• Semlan3

Hur klä nyfödd i vagnen?

Hej! Fick mitt första barn för knappt två veckor sedan. Tycker det är sjukt svårt att veta hur jag ska klä henne när vi ska ut med vagnen. Hur klär ni era småttingar när det är:

- 0 grader?

- 5 plusgrader?

- 10 plusgrader?

Tänker framförallt på bebisar som ligger i liggvagn.

• Svar på tråden Hur klä nyfödd i vagnen?
  • Lena

Klä henne lika mycket som dig och ha åkpåse eller liknande

• Sunny1995

Jag har ett lammskinn under och klär honom med vanliga kläder, stickad tröja, tjocksockar, vantar, dubbla mössor och åkpåse :)

• Fröken W

Vet att jag kände precis som du! Ville veta hur mycket jag skulle ta på dottern. Utgå från att du känner ditt barn bäst och våga lita på att du vet hur mycket/lite kläder din bebis behöver.

Men ska jag ändå ge något form av råd så tycker jag att ett lammskinn är väldigt bra. Annars kommer kylan lätt in underifrån. Skinnet skyddar även från värme på sommaren. Tänk på att det ska vara särskilda bebisskinn. Det finns fina och prisvärda skinn på Lekmer.se. Tror de kostar runt 500.

Det bästa sen är att du känner på bebisen ibland i vagnen så märker du om h*n är kall/varm. Det kan vara svårt att hålla händer och fötter varma så klä dem lite extra och tänk på att när du känner efter om bebisen är kall/varm så känn på kroppen, i nacken, på ryggen.

Lycka till och grattis till bebisen!

• Nyfikna72

Det är ju inte bra de är för påpälsade heller så kör ungefär lika kläder oavsett och gå in tidigare om det är fasligt kallt istället.

• Mascaraklumpar

Det beror ju på luftfuktighet och hur det blåser också, man kan inte säga att vid ett visst antal grader ska de ha si och så mycket kläder. Klä barnet så som du själv skulle vilja vara klädd (samt mössa, alltid) och känn efter i nacken ofta så att barnet inte är svettigt eller kallt.

• LaFontaine

Jag har klätt min dotter som jag själv, minus ett lager. Har jag kofta och jacka har hon body, byxor och overall. Och mössa så klart. Det har hållit henne varm och go sen hon föddes sent i september.

I vagnen är det ofta skyddat, vilket gör det varmare än att vara uppe och gå.

• Jag är bara jag

Tröja el. body utan ben, kofta, byxor, strumpor, sockar om overallen inte har fötter, mössa, vantar, overall, åkpåse. Tunnare overall och tunnare mössa om det är varmare. Min bebbe har endast blitt lite kall om händerna ibland för dom går inte hålla ner under åkpåsen.

• LaFontaine
    Jag är bara jag skrev 2017-03-01 18:24:17 följande:

Tröja el. body utan ben, kofta, byxor, strumpor, sockar om overallen inte har fötter, mössa, vantar, overall, åkpåse. Tunnare overall och tunnare mössa om det är varmare. Min bebbe har endast blitt lite kall om händerna ibland för dom går inte hålla ner under åkpåsen.

Overall och åkpåse? Förgås inte barnet av värmeslag?
  • Jag är bara jag
    LaFontaine skrev 2017-03-01 18:29:24 följande:
    Overall och åkpåse? Förgås inte barnet av värmeslag?
    Nej, verkligen inte. Har ju inte dödens tjocka kläder under. Åkpåsen är inte jättetjock heller, ingen sån där lurvig tjock sak alls.
  • Zazou

Vi kör dagens kläder (body och byxa) och en overall över med mössa och ullskor. Detta i en vagn bäddad med fårskinn och filt eller täcke om det är -5 eller lägre och sen "locket" på.

Bör tilläggas att vi har fått ett väldigt varmt barn. Prova dig fram!

• halfbaked

Bor i Stockholm = rått klimat.

0 plus - lammskinn längst ner i vagnen. Åkpåse som är medeltjock. Body, byxor, täckvantar och fleecejacka och tjockare mössa. Brukar bli ca 23-24 grader i midjehöjd.

5 plus - som ovan men tunnare mössa men brukar resultera i att det blir typ 28-29 grader i midjehöjd. Så lite drygt 5 grader går vi övet till nedanstående:

10 plus - lammskinn längst ner i vagnen, body, byxa, fleeceoverall med täckvantar och ev täcktossor under overallen, tunn mössa och lindar in henne i en bebisfilt. Brukar bli ca 22 grader i midjehöjd.

Har termometer på babyvakten Har testat oss fram till detta. Många tycker att vi klär henne lite men hon blir så himla lätt supervarm i liggvagnen, den är så skyddad! På det här sättet blir det perfekt. Är det någon minusgrad kan hon ibland bli kall om händerna då det är svårt att få in dem under åkpåsen.

Svar på tråden Hur klä nyfödd i vagnen?