• Spångamorsan

    Nummer två Okt 2017?

    Fler här som väntar nummer två (eller 3,4,5 för all del...) och har BF I Oktober? Någon som vill följas åt? Märker redan nu att det är skillnad från första gången, har liksom inte "tid" att vara gravid men längtar och gläds ju lika mycket ändå... Särskilt eftersom vi fick kämpa lite för det här syskonet!

  • Svar på tråden Nummer två Okt 2017?
  • linnis83

    Lergigan comp innehåller både efedrin och koffein som är uppiggande, för att motverka tröttheten som kommer av huvudingrediensen som hjälper mot illamåendet. Har inte provat den själv men kan tänka mig att den funkar bättre än vanlig Lergigan på dagen men att man inte ska ta den innan man ska sova. Vissa brukar få den vanliga utskriven också att ta till natten.

    Jag kan också tipsa om pyridoxin, en b-vitamin som hjälper mot gravidillamående. Finns receptfritt på Apoteket men man måste oftast fråga efter den.

    Har tagit den i några veckor och tycker nog att mitt illamående har lindrats, även om det inte var så farligt från början.

    Mvh/Apotekstanten:)

  • Spångamorsan
    linnis83 skrev 2017-03-19 21:43:29 följande:

    Lergigan comp innehåller både efedrin och koffein som är uppiggande, för att motverka tröttheten som kommer av huvudingrediensen som hjälper mot illamåendet. Har inte provat den själv men kan tänka mig att den funkar bättre än vanlig Lergigan på dagen men att man inte ska ta den innan man ska sova. Vissa brukar få den vanliga utskriven också att ta till natten.

    Jag kan också tipsa om pyridoxin, en b-vitamin som hjälper mot gravidillamående. Finns receptfritt på Apoteket men man måste oftast fråga efter den.

    Har tagit den i några veckor och tycker nog att mitt illamående har lindrats, även om det inte var så farligt från början.

    Mvh/Apotekstanten:)


    Tack för tips! Jag tror på det där med B-vitamin. Har en bekant som (Gud, varför?) reste till Kanarieöarna i första trimestern och hon mådde som värst med kräkningar och konstant illamående. Hon fick uppsöka läkare som då gav en fet spruta i rumpan (B-vitamin). Hon sade att det var som att helt plötsligt vakna ur en dålig dröm. Helt plötsligt ville hon ha mat och illamåendet var som bortblåst. Man undrar ju varför det inte är tillgängligt här? Ska kanske fråga efter Pyridoxin, man har ju inte så mycket att förlora tänker jag...  Tack för tips!
  • Ponzo

    Gjorde KUB testet i förra veckan och fick ett bra resultat så kändes bra, förstod nog inte hur orolig jag varit för det förrän jag fick resultatet då det kändes som jag höll på att börja storgråta av lättnad. Det var så härligt att få se plutten, visserligen har jag fått gjort ett par vaginala ul innan men nu fanns det ju lite mer tid att faktiskt få titta ordentligt på det lilla livet där inne :) så magiskt att se.
    Jag blev tillbakaflyttad 4 dagar så har bf i september nu, den 29:e, så blir ju ett gränsfall i tråden... ;)
    Annars är jag fortfarande nästan helt däckad av illamåendet och börjar fasa för att det kommer vara hela graviditeten ut, är ju i v 14 nu så borde ju ha börjat gå över annars eller? Har fått börja med järntillskott redan också så hoppas bli lite piggare ialla fall.

  • linnis83
    Spångamorsan skrev 2017-03-20 14:38:20 följande:

    Tack för tips! Jag tror på det där med B-vitamin. Har en bekant som (Gud, varför?) reste till Kanarieöarna i första trimestern och hon mådde som värst med kräkningar och konstant illamående. Hon fick uppsöka läkare som då gav en fet spruta i rumpan (B-vitamin). Hon sade att det var som att helt plötsligt vakna ur en dålig dröm. Helt plötsligt ville hon ha mat och illamåendet var som bortblåst. Man undrar ju varför det inte är tillgängligt här? Ska kanske fråga efter Pyridoxin, man har ju inte så mycket att förlora tänker jag...  Tack för tips!


    Intressant med b-vitaminsprutan! Lät ju som att det var väldigt effektivt. Men måste ju ha varit högst ovärt att åka utomlands när man är nygravid och mår piss...

    Har du hunnit testa pyridoxin?
  • Spångamorsan
    linnis83 skrev 2017-03-30 20:26:54 följande:

    Intressant med b-vitaminsprutan! Lät ju som att det var väldigt effektivt. Men måste ju ha varit högst ovärt att åka utomlands när man är nygravid och mår piss...

    Har du hunnit testa pyridoxin?


    Nej, inte testat. Jag köpte sea band på Apoteket efter att en vän rekommenderat dem. Ok, jag är fortfarande trött men det värsta illamåendet är absolut borta. Jag fungerar igen och är inte utslagen varje kväll och vill bara sova alt. självdö. Så jag rekommenderar dem absolut!!!
  • Spångamorsan

    Är det någon här som redan är sjukskriven??? Jag är så slut när jag går från jobbet att jag går hem och bara kraschar, har ingen livskvalitet på kvällarna och NOLL kvalitetstid med min dotter. Orkar liksom inte och det är skitjobbigt! Vill inte att det ska vara så här...

  • lisohl

    Idag har jag kapitulerat inför gravidjeansen. Hade ett par vanliga jeans några timmar igår och efteråt kändes det som blåmärke längs hela magen där de suttit. Egentligen spelar det ju ingen roll, men kan inte låta bli att jämföra med första graviditeten.

  • Ejin
    lisohl skrev 2017-04-02 12:29:40 följande:

    Idag har jag kapitulerat inför gravidjeansen. Hade ett par vanliga jeans några timmar igår och efteråt kändes det som blåmärke längs hela magen där de suttit. Egentligen spelar det ju ingen roll, men kan inte låta bli att jämföra med första graviditeten.


    Jag har kört med gravid jeans i flera v resan o är i v 12. Klarar inte av när de sitter åt runt midjan så vanliga byxor är inte ens aktuellt att pröva med...
  • trollet88

    Hej, jag tänkte jag hoppar in här.

    Är v 17 bf 6/10

    Har en dotter född mars-15 sen innan så en 2åring. Fullt ös.

    Denna graviditeten upplever jag som så himla annorlunda känslomässigt än den första. Eller rättarsagt hinner inte tänka på att jag är gravid eller tankarna är snarare överallt annars och tiden har gått så himla fort.

    Har mått bra i stort sätt hela tiden bortsett från extrem trötthet, har dock blivit mycket bättre.

    Men känner ni er mentalt gravida med alla förväntningar och allt annat vad det innebär?

    Jag vet att med dottern hade jag stenkoll på både vecka och dag och va inne på appen åtminstone en gång om dagen och hade varit och kollat på vagn några gånger redan vid detta laget. Nu är jag rätt nollställd och känner verkligen inget behov av shoppa bebiskläder eller andra bebissaker än. Vilket oxå känns lite tråkigt, har ju dock de mesta sen innan men ändå.

    Hur känner ni?

  • lisohl
    trollet88 skrev 2017-04-25 07:14:52 följande:

    Hej, jag tänkte jag hoppar in här.

    Är v 17 bf 6/10

    Har en dotter född mars-15 sen innan så en 2åring. Fullt ös.

    Denna graviditeten upplever jag som så himla annorlunda känslomässigt än den första. Eller rättarsagt hinner inte tänka på att jag är gravid eller tankarna är snarare överallt annars och tiden har gått så himla fort.

    Har mått bra i stort sätt hela tiden bortsett från extrem trötthet, har dock blivit mycket bättre.

    Men känner ni er mentalt gravida med alla förväntningar och allt annat vad det innebär?

    Jag vet att med dottern hade jag stenkoll på både vecka och dag och va inne på appen åtminstone en gång om dagen och hade varit och kollat på vagn några gånger redan vid detta laget. Nu är jag rätt nollställd och känner verkligen inget behov av shoppa bebiskläder eller andra bebissaker än. Vilket oxå känns lite tråkigt, har ju dock de mesta sen innan men ändå.

    Hur känner ni?


    Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Är inte alls lika "uppe" i graviditeten, men det har ju sina skäl precis som du skriver. Försöker att iaf varje kväll klappa lite på magen och påminna mig själv om att njuta (vet inte om det blir fler barn sen).
Svar på tråden Nummer två Okt 2017?