• Anonym (Jag)

Han ska köpa ut mig

Jag och min man ska skiljas. Har inte sagt det än dock.

Han kommer behöva köpa ut mig ur huset (släktgård, så den kommer han vilja behålla), hur gör man för att beräkna värdet? Tar man in en mäklare eller hur går det till? Och blir det separat i bodelningen när det kommer till sparande och dyl, eller räknas det in?

Och en lite annan fråga, när man söker lägenhet men inte har inkomst, kan de ta besparingar som försäkring på att man kan betala?

• Svar på tråden Han ska köpa ut mig
  • Kjell2
    Anonym (Vet!) skrev 2017-03-01 14:34:50 följande:

Praxis är att värdet för fastigheten är det ni anskaffat den för - inte något marknadsvärde som en mäklare sätter... sen kanske inte din man vet det, men en skilsmässoadvokat känner till det här.

Var har du hittat den praxis? Alla fall jag känner till har gått på ett uppskattat marknadsvärde om man inte kommer överrens om något annat.
  • astonmartin

Sök värdering via er bank ( är billigast )

Sen ska reavinsten dras av , och eftersom det är en ärvd gård så räkna med att reavinsten blir väldigt hög,

Så tro inte att du får ut halva värdet

• Anonym (Lena)

Praxis är att värdet för fastigheten är det ni anskaffat den för - inte något marknadsvärde som en mäklare sätter... sen kanske inte din man vet det, men en skilsmässoadvokat känner till det här.

Vårt gemensamma hus sattes till marknadsvärdet vid bodelning. En bodelning som vi gjorde med hjälp av jurist.
  • Anonym (praxis haha)
    Kjell2 skrev 2017-03-01 15:44:31 följande:
    Var har du hittat den praxis? Alla fall jag känner till har gått på ett uppskattat marknadsvärde om man inte kommer överrens om något annat.
    ja precis! Obetalbart komiskt!

• EnAnonumius
    Verkligen?
    Inget jag fick lära mig när jag och morbror (min mamma är död) kommer att ärva ett hus (arvskifte är på gång) att det var s.k "praxis är att värdet av huset utgår från vi anskaffandet".
    Jag och morbror anlitade mäklare och huset är värdera till uppskattat marknadsvärde. Då jag har begärt utlösning från huset.

Det är likadant vis skilsmässa, om en part skall lösas ut från fastigheten, då är det marknadsvärdet som skall gälla, inte något s.k "anskaffningsvärde".

Så här skriver man på Thorlunds Juristbyrå.

>>Vad menas då med ovanstående? Jo, vid värdering av fastighet i samband med bodelning så skall man utgå från fastighetens marknadsvärde. Av förklarliga skäl kan det vara svårt att exakt veta fastighetens marknadsvärde utan att lägga ut fastigheten till försäljning. Istället måste makarna komma överens om fastighetens marknadsvärde sinsemellan. Ofta använder sig makarna av en värderingsman för att på objektiva grunder komma fram till en rimlig värdering av fastigheten.<<

http://bodelning.nu/bodelning-aktenskap/bodelning-av-fastighet/

Står inget om "anskaffningsvärde".

Så du får hänvisa till denna s.k "praxis" du pratar om.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    astonmartin skrev 2017-03-01 15:45:42 följande:

Sök värdering via er bank ( är billigast )

Sen ska reavinsten dras av , och eftersom det är en ärvd gård så räkna med att reavinsten blir väldigt hög,

Så tro inte att du får ut halva värdet

Precis..
    Det förklarade även juristen för oss vid bouppteckningen efter mormor och morfar, då jag kommer att få ärva en fastighet tillsammans med min morbror efter mormor och morfar. Min mor är död så jag har gått upp och tagit hennes plats. Jag har begärt utlöser ur det huset och det var b.la avdra för just reavinsten som du mycket riktigt påtalar om här.

• EnAnonumius

@ TS aka Anonym (Jag):

Om du tro att du skall få halva värdet av gården så sitter du och lurar dig själv.
    Och ja, det är bra att ta in en mäklare.Kostar några tusen men det kan det vara värt OM, märk väl OM, du har rätten att få del i din makes ärvda fastigheten på det sättet så att du kan begära utlösning.

Om du skall läsas ut från huset så skall du ha i beräkningen att din blivande exman har rätten att göra avdrag:

När makarna väl är överens om fastighetens marknadsvärde är det brukligt att från detta värde dra bort:

Den latenta skatten – Den skatt som säljaren behövt betala om fastigheten de facto såldes. Beräknade försäljningskostnader – De kostnader som skulle uppkommit i samband med försäljningen av fastigheten, såsom exempelvis kostnad för mäklare. Källa
    Thorlunds Juristbyrå.
    http://bodelning.nu/bodelning-aktenskap/bodelning-av-fastighet/
  • Cl4udio

varför har du inget jobb, TS?

• Anonym (Lurad)

Men då har du ju blivit lurad om du gått på det där.

Man anlitar en (eller varsin) mäklare som gör en värdering på vad fastigheten är värd just nu. 
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (Lurad) skrev 2017-03-01 19:34:36 följande:
    Men då har du ju blivit lurad om du gått på det där.

Man anlitar en (eller varsin) mäklare som gör en värdering på vad fastigheten är värd just nu. 
    Detta gäller alltså på fastigheter man äger tillsammans. Hur ägandet ser ut i TS fall verkar lite tveksamt?
Svar på tråden Han ska köpa ut mig