• Anonym (milla)

Idag bakade vi negerbollar :)

Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)

• Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)
  • Anonym (dddddddd)
    Desiderium skrev 2017-02-25 23:55:40 följande:
    Det är din egen barnsliga logik som gör det jämförbart. 
    Som sagt är det inte jämförbart.
  • isa77
    Anonym (Men jag gissar att det mer handlar om vilja än om faktisk förståelse) skrev 2017-02-25 23:56:09 följande:
    De har inget med varandra att göra.
    Det de ändå har gemensamt är att det är uttryck som man av respekt för sina medmänniskor har gått ifrån.
    Att kalla ett bakverk för negerboll och att kalla någons barn för horunge har inte särskilt mycket gemensamt, nej.
  • Desiderium
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-26 00:00:33 följande:
    Som sagt är det inte jämförbart.
    Fast det är ju det, enligt dig. Du tycker att negerboll är okej att använda eftersom det är ett gammalt, korrekt namn. Hora är en gammal benämning på kvinnor som haft sex utanför äktenskapet, horunge är en gammal benämning på barn som föds utanför äktenskapet. Så hur är det inte jämförbart menar du? Skulle du inte tycka att det var trevligt och mysigt ursvenskt att bli kallad hora?
  • isa77
    Desiderium skrev 2017-02-26 00:07:55 följande:
    Fast det är ju det, enligt dig. Du tycker att negerboll är okej att använda eftersom det är ett gammalt, korrekt namn. Hora är en gammal benämning på kvinnor som haft sex utanför äktenskapet, horunge är en gammal benämning på barn som föds utanför äktenskapet. Så hur är det inte jämförbart menar du? Skulle du inte tycka att det var trevligt och mysigt ursvenskt att bli kallad hora?
    Vem blir kallad negerboll?
  • Anonym (milla)
    isa77 skrev 2017-02-26 00:04:16 följande:

Att kalla ett bakverk för negerboll och att kalla någons barn för horunge har inte särskilt mycket gemensamt, nej.

Väntar med spänning på att bakverket "horunge" dyker upp på kondis... Undrar hur folk reagerar då...
    Anonym (Tvärtom) skrev 2017-02-25 22:36:41 följande:

Jag har gått från att säga chokladboll till att säga negerboll. Fördelen med ordet negerboll är att ALLA vet vad man menar.

Antirasisthetsen runt namnet på bakverket har gjort att det dykt upp en uppsjö av olika varianter på namn. Havreboll och kokosboll t.ex.

Kokosboll förvirras ofta med kokoskakor eller kokostoppar, havreboll är det många som inte alls fattar vad det är och chokladbollar förväxlas ibland med arraksbollar.

Så jag säger negerboll så blir ingen förvirrad, det är bara en och annan trångsynt antirasist som blir hetsig och arg, men det får man stå ut med...

Kokosbollar är för mig något med kokos i, inte runt. Tänker mig typ de där med chokladutsida och så sånt där kleggigt kokosgrejs i.
  • Anonym (Men jag gissar att det mer handlar om vilja än om faktisk förståelse)
    isa77 skrev 2017-02-26 00:04:16 följande:
    vsv
  • Anonym (milla)

Visst är det ganska lustigt hur en debatt kan elda på så in i norden av att man nämner ett ord?

Skulle jag gå in i en moské i Götet full med östafrikaner och säga "hej alla negerbollar", undrar om de skulle skratta eller slå ihjäl mig.... Jag tänker inte försöka.

Men precis som någon kan uppröras av en sak, så betyder inte det att en annan gör det. Sen är det någon som har reagerat på ordet, jag vet inte vem eller vilka, om det var ursvenskar, en grupp invandrare från valfritt afrikanskt land eller vad vet jag, men jag har faktiskt svårt att tro att det var något annat än någon svensk som drog igång detta.

• Anonym (fortfarande, verkligen?)

Snälla sluta få det att låta som att alla förr i tiden benämnde kokosbollar på det sättet och att detta är en del av nån slags pk-panik, för så är det inte. Vi sa det inte i vår familj och hörde man det utifrån blev det mest fnissigt för att man fattade att det var fult men inte riktigt förstod varför. Detta var för 20 år sen. På 90-talet fattade jag, ett barn, att det inte var okej.

• isa77
    Anonym (milla) skrev 2017-02-26 00:36:17 följande:

Visst är det ganska lustigt hur en debatt kan elda på så in i norden av att man nämner ett ord?

Skulle jag gå in i en moské i Götet full med östafrikaner och säga "hej alla negerbollar", undrar om de skulle skratta eller slå ihjäl mig.... Jag tänker inte försöka.

Men precis som någon kan uppröras av en sak, så betyder inte det att en annan gör det. Sen är det någon som har reagerat på ordet, jag vet inte vem eller vilka, om det var ursvenskar, en grupp invandrare från valfritt afrikanskt land eller vad vet jag, men jag har faktiskt svårt att tro att det var något annat än någon svensk som drog igång detta.

De flesta som reagerar på ordet är svenskar, som gärna spär på hur mycket detta kan skada tredje part. Någon KAN ta illa upp. Om någon KAN ta illa upp av vad du säger, trots att det du säger inte är riktad till någon specifik person alls, bör du ändå anpassa dig efter det. Oavsett om personen borde eller inte borde ta illa upp bör du anpassa dig (tolkningsföreträde..). Vad du menar är inte i närheten av lika viktigt som hur det uppfattas. Uppfattas det illa har du gjort fel, oavsett din intention. Hur irrationellt detta än är, så får det människor att känna sig solidariska och goda, och det ger ryggdunkar av andra som beter sig likadant.
  • Anonym (fortfarande, verkligen?)
    isa77 skrev 2017-02-26 00:49:11 följande:

De flesta som reagerar på ordet är svenskar, som gärna spär på hur mycket detta kan skada tredje part. Någon KAN ta illa upp. Om någon KAN ta illa upp av vad du säger, trots att det du säger inte är riktad till någon specifik person alls, bör du ändå anpassa dig efter det. Oavsett om personen borde eller inte borde ta illa upp bör du anpassa dig (tolkningsföreträde..). Vad du menar är inte i närheten av lika viktigt som hur det uppfattas. Uppfattas det illa har du gjort fel, oavsett din intention. Hur irrationellt detta än är, så får det människor att känna sig solidariska och goda, och det ger ryggdunkar av andra som beter sig likadant.

Jag undviker ordet för att jag inte vill framstå som en idiot. Eller undviker var ju att ta i, jag behöver inte ens tänka på det eftersom jag aldrig har sagt så.
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)