• uuniik

MAT/HUSHÅLLS KOSTNAD....?!

Hej!

En sak som jag inte riktigt hållt koll på nu på sistone, därför undrar jag:

Hur mkt lägger ni ut på mat/hushållet per månad? Och hur många är ni i familjen? (Ca summa på mat o hygienartiklar och "normal" konsumtion, inge lyx.)

Tack på förhand!

• Svar på tråden MAT/HUSHÅLLS KOSTNAD....?!
  • ostpaj
    8airam8 skrev 2017-02-23 21:59:57 följande:
    Ganska adekvat exempel på mat över en dag här hos oss: Frukost: kokar havregrynsgröt som äts med mjölk och någon sorts sylt, kaffe Förmiddagsfika (för annars dör jag): knäckebröd eller smörgås med ost och smör, kaffe eller ett glas mjölk till. Lunch: gårdagens middag, dricker vatten Middag: potatis och en rätt på billigaste råvaran fullt stunden - oftast köttfärs eller kyckling som jag gör biffar eller gryta eller liknande utav. Att leva vegetariskt funkar kanske en dag i veckan här. Kvällsfika: havregrynsgröt om hungern är stor, annars the och macka med ost. Annat pålägg än ost betraktas som lyx, och osten kostar aldrig mer än 60 kr/kg. Bakar eget bröd. Har minimalt med frukt hemma, inget slängs. Håller nere mjölkkonsumtionen. Köper yoghurt någon helg i månaden till frukost. Kollaralltid efter bra priser.

Låter ju inte konstigt. Hm... Då får ni kanske bara ha de kostnaderna :D tror inte det är så jättemycket. Ni är ändå 5 stycken.
  • atea
    ostpaj skrev 2017-02-23 21:05:36 följande:

Vad är problemet med storkok? Det är ekonomiskt. Man fryser in. Jag har ingen lust att äta kalops 9 dagar i rad. Varför skulle jag inte äta gårdagens quornfärssås till lunch idag? Skulle jag kasta den istället, eller göra en helt ny mat till bara mig? Havregrynsgröt tycker jag är gott och går att variera i all oändlighet. Varför får jag inte äta det jag tycker är gott? Förstår inte riktigt problemet. Vad äter du då? Ekologisk oxfilé odlad på egen tomt på frukostmackan?
    Jag förstår inte heller problemet. Människor är helt enkelt olika, och det är väl helt okej. 
    Själv har jag hittills inte varit något stort fan av havregrynsgröt, men tipset om att blanda ner ett par skedar jordnötssmör ska jag testa. Blandar man ner det precis innan man ska äta då? (Jag tror det var du som kom med det tipset, förlåt om jag har fel.) 

I vilket fall så är jag imponerad av dem som lyckas hålla nere sin matkostnad och ändå äta bra mat. Storkok är för övrigt något som även vi ägnar oss åt då och då. Att det skulle ta ner livsglädjen förstår jag inte alls. För mig är det ett sätt att spara både tid och pengar, men behålla mat- och smakglädjen. Det smakar ju liksom inte sämre bara för att man gör fler portioner på samma gång. 

För att svara på ts fråga så vet jag faktiskt inte hur mycket brukar lägga ner på mat och hygien per månad. Därför ska jag nu kolla min internetbank.  

Vi är två vuxna och ett yngre barn, och nu ser jag att jag denna månad spenderat ungefär 3000 kronor i livsmedelsaffärer. Sedan har ju min man handlat några gånger också. Men inte för särskilt mycket, så jag gissar på MAX 1000 kronor totalt. Så 4000 kronor för oss tre, alltså.  

Dock får jag nog medge att det brukar vara mer. Det är i alla fall vad jag tror. Dels känns det som om vi hållit igen lite på inköpen denna månad, och dels har vi
    tillbringat en del tid på annat håll, där det inte har varit vi som stått för maten. Å andra sidan har vi fått lägga ner rätt mycket pengar på bensin, så egentligen är det ju ingen besparing, haha. 

Men för att svara på din fråga, ts (äntligen...) så gissar jag att vi en genomsnittlig månad brukar ligga på mellan 5-6 000 kronor. Då ingår alla måltider i detta, även lunchlådor.
  • ostpaj
    atea skrev 2017-02-23 22:16:36 följande:
    Jag förstår inte heller problemet. Människor är helt enkelt olika, och det är väl helt okej.  Själv har jag hittills inte varit något stort fan av havregrynsgröt, men tipset om att blanda ner ett par skedar jordnötssmör ska jag testa. Blandar man ner det precis innan man ska äta då? (Jag tror det var du som kom med det tipset, förlåt om jag har fel.)  I vilket fall så är jag imponerad av dem som lyckas hålla nere sin matkostnad och ändå äta bra mat. Storkok är för övrigt något som även vi ägnar oss åt då och då. Att det skulle ta ner livsglädjen förstår jag inte alls. För mig är det ett sätt att spara både tid och pengar, men behålla mat- och smakglädjen. Det smakar ju liksom inte sämre bara för att man gör fler portioner på samma gång.  För att svara på ts fråga så vet jag faktiskt inte hur mycket brukar lägga ner på mat och hygien per månad. Därför ska jag nu kolla min internetbank.   Vi är två vuxna och ett yngre barn, och nu ser jag att jag denna månad spenderat ungefär 3000 kronor i livsmedelsaffärer. Sedan har ju min man handlat några gånger också. Men inte för särskilt mycket, så jag gissar på MAX 1000 kronor totalt. Så 4000 kronor för oss tre, alltså.   Dock får jag nog medge att det brukar vara mer. Det är i alla fall vad jag tror. Dels känns det som om vi hållit igen lite på inköpen denna månad, och dels har vi tillbringat en del tid på annat håll, där det inte har varit vi som stått för maten. Å andra sidan har vi fått lägga ner rätt mycket pengar på bensin, så egentligen är det ju ingen besparing, haha.  Men för att svara på din fråga, ts (äntligen...) så gissar jag att vi en genomsnittlig månad brukar ligga på mellan 5-6 000 kronor. Då ingår alla måltider i detta, även lunchlådor.

Jag gillar inte havregrynsgröt "bara sådär" och det är i somras jag upptäckte att den går att variera; den varma varianten rör jag ner precis innan jag ska äta, ja. Så skiva över någon frukt, om man vill. Sen finns det en kall variant som jag brukar äta till frukost: overnight oates! Jag tar 1dl havregryn, lite linfrön och fibrex (frivilligt), en skopa vaniljproteinpulver, 1-2 msk turkisk yoghurt och ca en halv deciliter vätska (mjölk/havremjölk/vatten). Toppar med frysta hallon. På morgonen är frukosten klar! Bara att hugga i. Och den här går att variera i oändlighet! Olika smaker på proteinpulver om man vill. Eller turkisk yoghurt, Philadelphiaost. Rivna morötter och nötter och lite citron för en morotskakaeffekt ;) toppa med favoritbär eller frukter. Nötter. Googla för fler tips. Finns MASSOR! (Det är en nagel i ögat på vissa när man kan äta gott, varierat och billigt ;))
  • lövet2

Jag, 2 unga vuxna och 1 minderårig. Mellan 4000 och 4500 i månaden. I december blev det lite mer.

• Less is more

Ca 8000 kr per månad i mat/hygien/hushållskostnader d.v.s sånt man köper i maraffär. 2 vuxna och 2 barn. Jag bor i Stockholmsområdet och vi har inte bil normalt sett. Därför storhandlar vi inte.Jag handlar gärna i halvstora affärer i omtådet där jag bor. Jag blir helt utmattad på stormarknader även om urbudet förstås är stort och bra.

I beloppet ingår mina uteluncher och annat kraffs man eventuellt köper på typ pressbyrån, hämtkaffe och sånt.

Men jag tror vi skulle kunna sänka våra matkostnader och ska försöka göra det i år.

• Aniiee

Tja... hittills i februari:

Mat, sån där som man lagar/äter hemma: 3700 kr
    Mat, sån där som man äter ute: 300 kr

Hygienartiklar: 57 kr
    Hushåll: (tvättmedel, diskmedel, osv): 0 kr

Godis/snacks/fika: 140 kr

2 vuxna.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • atea
    ostpaj skrev 2017-02-23 22:26:56 följande:

Jag gillar inte havregrynsgröt "bara sådär" och det är i somras jag upptäckte att den går att variera; den varma varianten rör jag ner precis innan jag ska äta, ja. Så skiva över någon frukt, om man vill. Sen finns det en kall variant som jag brukar äta till frukost: overnight oates! Jag tar 1dl havregryn, lite linfrön och fibrex (frivilligt), en skopa vaniljproteinpulver, 1-2 msk turkisk yoghurt och ca en halv deciliter vätska (mjölk/havremjölk/vatten). Toppar med frysta hallon. På morgonen är frukosten klar! Bara att hugga i. Och den här går att variera i oändlighet! Olika smaker på proteinpulver om man vill. Eller turkisk yoghurt, Philadelphiaost. Rivna morötter och nötter och lite citron för en morotskakaeffekt ;) toppa med favoritbär eller frukter. Nötter. Googla för fler tips. Finns MASSOR! (Det är en nagel i ögat på vissa när man kan äta gott, varierat och billigt ;))
    Det låter jättegott! Stort tack för tipset! Glad
  • Jamesdio

Gjorde just en översyn över föregående månad och hamade på ca 3060 kr på allt som inhandlats på Willys, Ica och Coop. Dvs all mat och hygien för en månad för 2 vuxna och en 5-åring. Då slank det med några par kalsonger inköpta på Coop, men samtidigt har vi köpt något paket toapapper på ÖoB så det jämnar nog ut sig. Detta är frukost, lunch (- 3 dagisluncher/vecka), mellanmål, middag, kaffe/te, saft, snacks och schampo, balsam, duschkräm, tandkräm, bindor, toapapper, diskmedel, tvättmedel för oss tre. Normalt har jag budgeterat för 3500 kr/mån men blev tvungen att dra ned lite denna månad.

Vi har ätit varierat med rätter av köttfärs, korv, kyckling, fläskfilé, lövbiff, nötstek (det mesta köttet köpt på kort datum), ägg, potatís, pasta, ris, lök, morötter, grädde, créme fraiche (köper när det är kort datum), buljong, mjölk, mjöl, havregryn och en omgång storkok med hemgjord ärtsoppa med fläsk. Köper billig jordgubbssylt i burk och äppelmos. Bakat matbröd, bullar, äppelpajer och en och annan sockerkaka. Haft med mig ett par paket kaffe till jobbet också. Har inte haft frukt till alla varje dag (har priorieterat 5-åringen), har inte blivit någon fisk (för dyrt och vi är kinkiga med fisk), dåligt med grönt (för dyrt och vi är inga stora fan av vegetariskt). Dricker saft eller måltidsdryck till maten pga för mycket järnsmak i det egna vattnet.

• Peter1962

Mat 10000:- för två vuxna, räknas systembolaget som mat så lägg på 4000:-.

• Physalis

3300 ungefär för två vuxna och ett blöjbarn. Men då köper vi ibland kläder, någon sminkprodukt mm.

Vi äter så nyttigt och tillräckligt varierat men vi kan inte lyxa till det direkt. Men så för det vara under studietid + föräldraledighet

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden MAT/HUSHÅLLS KOSTNAD....?!