• Anonym (milla)

Idag bakade vi negerbollar :)

Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)

• Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)
  • kvarnfot
    Anonym (fortfarande, verkligen?) skrev 2017-02-26 00:45:44 följande:

Snälla sluta få det att låta som att alla förr i tiden benämnde kokosbollar på det sättet och att detta är en del av nån slags pk-panik, för så är det inte. Vi sa det inte i vår familj och hörde man det utifrån blev det mest fnissigt för att man fattade att det var fult men inte riktigt förstod varför. Detta var för 20 år sen. På 90-talet fattade jag, ett barn, att det inte var okej.

Kokosboll och nergerboll är 2 olka saker....

Förr i tiden dvs fram till slutet av 90-talet sa vi neger om svarta utan att det var något rasistiskt med det. Sedan bredde en pk-elit ut sej och ville förbjuda en massa saker vi sagt utan att vilja någon illa.
  • Desiderium
    kvarnfot skrev 2017-02-26 10:57:29 följande:

Förr i tiden dvs fram till slutet av 90-talet sa vi neger om svarta utan att det var något rasistiskt med det. Sedan bredde en pk-elit ut sej och ville förbjuda en massa saker vi sagt utan att vilja någon illa.
    Och förr i tiden sa man horunge utan att det var något konstigt med det heller. Men nu är det ett negativt laddat ord. Precis som neger. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    kvarnfot skrev 2017-02-26 10:57:29 följande:

Att inte vilja såra och att såra är två helt olika saker. Man kan göra det sistnämnda utan att göra det förstnämnda.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Desiderium
    För övrigt finns det inget löjligare än folk som ojar sig över "PKeliten", "PK-maffian", "PKismen" och så vidare. Det är ingen som kommer och sparkar in er dörr på natten för att ni säger negerboll. Den här inbillade hotbilden är så barnslig och stinker både offerkofta och konspirationsnoja.
  • Anonym (dddddddd)
    Desiderium skrev 2017-02-26 11:12:28 följande:
    För övrigt finns det inget löjligare än folk som ojar sig över "PKeliten", "PK-maffian", "PKismen" och så vidare. Det är ingen som kommer och sparkar in er dörr på natten för att ni säger negerboll. Den här inbillade hotbilden är så barnslig och stinker både offerkofta och konspirationsnoja.
    Vilken inbillad hotbild är det du fantiserar om?
  • Johan75
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-26 11:33:16 följande:
    Vilken inbillad hotbild är det du fantiserar om?
    Nu var det inte jag som skrev det, men personer som "skryter" om att de minsann säger negerboll brukar vara samma personer som ojjar sig över att man inte får säga vad man tycker, sjunga nationalsången, hissa svenska flaggan, fira Lucia, fira jul, och så vidare. De brukar påpeka att det finns en "PK-maffia" som förhindrar dem att leva det liv som de vill, åtminstone lingvistiskt. 

Jag kan hålla med om att det ofta finns en skitnödighet över vad man får säga och inte säga, men samtidigt är det väldigt många som överdriver och förvandlar denna skitnödighet till något slags förtryck. 
    Behold, i come as a thief.
  • DizzyD66
    Anonym (milla) skrev 2017-02-24 23:45:12 följande:

Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)

Och? Vad väntar du dig för respons här? Att alla imaginära feminister ska gå i taket för att du pratar negerboll? Seriöst?
  • Anghammarad
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-25 10:33:20 följande:
    Jag kallar dem för det de heter, nämligen negerbollar.
    Det är inte mycket att diskutera faktiskt.
    Håller med. Och det heter Korgboll och inte Basket, och Norges huvudstad heter Christiania och Estlands Reval.  

Så det så.
  • monkees
    DizzyD66 skrev 2017-02-26 12:27:00 följande:
    Och? Vad väntar du dig för respons här? Att alla imaginära feminister ska gå i taket för att du pratar negerboll? Seriöst?
    Varför skulle just feminister bry sig särskilt i ordet negerbolls vara eller inte vara?
  • DizzyD66
    monkees skrev 2017-02-26 13:13:02 följande:
    Varför skulle just feminister bry sig särskilt i ordet negerbolls vara eller inte vara?
    Varför startar man någon tråd här om att man har bakat negerbollar? Vi hade pizza igår kväll!
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)