• Anonym (Mamman)

Fällde min 3-åring

I fredags hämtade jag mina barn hemma hos deras pappa. Jag har en flicka på 3 år och en pojke på 4,5. Min dotter tog på sig skorna och skulle då gå in i hallen för att hämta sin mössa (som låg i andra änden av hallen). Styvmamman bad henne att inte gå in i hallen eftersom hon hade skorna på sig. Dottern sa igen att hon skulle ta sin mössa och traskade in varpå styvmamman tog fram sin fot och fällde henne. Min dotter flög framlänges och låg en bra stund på mage på golvet innan pappan äntligen tog upp henne och sa till henne att lyssna typ. Hon fick sin mössa och vi gick. 

Allt möjligt hann flyga igenom mitt huvud innan jag bestämde mig för att låta dem hantera situationen och inte säga något för att inte skrämma upp sonen och dottern. Båda barnen var glada när vi gick ut. Nu känner jag så himla mycket ångest. Överreagerar jag för att det är mitt eget barn eller är det verkligen inte okej att fälla ett barn på det viset? Det var i allra högsta grad en medveten handling av styvmamman och hon visade ingen ånger eller tecken på att säga förlåt. Gjorde jag fel som inte sa ifrån direkt? Borde jag markerat så att barnen förstod att det inte var okej? Jag mår så dåligt nu. Har tidigare haft svårt att lita på pappan som inte haft så bra hand om barnen förr. Alltid tyckt om styvmamman men nu känns det som att jag inte kan lita riktigt på dem. Vill inte lämna barnen på fredag..

• Svar på tråden Fällde min 3-åring
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (mamsi) skrev 2017-02-26 20:07:44 följande:

Det är ju faktiskt jämställt med misshandel. Vad skulle du gjort om hon gett din dotter en örfil?

Jag hade definitivt sagt ifrån om hon sparkar eller slagit mitt barn. Ringt både polis och socialtjänst samt talat om för pappan att jag inte lämnar barnen hos dem förrän hon försvunnit därifrån typ. Händer det igen är det nog lättare att agera också. Jag förstår att jag låter som världens sämsta mamma men jag blev så chockad. Tänkte att jag måste sett fel och att hon skulle be om ursäkt men ingenting.
  • Fnollet
    Anonym (Mamman) skrev 2017-02-26 20:15:37 följande:

Jag hade definitivt sagt ifrån om hon sparkar eller slagit mitt barn. Ringt både polis och socialtjänst samt talat om för pappan att jag inte lämnar barnen hos dem förrän hon försvunnit därifrån typ. Händer det igen är det nog lättare att agera också. Jag förstår att jag låter som världens sämsta mamma men jag blev så chockad. Tänkte att jag måste sett fel och att hon skulle be om ursäkt men ingenting.

Vad jag förstått är det svårt att ta upp detta med pappan, men kan du prata med styvmamman?
  • Anonym (R)

Jag tycker du borde prata med styvmamman eller pappan och fråga hur hon tänkte.

Antingen så fällde hon barnet med flit, eller så kanske hon tänkte hålla upp sitt ben som en mur för att hindra barnet från att komma förbi med skorna på, men så gick det så fort och hon råkade av misstag fälla barnet och skämdes/chockades (?) så mycket efteråt att hon inte tänkte på/kunde med att be barnet om ursäkt där och då.

• Anonym (Minna)

Jag tycker att du borde reagerat och markerat direkt. Inget överdrivet men just för att stötta din dotter och din känsla att detta var fel. Genom att du inte reagerade sanktionerade du för dottern och sonen att du ocskå tyckte detta var okej beteende.

Det du kan göra nu är att du pratar med styvmamman, lugnt och sansat och hör hur hon ser på det som hände. Kanske ångrar hon sig också? Kanske var det inte hennes mening att fälla dottern utan bara stoppa henne med foten men effekten blev fel... I vilket fall som helst tycker jag du ska ta upp att du gått och tänkt på detta och haft ångest över det, osv.

Nu har det gått en tid och är över för dottern så där skulle jag nog inte ta upp det mer just nu om hon själv inte verkar vara påverkad av det.

• Anonym (Madde)

Jag tyckte det var rätt komiskt faktiskt. Lägga krokben, jag hade liksom glömt företeelsen. Att kalla det misshandel tycker jag bara är löjligt. Barnet kom nog ihåg händelsen i ungefär 10 sekunder. Ang din egen reaktion tycker jag inte det finns "rätt" eller "fel" men att inte reagera alls tycker jag faktiskt blev ganska bra i detta läge ändå. Det skedde i deras hem, du ställde inte till med något bråk, och barnen var glada när ni gick.

• Påven Johanna II

Helt oacceptabelt i mitt tycke. Och den som kan förmå sig att göra så mot ett barn kan nog säkert tänka sig att göra något värre också. Jag hade slagit ner mycket hårt på en sådan sak - om jag hunnit agera före mina barns pappa. 

• Anonym (Nina)

Nej, det är absolut inte OK!
    Hon kanske agerade på impuls men då borde hon ha förstått sitt misstag i samma stund som barnet föll.
    Återigen...nej, det är absolut inte ok!!

• elin1989
    Anonym (Madde) skrev 2017-02-27 11:19:13 följande:

Jag tyckte det var rätt komiskt faktiskt. Lägga krokben, jag hade liksom glömt företeelsen. Att kalla det misshandel tycker jag bara är löjligt. Barnet kom nog ihåg händelsen i ungefär 10 sekunder. Ang din egen reaktion tycker jag inte det finns "rätt" eller "fel" men att inte reagera alls tycker jag faktiskt blev ganska bra i detta läge ändå. Det skedde i deras hem, du ställde inte till med något bråk, och barnen var glada när ni gick.

Men barnet hade ju kunnat skada sig, slå i tänderna eller näsan eller slå huvudet mot något. Hade det varit komiskt också? Har du egna barn som du skulle tycka det var okej att någon fällde till golvet med risk för att det skadar sig? Vid vilken ålder är det okej att fälla ett litet barn på det sättet? En 1 eller 2 åring har ju ännu större risk att inte kunna ta emot fallet ordentligt. Om barnet hade slagit i huvudet och behövt sys, hade det fortfarande varit roligt? Om det hände några veckor i rad och barnet behövde sys flera gånger eller kanske slog ut en tand, det hade ju varit ännu roligare då eller?
  • Anonym (Madde)
    elin1989 skrev 2017-02-27 13:01:32 följande:
    Men barnet hade ju kunnat skada sig, slå i tänderna eller näsan eller slå huvudet mot något. Hade det varit komiskt också? Har du egna barn som du skulle tycka det var okej att någon fällde till golvet med risk för att det skadar sig? Vid vilken ålder är det okej att fälla ett litet barn på det sättet? En 1 eller 2 åring har ju ännu större risk att inte kunna ta emot fallet ordentligt. Om barnet hade slagit i huvudet och behövt sys, hade det fortfarande varit roligt? Om det hände några veckor i rad och barnet behövde sys flera gånger eller kanske slog ut en tand, det hade ju varit ännu roligare då eller?
    Ja om barnet hade slagit sig eller börjat gråta så hade det inte varit komiskt och då hade jag verkligen blivit arg på styvmamman, såvida hon inte själv genast börjat trösta barnet. Slagit i huvudet och behövt sys, då har vi kommit så långt från vad som faktiskt hände att vad jag tycker om det är irrelevant...

Men barnet gick ju in med skor på och lyssnade inte. Att lägga krokben var ju en rätt kreativ lösning då. :) Nej förlåt, jag är barnslig jag vet. Men det såg så kul ut i min hjärna.
  • Harvester

Jag hade blivit galen! Hon hade ju kunnat slå ut framtänderna eller nåt?!

Ingen skulle väl med flit putta omkull ett litet barn och detta är ju exakt samma sak?

Svar på tråden Fällde min 3-åring