• Anonym (Jag)

Han ska köpa ut mig

Jag och min man ska skiljas. Har inte sagt det än dock.

Han kommer behöva köpa ut mig ur huset (släktgård, så den kommer han vilja behålla), hur gör man för att beräkna värdet? Tar man in en mäklare eller hur går det till? Och blir det separat i bodelningen när det kommer till sparande och dyl, eller räknas det in?

Och en lite annan fråga, när man söker lägenhet men inte har inkomst, kan de ta besparingar som försäkring på att man kan betala?

• Svar på tråden Han ska köpa ut mig
  • Rödtjärnens Anna

Fråga 1: Om hans släktgård är giftorättsgods ingår den i bodelningen (ingen separat bodelning för fastigheter). Värdering görs av en oberoende värderingsman som fastställer ett marknadspris men du och din make kan också komma överens om ett pris själva utan värderingsman.

Lättast är ju om ni kontaktar en jurist om detta.

Är det en fastighet med jordbruks-/skogsmark så kan de behöva värderas separat.

Jag tycker som övriga att man ska ifrån säga sig rätten till släktgårdar. Min blivande man har en släktgård med ett skogsskifte som kan generera en hel del pengar. Jag kommer aldrig att kräva att den finns med i giftorättsgodset, trots att det finns papper på att hans föräldrars önskan är att det inte blir enskild egendom. Har vi inga barn vid blivande makens dödsfall vill jag att hans syskonbarn får överta gården.

Fråga 2: Det är svårt att ge ett direkt svar eftersom det är upp till varje hyresvärd att avgöra. Kan du påvisa att du går flera miljoner på kontot har du nog lättare att få lägenhet utan arbete. Men som sagt, du har ju ingen stadig inkomst och därmed kan nekad hyra.

• Tecum
    Anonym (Jag) skrev 2017-02-27 16:46:14 följande:
    Den är inte enskild egendom. Då hade min frågeställning varit ganska meningslös.
    Tycker du att det är ok om han tvingas sälja sin släktgård för att lösa ut dig?
  • Anonym (Jag)
    Tecum skrev 2017-02-27 17:14:00 följande:

Tycker du att det är ok om han tvingas sälja sin släktgård för att lösa ut dig?

Det kommer han inte behöva.
  • Anonym (Jag)
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-02-27 17:12:00 följande:

Fråga 1: Om hans släktgård är giftorättsgods ingår den i bodelningen (ingen separat bodelning för fastigheter). Värdering görs av en oberoende värderingsman som fastställer ett marknadspris men du och din make kan också komma överens om ett pris själva utan värderingsman.

Lättast är ju om ni kontaktar en jurist om detta.

Är det en fastighet med jordbruks-/skogsmark så kan de behöva värderas separat.

Jag tycker som övriga att man ska ifrån säga sig rätten till släktgårdar. Min blivande man har en släktgård med ett skogsskifte som kan generera en hel del pengar. Jag kommer aldrig att kräva att den finns med i giftorättsgodset, trots att det finns papper på att hans föräldrars önskan är att det inte blir enskild egendom. Har vi inga barn vid blivande makens dödsfall vill jag att hans syskonbarn får överta gården.

Fråga 2: Det är svårt att ge ett direkt svar eftersom det är upp till varje hyresvärd att avgöra. Kan du påvisa att du går flera miljoner på kontot har du nog lättare att få lägenhet utan arbete. Men som sagt, du har ju ingen stadig inkomst och därmed kan nekad hyra.

Det är både skog och åkrar också. Hur gör man med det? Det är ju inget en vanlig mäklare kan värdera gissar jag?
  • Anonym (Kalle)

Hur länge har ni varit sambo samt gifta? När övertog han gården?

Finns det lån på gården och marken/skogen?

• Tecum
    Anonym (Jag) skrev 2017-02-27 17:56:14 följande:
    Det är både skog och åkrar också. Hur gör man med det? Det är ju inget en vanlig mäklare kan värdera gissar jag?
    Det finns mäklare som handlar mycket med lantbruksfastigheter, de kan. Annars finns det andra, typ LRF-konsult. Men värderingsmän kostar pengar. det är bättre att ni kommer överens själva när inte fastigheten ska säljas. Ett sätt är att gå på taxeringsvärdet. Det är visserligen lägre än marknadsvärdet men jag tycker inte att du förtjänar mer.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Kalle) skrev 2017-02-27 18:01:38 följande:

Hur länge har ni varit sambo samt gifta? När övertog han gården?

Finns det lån på gården och marken/skogen?

Sambo fyra år, gifta två,

Gården fick han för tre år sen och finns inga lån.
  • Anonym (Jag)
    Tecum skrev 2017-02-27 18:03:04 följande:

Det finns mäklare som handlar mycket med lantbruksfastigheter, de kan. Annars finns det andra, typ LRF-konsult. Men värderingsmän kostar pengar. det är bättre att ni kommer överens själva när inte fastigheten ska säljas. Ett sätt är att gå på taxeringsvärdet. Det är visserligen lägre än marknadsvärdet men jag tycker inte att du förtjänar mer.

Vem är du att säga vad någon du inte känner förtjänar?
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Jag) skrev 2017-02-27 18:04:38 följande:
    Sambo fyra år, gifta två,

Gården fick han för tre år sen och finns inga lån.
    Bor ni på gården? När flyttade ni in om ni har gjort det?
Svar på tråden Han ska köpa ut mig