Anonym (Pengar) skrev 2017-03-02 15:21:13 följande:
Tror nog att det finns ett gåvobrev om enskild egendom annars är det ju inte smart alls.
Anonym (Plan) skrev 2017-03-02 14:17:42 följande:
Läser igenom tråden nu och TS är tvärsäker på att gården inte är enskild egendom.
Värdering måste göras vi bodelningen så det ju bara att köra på. Kontakta LRF Konsult, de värderar lantegendomar med mark och skog.
Frågan är om hon har sett alla papper. Finns stor risk att det faktiskt är enskild egendom.
Det kan finnas ett gåvobrev. Jag skulle personligen ligga lågt med att vara så tvärsäker innan all fakta fanns på bordet, men det är jag det :).
Sen kan jag säga, med viss god insyn, att jag slutar aldrig förvåna mig hur osmarta folk är vad gäller avtal och juridik. Om man, innan varje större transaktion eller livsförändring ägnade juridiken en tanke skulle så mycket trassel och elände i efterhand kunna elimineras.
Jag tänker t ex på: sambo, giftemål, få barn, köpa lägenhet//hus, starta bolag (speciellt om kompanjon är inblandad), köpa något av värde med någon annan (t ex en tävlingshäst eller avelshund). Det handlar inte om snålhet, det handlar om att reglera hur saker och ting ska hanteras vid olika scenarios och att skydda alla inblandade från orättvisor och att händelser som man absolut INTE vill ska hända kan elimineras.
Något som stör mig oerhört är hur välmående företag i princip slaktas för att man inte har skyddat dess överlevnad på ett rimligt sätt från bittra exfruar och exmän som vill ha ut sin del. Det drabbar affärspartners, anställda och förstör flera års hårt arbete. Jag menar inte att en exfru/exman ska gå lottlös, men det regleras på smartare sätt än att denne får en orimligt stor aktiepost i något man inte deltagit i att bygga upp.