• Trast

Varför tjänar byggarbetare så mycket?

Har länge funderat på varför bygg/anläggningsarbetare tjänar så mycket? En anläggningsarbetare i Stockholm tjänar i runda svängar 34000, alla har samma lön för att byggföretaget lättare ska kunna räkna på jobb. Borde inte exempelvis undersköterskor och dessa ligga på samma nivå?

Jag blir upprörd när jag läser att pengar ska skjutas in från staten för att få igång bostadsbyggandet! Är det inte istället något fel med den ekvationen? Vill gärna få igång en diskussion.

• Svar på tråden Varför tjänar byggarbetare så mycket?
  • Flash Gordon
    Monchichier skrev 2017-02-21 20:25:52 följande:
    Men LOL. Är du undersköterska själv månne? 34.000kr är inte mycket. Det är bara 2 tusen över medelinkomsten i Sverige.
    Medelinkomsten i Sverige är ca 25000.

• Flash Gordon
    Trast skrev 2017-02-21 19:57:23 följande:
    Har länge funderat på varför bygg/anläggningsarbetare tjänar så mycket?
    För att de har haft, och har, ett starkt fack.
  • Flash Gordon
    Trast skrev 2017-02-21 19:57:23 följande:
    Jag blir upprörd när jag läser att pengar ska skjutas in från staten för att få igång bostadsbyggandet!
    Det är det enda politiskt (nästan) tänkbara sättet att få någon större volym på bostadsbyggandet.

Idag kostar det mer att bygga än vad folk vill betala för att bo.

Ska det då bli några bostäder i mängd så behöver det subventioneras med skattemedel.

I och för sig så tror jag inte det blir några skattesubventioner så jag tror att bostadsmarknaden kommer att fortsätta vara dysfunktionell för överskådlig tid.
  • Flash Gordon
    Trast skrev 2017-02-23 01:05:55 följande:
    Vet inte hur många procents som utgörs av utländsk arbetskraft, det kanske är den faktorn som kommer att sänka de svenska arbetarnas löner.
    Då står facket där och skriker "Go home!".

Regeringen och SD har just beslutat att riva upp Lex Laval så det lär bli än mindre konkurrens framöver på den svenska byggmarknaden.

Nä, konkurrens utifrån lär knappast komma att göra någon skillnad annat än på marginalen.

Konkurrens utifrån (resurser utifrån) lär som bäst kunna sträcka sig till att projekt som annars hade blivit försenade, inte hade blivit av,  pga resursbrist kan utföras ändå.
  • Flash Gordon
    Trast skrev 2017-02-22 15:50:20 följande:
    Anläggningsarbetare har säkert ett farligare yrke, men om man jämför med usk:or tror jag det sliter mindre på kroppen. (.
    Uskor har säkert ett slitigt yrke men det är givetvis inte i närheten av att vara byggnadsarbetare när det kommer till slitsamt jobb och dålig arbetsmiljö...

För att ta extremexemplet:

Varje år dör X antal byggnadsarbetare i olyckor på sin arbetsplats.

Hur många Uskor dör varje år, ihjälklämda under en patient eller överkörda av en matvagn på äldreboendet?
  • Monchichier
    Flash Gordon skrev 2017-02-23 06:58:15 följande:

Medelinkomsten i Sverige är ca 25000.

SCB håller inte med dig
  • Daimstruten

Byggnads är som maffian typ. Ska man vara med i nåt fack är det Byggnads eller Gruv12:an som gäller.

Fri konkurrens finns inte inom detta skrå. Facket låtsas värna om arbetarna och kan gnälla på förhållandena för utländska arbetare fast det enda dom egentligen vill är att hålla dom utanför den svenska arbetsmarknaden så dom gör mesta möjliga för att krångla till.

Hade varit extremt bra med en riktig jämförelse på vad byggjobbare i Sverige faktiskt får ut i lön jämfört med övriga byggjobbare i andra länder i Europa. Och tro mig... Svenska byggare är inte mycket bättre, punktligare, seriösare så dom förtjänar mer av den anledningen... 

• Trast
    Flash Gordon skrev 2017-02-23 07:13:19 följande:

Uskor har säkert ett slitigt yrke men det är givetvis inte i närheten av att vara byggnadsarbetare när det kommer till slitsamt jobb och dålig arbetsmiljö...

För att ta extremexemplet:

Varje år dör X antal byggnadsarbetare i olyckor på sin arbetsplats.

Hur många Uskor dör varje år, ihjälklämda under en patient eller överkörda av en matvagn på äldreboendet?

Det är fruktansvärt att folk ska kunna dö i olyckor på arbetsplatsen. Nu försöker arbetsplatser få bort detta i form av bas-p och bas-u.

Vad sägs om att en byggarbetare kanske kan få en grundlön på ca 21000-22000 sen ett risktillägg beroende på typ av jobb. Det ger arbetsgivarna även ett ekonomiskt incitament att få bort arbetsplatsolyckorna.
  • Jola36

En av anledningarna är att de ofta arbetar på ackord.

En annan anledning är att de ofta väljer att ta ut semesterersättning i pengar istället för att ha semester.

• Trast
    Jola36 skrev 2017-02-23 15:21:53 följande:

En av anledningarna är att de ofta arbetar på ackord.

En annan anledning är att de ofta väljer att ta ut semesterersättning i pengar istället för att ha semester.

Så kanske det är på vissa arbetsplatser, ackord borde inte göra att man tjänar mer, utan att man får gå hem tidigare.

Har aldrig hört talas om en byggjobbare som inte vill ta ut semester, det är ju då de snickrar på det egna huset ;)
  • Trast
    Flash Gordon skrev 2017-02-23 07:02:12 följande:

Det är det enda politiskt (nästan) tänkbara sättet att få någon större volym på bostadsbyggandet.

Idag kostar det mer att bygga än vad folk vill betala för att bo.

Ska det då bli några bostäder i mängd så behöver det subventioneras med skattemedel.

I och för sig så tror jag inte det blir några skattesubventioner så jag tror att bostadsmarknaden kommer att fortsätta vara dysfunktionell för överskådlig tid.

Ja, men det är ju ingen som reagerar! Alla klagar på bostadsbristen, men att lönerna ligger så högt verkar ingen reagera på. Därför tog jag en jämförelse med ett annat arbetaryrke.
  • Jola36
    Trast skrev 2017-02-23 16:10:34 följande:

Så kanske det är på vissa arbetsplatser, ackord borde inte göra att man tjänar mer, utan att man får gå hem tidigare.

Har aldrig hört talas om en byggjobbare som inte vill ta ut semester, det är ju då de snickrar på det egna huset ;)

Jag har en sambo som jobbar inom tak och anläggning.

Han väljer att knappt ta ut någon semester vilket innebär att lönen han kan ta ut är mer än en "vanlig lön"

Är det problem för dig att personer inom byggbranschen kan tjäna bra med pengar?
  • Trast
    Jola36 skrev 2017-02-23 16:55:30 följande:

Jag har en sambo som jobbar inom tak och anläggning.

Han väljer att knappt ta ut någon semester vilket innebär att lönen han kan ta ut är mer än en "vanlig lön"

Är det problem för dig att personer inom byggbranschen kan tjäna bra med pengar?

Löneläget jag nämnde i trådstarten är vanlig heltidslön, det går säkert att få upp den ytterligare om man skippar semestern.

Ja, det är ett problem, eftersom byggandet och färdig produkt i slutändan också blir dyrt.
  • narie24
    Trast skrev 2017-02-22 15:13:23 följande:

ja, det stämmer väl till viss del. Antagligen så handlar väl det om att kvinnoyrken förväntas vara sämre betalda och mansyrken högre. (Inte för att det ska vara rättvist) inom anläggning som jag känner till så har de inte ens individuell lönesättning.

Apropå kompetens så vet jag att anläggning har vuxen lärlingslöner i några år som ligger på runt 25000 innan de får den högre lönen. Om du haft ett annat yrke exempelvis. En lön som skulle vara ok för ett vårdbiträde antar jag.

Men ser man till andra länder så verkar arbetarlönerna för bygg och anläggning ligga betydligt lägre. (Kanske beror på vår generösa föräldraledighet?)

Jag upplever det som att vi skattebetalare subventionerar deras högre löneläge (med tanke på bidrag till bostadsbyggande och sen även inköp av själva bostaden)

Förresten, vet inte vad en lärare tjänar? Hoppas det är bättre än en anläggare med tanke på utbildningens längd.

Jag är lärare och har arbetat ca sex år, jag tjänar lika mkt som min man som är ställningsmontör (ingen utbildning).
  • Trast
    narie24 skrev 2017-02-23 18:57:29 följande:

Jag är lärare och har arbetat ca sex år, jag tjänar lika mkt som min man som är ställningsmontör (ingen utbildning).

Tråkigt att höra
  • Trast

Vad anser ni vara en rimlig lön för den här yrkesgruppen?

• Monchichier
    Trast skrev 2017-02-23 19:07:19 följande:

Vad anser ni vara en rimlig lön för den här yrkesgruppen?

2700 zloty
Svar på tråden Varför tjänar byggarbetare så mycket?