• svamparna

TIPS FRÅN ER SOM GETT ERSÄTTNING FRÅN START

Jag behöver hjälp och tips från er som inte har ammat utan istället valt att ge ersättning till era spädbarn.

Vad har ni för praktiska tips att ge mig? Från dag 1 kommer jag att ge modersmjölkersättning. Har försökt läsa på så mycket som möjligt för att detta ska gå så smidigt som möjligt. Vänder mig därför till er för tips och råd:)

• Svar på tråden TIPS FRÅN ER SOM GETT ERSÄTTNING FRÅN START
  • That is life

Vi gjorde iordning 3- 4 flaskor för natten så det var bara och värma i micron. Vi bytte även blöjan innan flaskan. Var jag hemma under dagen gjorde jag inte iordning någon flaska. Visste jag att jag skulle iväg så gjorde jag iordning en flaska och tog med pulver i en doseringslåda som går att köpa.

Dr Brown flaskor köpte vi för det blev mindre luft i magen och välling körde vi NAN.

• svamparna
    aztec skrev 2017-02-27 14:06:42 följande:

Håller med de övre, och i början när de äter så lite åt gången så är det extra "jobbigt" minns jag. Snåla inte med flaskor heller... Första barnet hade jag typ två st. Med andra köpte jag 6st direkt så jag slapp diska hela tiden ;)

Om du inte vill stå/ligga med termosen och fixa i sovrummet så är ett annat tips att blanda ordning och ställa in i kylen. Minns att jag gjorde så när andra barnet började äta större flaskor och färre ggr under natten. Även om jag var hemma en dag kunde jag för blanda så det fanns färdigt.

Slängde såklart det som var över, lät det ej stå länge i kylen osv plus förkokade innan osv.

Tusen tack för tipsen! Som jag har förstått det så ska det varma vattnet blandas med ersättningen (för att varmvattnet ska göra även pulvret sterilt) sedan läste jag att den färdiga blandningen inte ska stå längre än 1 timme i kylen? Eller är det efter barnet har ätit av den? Blir så osäker! Har köpt babysemp. Hade såklart underlättat om jag hade kunnat amma men nu blir det så här och jag vill liksom inte att det blir fel heller då det är vårt första barn. :)
  • svamparna
    fjanten skrev 2017-02-27 14:08:47 följande:

BabyBrezza maskin vet jag att många har lovprisat. Vi brukade istället ha termos med vatten, och pulver i pulverdoserare, sedab blanda ihop. Tog inte alls lång tid. Annars så skulle jag rekommendera att du till en början ger en vanlig sorts ersättning, typ nan pro 1 eller sempers vanliga nr 1. Ingen mening att ge en sensitiv-version om man inte märker att barnet faktiskt har problem. Däremot kan det vara smart att på en gång börja använda en antikolik-flaska, typ mams, för att undvika för mycket gaser (som kan göra barnet gnällig). Typ så

Tack för tipsen! Har köpt mam anti colic sedan babysemp 1 ( den vanliga) och hoppas på att hon blir nöjd med det;)
  • svamparna
    LaFontaine skrev 2017-02-27 15:14:20 följande:

Vi  kokar vatten för ett dygn och blandar ersättning som vi förvarar i kylen. Då är det klart och bara att hälla upp och värma. Till nätterna häller vi upp så många flaskor som hon brukar äta, så att man inte ens behöver  göra sig omaket att hälla upp. Mycket smidigt tycker vi!

Tusen tack för tipsen! Som jag har förstått det så ska det varma vattnet blandas med ersättningen (för att varmvattnet ska göra även pulvret sterilt) sedan läste jag att den färdiga blandningen inte ska stå längre än 1 timme i kylen? Eller är det efter barnet har ätit av den? Blir så osäker! Har köpt babysemp. Hur förvarar du det i kylen? Alltså en jätteflaska som är färdigblandad eller? Hade såklart underlättat om jag hade kunnat amma men nu blir det så här och jag vill liksom inte att det blir fel heller då det är vårt första barn. :) läste även att dom första 3-4 månaderna ska man vara himla försiktig pga infektionsrisken med mera.:)
  • LaFontaine
    svamparna skrev 2017-02-27 18:44:37 följande:

Tusen tack för tipsen! Som jag har förstått det så ska det varma vattnet blandas med ersättningen (för att varmvattnet ska göra även pulvret sterilt) sedan läste jag att den färdiga blandningen inte ska stå längre än 1 timme i kylen? Eller är det efter barnet har ätit av den? Blir så osäker! Har köpt babysemp. Hur förvarar du det i kylen? Alltså en jätteflaska som är färdigblandad eller? Hade såklart underlättat om jag hade kunnat amma men nu blir det så här och jag vill liksom inte att det blir fel heller då det är vårt första barn. :) läste även att dom första 3-4 månaderna ska man vara himla försiktig pga infektionsrisken med mera.:)

Om man kokar vatten och låter det svalna, kan det förvaras i kyl i 24 timmar. Då går det bra att blanda pulvret i der svala vattnet och låta stå i kyl. Vi förvarar i stor flaska och häller upp på nappflaskor. Vi har gått runt på två nappflaskor i princip.
  • svamparna
    LaFontaine skrev 2017-02-27 19:08:43 följande:

Om man kokar vatten och låter det svalna, kan det förvaras i kyl i 24 timmar. Då går det bra att blanda pulvret i der svala vattnet och låta stå i kyl. Vi förvarar i stor flaska och häller upp på nappflaskor. Vi har gått runt på två nappflaskor i princip.

Okej, bara så att jag fattar rätt nu: kan jag värma vattnet, blanda med ersättning sedan låta det stå i en stor flaska i kylen?:) sedan när hon ska få mat häller jag upp det i en mindre flaska och värmer lite i micron innan jag ger?:)
  • maratontjejen

Min minsta både ammades och drack ersättning. Jag märke att bebisen kräktes oftare av ersättningen trots att jag rapade barnet. Jag rekommenderar att ge ersättningen i mindre mängder och lite oftare för då kräktes bebisen betydligt mindre.

• LaFontaine
    svamparna skrev 2017-02-27 20:41:37 följande:

Okej, bara så att jag fattar rätt nu: kan jag värma vattnet, blanda med ersättning sedan låta det stå i en stor flaska i kylen?:) sedan när hon ska få mat häller jag upp det i en mindre flaska och värmer lite i micron innan jag ger?:)

Vattnet ska kokas. Sen ska det kylas ner. Sen kan du blanda och förvara i stor flaska i kylen i 24 timmar.
  • Athena86

Jag kokade vårt vatten dem första 4 månaderna, lät det svalna till cirka 45 grader och fyllde vattnet på termos (räckte ett dygn) Då hade det rätt ättemperatur så jag släpp värma i micro (läste på en delnom värma plastflaskor i micron, där vissa är för och andra emot) Hade små burkar som var förfyllda med ersättning..

Lycka till!

• Holma

Vi har en vattenkokare som man kan ställa in på grader , bara värma o blanda

• Meriall

Jag har gett bara ersättning. Mitt bästa tips är att helt skippa pulvret och köpa färdigblandade tetror. Man slipper oroa sig för att man blandat fel och det känns som bebisen tycker bättre om det. Ingen risk för bakterier i vattnet etc. När bebisen är liten så ta från en tetra och ställ in i kylen och använd igen. Den kan stå där en dag utan att bli dålig. Men väldigt fort kommer bebisen äta en hel eller nästan en hel åt gången. Värm i vattenbad någon minut. Varmt vatten från kranen i en liten kastrull och ställ i flaskan.

Lite dyrare är det förstås men sååå mycket enklare. Mina bebisar har föredragit rumsvarm ersättning efter en månad ca och då häller man bara från tetran i flaskan = klart. Tar 10 sek att få maten klar.

• cesso

Jag blev tvungen att ge ersättning från start, och mitt tips är att lägga dig nära bebisen när du matar, hud mot hud, när det är möjligt. Så får de närheten och lukten till mamma ändå. Jag har fyra barn så jag ligger inte alltid och matar men ganska ofta. Bebisen behöver vara mkt nära din kropp även om du inte ammar. Skaffa en termos också som du bara har till vattnet. Till promenader etc.

• LaFontaine
    cesso skrev 2017-02-28 09:06:28 följande:

Jag blev tvungen att ge ersättning från start, och mitt tips är att lägga dig nära bebisen när du matar, hud mot hud, när det är möjligt. Så får de närheten och lukten till mamma ändå. Jag har fyra barn så jag ligger inte alltid och matar men ganska ofta. Bebisen behöver vara mkt nära din kropp även om du inte ammar. Skaffa en termos också som du bara har till vattnet. Till promenader etc.

Och mitt tips är att se till att huvudet är högre än kroppen. I början fick vi mata dottern när hon satt i våra uppdragna knän, med ansiktet mot våra. Annars blev det kräk- och rapfest deluxe. Att amma henne liggandes, också nu när hon är fem månader, är inte att tänka på.
  • fjanten
    LaFontaine skrev 2017-02-28 09:14:38 följande:

Och mitt tips är att se till att huvudet är högre än kroppen. I början fick vi mata dottern när hon satt i våra uppdragna knän, med ansiktet mot våra. Annars blev det kräk- och rapfest deluxe. Att amma henne liggandes, också nu när hon är fem månader, är inte att tänka på.

Precis, man får se vilken typ av bebis man får! Vår har klarat att ligga ner och få flaska, och nya bebisen klarar att liggamma. Man får prova sig fram!
  • eja091

Vi har kört med ersättning sen dag 1.

När vårat barn började äta mer så blanda vi mat o hade redo i kylen för att sedan värma på natten när det var dags. Du behöver inte koka vattnet innan om ni har kommunalt vatten, har ni från egen brunn så bör det kokas innan. Vi använde oss av Sempers mat i början. Men shit säger jag bara vad ont i magen vår lille fick av det. Skrek o skrek. Vi prova tillslut Hipp deras ersättning, blev som ett annat barn. Så jag rekommenderar den framför ja allt annat men framförallt framför semper.

Svar på tråden TIPS FRÅN ER SOM GETT ERSÄTTNING FRÅN START