Anonym (Vet!) skrev 2017-03-01 14:34:50 följande:
Praxis är att värdet för fastigheten är det ni anskaffat den för - inte något marknadsvärde som en mäklare sätter... sen kanske inte din man vet det, men en skilsmässoadvokat känner till det här.
Verkligen?
Inget jag fick lära mig när jag och morbror (min mamma är död) kommer att ärva ett hus (arvskifte är på gång) att det var s.k "praxis är att värdet av huset utgår från vi anskaffandet".
Jag och morbror anlitade mäklare och huset är värdera till uppskattat marknadsvärde. Då jag har begärt utlösning från huset.
Det är likadant vis skilsmässa, om en part skall lösas ut från fastigheten, då är det marknadsvärdet som skall gälla, inte något s.k "anskaffningsvärde".
Så här skriver man på Thorlunds Juristbyrå.
>>Vad menas då med ovanstående? Jo, vid värdering av fastighet i samband med bodelning så skall man utgå från fastighetens marknadsvärde. Av förklarliga skäl kan det vara svårt att exakt veta fastighetens marknadsvärde utan att lägga ut fastigheten till försäljning. Istället måste makarna komma överens om fastighetens marknadsvärde sinsemellan. Ofta använder sig makarna av en värderingsman för att på objektiva grunder komma fram till en rimlig värdering av fastigheten.<<
http://bodelning.nu/bodelning-aktenskap/bodelning-av-fastighet/
Står inget om "anskaffningsvärde".
Så du får hänvisa till denna s.k "praxis" du pratar om.