisen. Dessutom bättre villkor.

Sambon är obehörig lärare. Får cirka 32 000 brutto.

Man ska inte jobba för stat eller kommun...
  • Trast
    Monchichier skrev 2017-02-22 19:17:11 följande:

Nu gissar jag bara på att du inte förstår att du nyss jämfört äpplen med en bandsåg..

Så du håller inte med om att bostadspriserna är för höga i (Stockholm ffa)?
  • Trast
    Monchichier skrev 2017-02-22 19:18:16 följande:

Vad exakt är det du tror att en anläggare har för arbetsuppgifter egentligen?

När jag pratar om anläggning så menar jag saker som ligger under mark, vatten/avlopp, sen finplanering, markförstärkning, vägar/gator mm. (Kort sagt, infrastruktur)
  • Orvar1

Det är inte byggjobbarnas löner som gör bostäder dyra, mkt av den storskaliga bostadsproduktionen utgörs i "utförarledet" av lettiska eller polska byggjobbare. Priserna sätts utifrån vad månadskostnaden för lånet blir för köparen och vilken prisnivå som hittills accepteras av banker/köpare i området. Sedan lobbar branschen för att "produktionskostnaderna" stiger kraftigt för att motivera ett högre vinstuttag....Men visst svenskafödda byggarbetare har bra löner samt goda möjligheter till lite sidoinkomster svart, samt bygga eget hus billigt.

• Trast
    Orvar1 skrev 2017-02-22 21:52:18 följande:

Det är inte byggjobbarnas löner som gör bostäder dyra, mkt av den storskaliga bostadsproduktionen utgörs i "utförarledet" av lettiska eller polska byggjobbare. Priserna sätts utifrån vad månadskostnaden för lånet blir för köparen och vilken prisnivå som hittills accepteras av banker/köpare i området. Sedan lobbar branschen för att "produktionskostnaderna" stiger kraftigt för att motivera ett högre vinstuttag....Men visst svenskafödda byggarbetare har bra löner samt goda möjligheter till lite sidoinkomster svart, samt bygga eget hus billigt.

Vet inte hur många procents som utgörs av utländsk arbetskraft, det kanske är den faktorn som kommer att sänka de svenska arbetarnas löner.
Svar på tråden Varför tjänar byggarbetare så mycket?