ostpaj skrev 2017-02-23 21:05:36 följande:
Vad är problemet med storkok? Det är ekonomiskt. Man fryser in. Jag har ingen lust att äta kalops 9 dagar i rad. Varför skulle jag inte äta gårdagens quornfärssås till lunch idag? Skulle jag kasta den istället, eller göra en helt ny mat till bara mig? Havregrynsgröt tycker jag är gott och går att variera i all oändlighet. Varför får jag inte äta det jag tycker är gott? Förstår inte riktigt problemet. Vad äter du då? Ekologisk oxfilé odlad på egen tomt på frukostmackan?
Jag förstår inte heller problemet. Människor är helt enkelt olika, och det är väl helt okej.
Själv har jag hittills inte varit något stort fan av havregrynsgröt, men tipset om att blanda ner ett par skedar jordnötssmör ska jag testa. Blandar man ner det precis innan man ska äta då? (Jag tror det var du som kom med det tipset, förlåt om jag har fel.)
I vilket fall så är jag imponerad av dem som lyckas hålla nere sin matkostnad och ändå äta bra mat. Storkok är för övrigt något som även vi ägnar oss åt då och då. Att det skulle ta ner livsglädjen förstår jag inte alls. För mig är det ett sätt att spara både tid och pengar, men behålla mat- och smakglädjen. Det smakar ju liksom inte sämre bara för att man gör fler portioner på samma gång.
För att svara på ts fråga så vet jag faktiskt inte hur mycket brukar lägga ner på mat och hygien per månad. Därför ska jag nu kolla min internetbank.
Vi är två vuxna och ett yngre barn, och nu ser jag att jag denna månad spenderat ungefär 3000 kronor i livsmedelsaffärer. Sedan har ju min man handlat några gånger också. Men inte för särskilt mycket, så jag gissar på MAX 1000 kronor totalt. Så 4000 kronor för oss tre, alltså.
Dock får jag nog medge att det brukar vara mer. Det är i alla fall vad jag tror. Dels känns det som om vi hållit igen lite på inköpen denna månad, och dels har vi
tillbringat en del tid på annat håll, där det inte har varit vi som stått för maten. Å andra sidan har vi fått lägga ner rätt mycket pengar på bensin, så egentligen är det ju ingen besparing, haha.
Men för att svara på din fråga, ts (äntligen...) så gissar jag att vi en genomsnittlig månad brukar ligga på mellan 5-6 000 kronor. Då ingår alla måltider i detta, även lunchlådor.