• uuniik

MAT/HUSHÅLLS KOSTNAD....?!

Hej!

En sak som jag inte riktigt hållt koll på nu på sistone, därför undrar jag:

Hur mkt lägger ni ut på mat/hushållet per månad? Och hur många är ni i familjen? (Ca summa på mat o hygienartiklar och "normal" konsumtion, inge lyx.)

Tack på förhand!

• Svar på tråden MAT/HUSHÅLLS KOSTNAD....?!
  • Valkyria75
    TeresB skrev 2017-02-25 12:45:53 följande:

Jisses, ni som lägger runt 10 000kr i månaden i en familj på 4, vad äter ni?

Vi äter bra mat, bara svenskt kött, färsk fisk varje vecka och ofta färska räkor. Mkt grönt och frukt och hamnar sällan över 5 k i mån. Eller äter ni enormt mkt?

Vi flyttade ifrån Sthlm för ett år sedan och det gjorde ngn tusing. Men endå!

Ja du, jag vet knappt själv hur det går till... Jag ät medveten om att vi skulle kunna skära ner på mycket, men vi väljer att inte göra det för att vi har råd helt enkelt. Just nu iaf. Men att gå från 11.000 till 4.000 kan jag inte för mitt liv se hur det skulle fungera.

Vi äter allt ekologiskt och närodlat när det finns. Sen äter vi nog rätt mycket protein som gör att det blir extra dyrt. Typ 1 kg färsk kycklinglårfilé i veckan a 126kr (räcker till en middag åt oss alla och lunch till en ibland två), två paket frusen torskryggfile 140kr (en middag plus lunch till oss vuxna), eko frusen lax, 2 paket 130 kr (en middag till alla). Sen går det mycket kött-pålägg, skinka, salami, säkert 2-300 i veckan. Och så goda ostar, st akut, brie de meaux osv. Vanligt kött äter vi inte så ofta, så det beror ju inte på det. Sen äter vi mycket frukt och mycket grönsaker, men kanske inte alltid i säsong.

Det blir vanligtvis ca 2.000 i veckan helt enkelt.
  • modsey

Vi äter bra mat, bara svenskt kött, färsk fisk varje vecka och ofta färska räkor. Mkt grönt och frukt och hamnar sällan över 5 k i mån. Eller äter ni enormt mkt?

Vi landar på strax under iofs. Men mef minst fyra personer hemma. Alla måltiderna utom lunch äts hemma o vi vuxna har matlådatill jobbet.

Djurmat

Tvättmedlet diskmedel. Schampoo tvål ja allt landar nog runt där.

Kanske hämtmat av den summan 3-4 ggr per månad oxå.
  • kokos

Ca 6000:- på 2 vuxna, 2 blöjbarn som äter samma mat som vi andra och 2 killar på 8 resp 7.

• kossamu

2 vuxna och 3 barn. 5, 13 och 14. Försöker hålla en veckobudget på 1000kr. Skriver matlistor och handlar efter dom. Ibland extra tex köttfärs när det är extrapris. Alltid frukt och massor med grönsaker hemma. I övrigt max 1500/månad extra. Bara svenskt kött.

• 8airam8
    kossamu skrev 2017-02-25 19:34:12 följande:

2 vuxna och 3 barn. 5, 13 och 14. Försöker hålla en veckobudget på 1000kr. Skriver matlistor och handlar efter dom. Ibland extra tex köttfärs när det är extrapris. Alltid frukt och massor med grönsaker hemma. I övrigt max 1500/månad extra. Bara svenskt kött.

Där skulle jag behöva landa också. Räknar du bara mat i de där pengarna eller är det dasspapper, tandkräm, tvättmedel och blöjor då när det begav sig med i kostnaden?
  • snedtak

Man kanske inte har matlåda tex? 20 uteluncher i månaden för två vuxna där vi jobbar kostar 3600.
  • katrinplommon

1 vuxen och 1 barn + 2 katter.

Typ 3000 kronor i månaden. Ibland några hundra lappar mer om vi köper ute-mat.

• fluu

Två vuxna och en femåring. Det kan vara allt från 2000-6000. Allt beroende på hur mycket vi har att röra oss med den månaden och på säsong.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • amia01

Tror kanske en del av förklaringen kan vara att man äter ute/på jobbet ibland, och "glömmer" att räkna in den kostnaden. Eller bara att vi gör olika val i butiken, och att utbudet ser olika ut i olika delar av landet.

Vi är två vuxna och två barn (8 o 11), och handlar mat+förbrukningsvaror för ca 8000 kr/månad = totalkostnad för alla måltider, frukost, lunch, middagar mm. Vi har så hög månadskostnad trots att vi är självförsörjande på allt kött, och det mesta av fisk och fågel också. Egna bär, egen sylt och saft, egna grönsaker till 50%.

Jag vet att vi skulle kunna handla billigare, men jag vill utnyttja min makt som konsument, och välja bra mat som producerats på ett bra sätt. 

Köper alltid svenskt, och närproducerade varor om det finns. Tex. köper jag äppelmust för 30 kr/litern istället för billigare märken med tillsatser och smakämnen. Svensk ost av bra kvalitet för 500 kr/kg istället för importerad för en 10-del av priset. Rökt (på riktigt alltså) helmuskelskinka för istället för ICAs egna smaksatta,färdigpackade. Lokala mejeriprodukter istället för de billigaste EMV produkterna. Använder bara smör och fullfeta produkter i matlagningen, ska vi ha olja ska det vara svensk rapsolja. 

Jag vet vad det kostar att producera bra mat, och är beredd att betala för kvalitet och miljö.

Mat är som ni kanske förstår vår viktigaste prioritering i familjebudgeten, därefter kommer faktiskt fritidsaktiviteter - man lever ju bara en gång
    Boende, bil och kläder anpassas till det som blir över när vi ätit och roat oss
    Inredning och hemelektronik brukar vi ärva eller loppisfynda

Ingen prioritering som passar andra kanske, men hur man använder sin makt som konsument tycker jag fler borde fundera över.
  • TeresB
    amia01 skrev 2017-02-28 08:21:30 följande:

Tror kanske en del av förklaringen kan vara att man äter ute/på jobbet ibland, och "glömmer" att räkna in den kostnaden. Eller bara att vi gör olika val i butiken, och att utbudet ser olika ut i olika delar av landet.

Vi är två vuxna och två barn (8 o 11), och handlar mat+förbrukningsvaror för ca 8000 kr/månad = totalkostnad för alla måltider, frukost, lunch, middagar mm. Vi har så hög månadskostnad trots att vi är självförsörjande på allt kött, och det mesta av fisk och fågel också. Egna bär, egen sylt och saft, egna grönsaker till 50%.

Jag vet att vi skulle kunna handla billigare, men jag vill utnyttja min makt som konsument, och välja bra mat som producerats på ett bra sätt. 

Köper alltid svenskt, och närproducerade varor om det finns. Tex. köper jag äppelmust för 30 kr/litern istället för billigare märken med tillsatser och smakämnen. Svensk ost av bra kvalitet för 500 kr/kg istället för importerad för en 10-del av priset. Rökt (på riktigt alltså) helmuskelskinka för istället för ICAs egna smaksatta,färdigpackade. Lokala mejeriprodukter istället för de billigaste EMV produkterna. Använder bara smör och fullfeta produkter i matlagningen, ska vi ha olja ska det vara svensk rapsolja. 

Jag vet vad det kostar att producera bra mat, och är beredd att betala för kvalitet och miljö.

Mat är som ni kanske förstår vår viktigaste prioritering i familjebudgeten, därefter kommer faktiskt fritidsaktiviteter - man lever ju bara en gång

Boende, bil och kläder anpassas till det som blir över när vi ätit och roat oss

Inredning och hemelektronik brukar vi ärva eller loppisfynda

Ingen prioritering som passar andra kanske, men hur man använder sin makt som konsument tycker jag fler borde fundera över.

Nu bor vi på ett ställe där maten är billigare men endå. Ingen av oss äter lunch ute utan det är matlåda som gäller till 99%. Jag är f- ledig så vi är 3 som äter alla mån hemma. Vi äter det vi vill men köper ofta saker som är på kampanj. Däremot alltid svensk och gärna närproducerat. Vi köper gärna köttlådor med familjen från en gård här men så mkt dyrare blir det inte. Men vi äter kanske mindre mängd. Något vi nog spar på är att vi en inte äter pålägg...ingen av oss. Men det är ju bara att vara nöjd med att ha såpass låga utgifter????
  • kossamu
    8airam8 skrev 2017-02-25 20:02:30 följande:
    Där skulle jag behöva landa också. Räknar du bara mat i de där pengarna eller är det dasspapper, tandkräm, tvättmedel och blöjor då när det begav sig med i kostnaden?
    Där är allt med. Jag sitter med reklambladen och kollar i kyl/frys samtidigt för att göra veckans matsedel.
  • Monchichier
    kossamu skrev 2017-03-13 12:44:41 följande:

Där är allt med. Jag sitter med reklambladen och kollar i kyl/frys samtidigt för att göra veckans matsedel.

Häromdagen köpte jag en limpa bröd, 30kr kostade det och det kan tyckas vara ganska mycket. Men jag undrar hur det går ihop, hur mycket har det liksom inte kostat att så veten, bondens alla kostnader för lön, material, maskiner osv. Kostnad för Transport av alla råvaror, tillverkning av brödet, maskinkostnader, personalkostnader där, transport till butik, alla butikens kostnader osv osv.

Visst, bröd är väldigt billigt i jämförelse och tillverkning, men jag tvivlar på att alla dessa kostnader i alla led täcks av enbart 30kr/st. Marginalen bör liksom inte vara så hög för det priset om allt gått schysst till och alla har fått bra villkor.

Det jag vill komma fram till: Bra mat måste kosta!
  • snedtak
    Monchichier skrev 2017-03-13 12:56:55 följande:
    Häromdagen köpte jag en limpa bröd, 30kr kostade det och det kan tyckas vara ganska mycket. Men jag undrar hur det går ihop, hur mycket har det liksom inte kostat att så veten, bondens alla kostnader för lön, material, maskiner osv. Kostnad för Transport av alla råvaror, tillverkning av brödet, maskinkostnader, personalkostnader där, transport till butik, alla butikens kostnader osv osv.
    Visst, bröd är väldigt billigt i jämförelse och tillverkning, men jag tvivlar på att alla dessa kostnader i alla led täcks av enbart 30kr/st. Marginalen bör liksom inte vara så hög för det priset om allt gått schysst till och alla har fått bra villkor.
    Det jag vill komma fram till: Bra mat måste kosta!
    Mat är faktiskt galet billigt idag. På 50- och 60-talet kan man säga att 1/3 av inkomsten gick till boende, 1/3 till mat och 1/3 till annat (grovt räknat). Man kan ju fundera på varför mat blivit billigare och billigare sett i relation till inkomsten.
  • amia01
    snedtak skrev 2017-03-13 18:37:40 följande:
    Mat är faktiskt galet billigt idag. På 50- och 60-talet kan man säga att 1/3 av inkomsten gick till boende, 1/3 till mat och 1/3 till annat (grovt räknat). Man kan ju fundera på varför mat blivit billigare och billigare sett i relation till inkomsten.
    Och man kan fundera över hur det påverkat produktionen....
    Fattar inte hur man kan oroa sig för miljö och klimat, förfasa sig över djurhållning och regnskogsskövling, och samtidigt leta extrapriser när man handlar mat.
    Någon måste vara beredd att betala priset för en hållbar produktion om vi ska rädda vår planet för framtiden!
Svar på tråden MAT/HUSHÅLLS KOSTNAD....?!