TeresB skrev 2017-02-25 12:45:53 följande:
Jisses, ni som lägger runt 10 000kr i månaden i en familj på 4, vad äter ni?
Vi äter bra mat, bara svenskt kött, färsk fisk varje vecka och ofta färska räkor. Mkt grönt och frukt och hamnar sällan över 5 k i mån. Eller äter ni enormt mkt?
Vi flyttade ifrån Sthlm för ett år sedan och det gjorde ngn tusing. Men endå!
Tror kanske en del av förklaringen kan vara att man äter ute/på jobbet ibland, och "glömmer" att räkna in den kostnaden. Eller bara att vi gör olika val i butiken, och att utbudet ser olika ut i olika delar av landet.
Vi är två vuxna och två barn (8 o 11), och handlar mat+förbrukningsvaror för ca 8000 kr/månad = totalkostnad för alla måltider, frukost, lunch, middagar mm. Vi har så hög månadskostnad trots att vi är självförsörjande på allt kött, och det mesta av fisk och fågel också. Egna bär, egen sylt och saft, egna grönsaker till 50%.
Jag vet att vi skulle kunna handla billigare, men jag vill utnyttja min makt som konsument, och välja bra mat som producerats på ett bra sätt.
Köper alltid svenskt, och närproducerade varor om det finns. Tex. köper jag äppelmust för 30 kr/litern istället för billigare märken med tillsatser och smakämnen. Svensk ost av bra kvalitet för 500 kr/kg istället för importerad för en 10-del av priset. Rökt (på riktigt alltså) helmuskelskinka för istället för ICAs egna smaksatta,färdigpackade. Lokala mejeriprodukter istället för de billigaste EMV produkterna. Använder bara smör och fullfeta produkter i matlagningen, ska vi ha olja ska det vara svensk rapsolja.
Jag vet vad det kostar att producera bra mat, och är beredd att betala för kvalitet och miljö.
Mat är som ni kanske förstår vår viktigaste prioritering i familjebudgeten, därefter kommer faktiskt fritidsaktiviteter - man lever ju bara en gång
Boende, bil och kläder anpassas till det som blir över när vi ätit och roat oss
Inredning och hemelektronik brukar vi ärva eller loppisfynda
Ingen prioritering som passar andra kanske, men hur man använder sin makt som konsument tycker jag fler borde fundera över.