• uuniik

MAT/HUSHÅLLS KOSTNAD....?!

Hej!

En sak som jag inte riktigt hållt koll på nu på sistone, därför undrar jag:

Hur mkt lägger ni ut på mat/hushållet per månad? Och hur många är ni i familjen? (Ca summa på mat o hygienartiklar och "normal" konsumtion, inge lyx.)

Tack på förhand!

• Svar på tråden MAT/HUSHÅLLS KOSTNAD....?!
  • ostpaj

Skrev precis en inköpslista inför helgen för det börjar bli tomt i kylen och uppskattade summan till 680kr (Willys). Då är det mycket utöver mat, t.ex tvättmedel, bakplåtspapper och blöjor med. Och ja, jag är grym på att uppskatta. Sist räknade jag fel på en tjuga! ;)

• Monchichier
    ostpaj skrev 2017-02-23 20:33:17 följande:

Samma här! Och jag komponerar ihop nya maträtter av rester. Gör allt enligt boken; handlar när det är bra erbjudanden, BARA det som behövs, gör storkok, fryser in. Handlar inte hungrig osv ;) för några år sen upptäckte jag också vad mycket MAT man kan få för pengarna om man köper just mat. Saft, juice, godis, chips, kakor och annat strunt köps nästintill aldrig här. Där sparar man många kronor :)

Frukt, grönsaker, kött, ekologiskt, miljövänligt?

Dvs hur hög blir egentligen kvalitén på maten om man käkar för under 33kr om dagen?
  • ostpaj
    Monchichier skrev 2017-02-23 20:38:28 följande:
    Frukt, grönsaker, kött, ekologiskt, miljövänligt? Dvs hur hög blir egentligen kvalitén på maten om man käkar för under 33kr om dagen?

Vi äter frukt varje dag, även någon smoothie ibland. Grönsaker ska finnas till varje måltid, det är jag noga med. Det är jag, vuxen, sen en treåring som några dagar i veckan äter lunch på föris och sen en liten som delvis ammar, så det lilla den äter kan ju inte klassas som en full matutgift. Hon kostar i blöjor och våtservetter istället ;) vi äter mycket vegetarisk och fisk. Svårt att göra middag för två, så resterna äter jag till lunch. Räcker ibland flera dagar.
  • Propppen
    ostpaj skrev 2017-02-23 20:33:17 följande:

Samma här! Och jag komponerar ihop nya maträtter av rester. Gör allt enligt boken; handlar när det är bra erbjudanden, BARA det som behövs, gör storkok, fryser in. Handlar inte hungrig osv ;) för några år sen upptäckte jag också vad mycket MAT man kan få för pengarna om man köper just mat. Saft, juice, godis, chips, kakor och annat strunt köps nästintill aldrig här. Där sparar man många kronor :)

Otroligt bra. Imponerande!

Gör 10 matlådor varje söndag. Utöver det äter jag havregryn och ägg. Och gratis frukt på jobbet
  • ostpaj
    Propppen skrev 2017-02-23 20:43:03 följande:
    Otroligt bra. Imponerande! Gör 10 matlådor varje söndag. Utöver det äter jag havregryn och ägg. Och gratis frukt på jobbet

Tack! Ibland äter jag havregrynsgröt två gånger om dagen. Och då enbart för att det är gott! Blandar i 2-3 ordentliga matskedar jordnötssmör, skivar en halv banan på :D det mättar länge :)
  • Tankespridd

Vi sätter över 5000 varje månad till ett matkonto. Därifrån köps det givetvis mat på.

Hygienartiklar handlas en del på livsmedelensaffärer, men är frisör så mest sådana grejer köps genom mitt jobb (alltså det tas inte på vårt konto)

• Propppen
    ostpaj skrev 2017-02-23 20:46:12 följande:

Tack! Ibland äter jag havregrynsgröt två gånger om dagen. Och då enbart för att det är gott! Blandar i 2-3 ordentliga matskedar jordnötssmör, skivar en halv banan på :D det mättar länge :)

Havregrynsgröt är fan grejen!
  • Monchichier
    ostpaj skrev 2017-02-23 20:42:36 följande:

Vi äter frukt varje dag, även någon smoothie ibland. Grönsaker ska finnas till varje måltid, det är jag noga med. Det är jag, vuxen, sen en treåring som några dagar i veckan äter lunch på föris och sen en liten som delvis ammar, så det lilla den äter kan ju inte klassas som en full matutgift. Hon kostar i blöjor och våtservetter istället ;) vi äter mycket vegetarisk och fisk. Svårt att göra middag för två, så resterna äter jag till lunch. Räcker ibland flera dagar.

Så man gör storkok, käkar högst ett riktigt mål mat per dag oftas samma sak som föregående dag och lever på havregrynsgröt. Var är levnadsglädjen i det?
  • ostpaj
    Monchichier skrev 2017-02-23 20:53:24 följande:
    Så man gör storkok, käkar högst ett riktigt mål mat per dag oftas samma sak som föregående dag och lever på havregrynsgröt. Var är levnadsglädjen i det?

Vad är problemet med storkok? Det är ekonomiskt. Man fryser in. Jag har ingen lust att äta kalops 9 dagar i rad. Varför skulle jag inte äta gårdagens quornfärssås till lunch idag? Skulle jag kasta den istället, eller göra en helt ny mat till bara mig? Havregrynsgröt tycker jag är gott och går att variera i all oändlighet. Varför får jag inte äta det jag tycker är gott? Förstår inte riktigt problemet. Vad äter du då? Ekologisk oxfilé odlad på egen tomt på frukostmackan?
  • ostpaj
    Monchichier skrev 2017-02-23 20:53:24 följande:

Levnadsglädjen är att kunna tänka. T.ex ska jag bjuda 17 personer på lunch i helgen. Och efterrätt. Handlade igår till kalaset och det gick på straxt under 400. Säg att jag handlar lite till som glömts och lägg till 200, vilket inte är troligt men iaf. Tror inte du är ekonomisk alls vad det gäller mat, annars hade du förstått ;)
Svar på tråden MAT/HUSHÅLLS KOSTNAD....?!