• Tioitopp

    Hur förställer sig egentligen en djävulsdyrkare satan och helvetet?

    Vad jag har förstått. Så har traditionellt religiösa inom såväl kristendomen, islam och judendomen. Inget emot att träffa sin herre dvs. Gud. Och därmed leva i ett paradis.

    Men hur är det med djävulsdyrkare? Tycker de verkligen att det skulle vara lika trevligt att träffa satan eller djävulen och vara med han i helvetet? 

    Hur förställer sig egentligen en djävulsdyrkare satan och helvetet?

    Är satan och helvetet verkligen någon de ser fram emot att träffa och vara med om lika mycket som de traditionellt religiösa vill uppleva paradiset med sin Gud?

    Utan att själv vara troende på något sätt. Så tycker emellertid jag. Att det är först när man kan tänka sig vara med sin herre i dess rätta element. Som man kan kalla sig troende. Eller är det frågan om något annat hos djävulsdyrkare?

    Är det rent av så att djävulsdyrkares tro handlar om något annat t ex ett sätt att sätta sig upp mot något man tycker är fel í samhället?

    Men kan man då verkligen kalla sig religiöst troende i den bemärkelsen som nu t ex troende kristna, muslimer eller judar är? 

  • Svar på tråden Hur förställer sig egentligen en djävulsdyrkare satan och helvetet?
  • athanatos

    Vad är en djävulsdyrkare? Att det existerar någon som tror på en helt inverterad kristendom har jag mycket svårt att tänka mig. Men självklart finns det dom som tror på det som kristendomen kallar för onda makter. Men det betyder inte att tror på det du målar upp en bild av. Det som dom abramhiterna kallar djävulsdyrkan är något helt annat. Det är knappast heller att dyrka heller. Att dyrka herrar är snarare något abrahamiter pysslar med. Samma med de här ideerna om att se himmel och helvete som någon form av fysiska platser där begrepp som träffa, leva och trevligt existerar.

  • Stårschan

    Wohoo! Äntligen än intressant religionsfråga! Det var ett tag sedan. Jag har inget svar på frågan, men misstänker att de antingen inte tänker sig något liv efter döden, eller också att helvetet är något sorts anarkistiskt ställe. Är inte djävulsdyrkan i mångt och mycket en reaktion mot lydnad och auktoritetstänket?

  • Tioitopp
    athanatos skrev 2017-03-01 00:41:05 följande:

    Vad är en djävulsdyrkare? Att det existerar någon som tror på en helt inverterad kristendom har jag mycket svårt att tänka mig. Men självklart finns det dom som tror på det som kristendomen kallar för onda makter. Men det betyder inte att tror på det du målar upp en bild av. Det som dom abramhiterna kallar djävulsdyrkan är något helt annat. Det är knappast heller att dyrka heller. Att dyrka herrar är snarare något abrahamiter pysslar med. Samma med de här ideerna om att se himmel och helvete som någon form av fysiska platser där begrepp som träffa, leva och trevligt existerar.


    Tack för din åsikt. Om det nu är som du säger, så är det mer så som jag också tror. Jag ville dock ställa frågan för att kolla av de allmänna åsikterna såhär.

    Min undran väcktes för övrigt efter att ha sett ett program på kunskapskanalen om satansdyrkare. Varpå min undran föddes om det var frågan om någonting mer än en slags revolt mot samhällets mer vedertagna normer.

    urplay.se/program/197599-usa-med-lisa-ling-satanism

  • Pentagram

    Viss skillnad på satanister och djävulsdyrkare, dock.

    Anyway, om vi bortser från ateistiska satanister som inte öht tror på djävulen som en faktiskt existerande varelse så kan jag tänka mig att djävulsdyrkare enadera köper idén om djävulen som en ond makt men räknar med att få makt och härlighet i efterlivet om de dyrkar honom, alternativt ser djävulen som den goda makten som strävade efter att ge människor kunskap och framåtskridande där Gud snarare ville hålla mänskligheten låst i okunskap och antar att påståenden om det hemska helvetet bara är propaganda från gudsslavarna, typ. De sistnämnda lär ju inte ägna sig åt "traditionella" jungfruoffer och blodsritualer, kan tilläggas...

  • athanatos
    Pentagram skrev 2017-03-06 09:11:15 följande:

    Viss skillnad på satanister och djävulsdyrkare, dock.

    Anyway, om vi bortser från ateistiska satanister som inte öht tror på djävulen som en faktiskt existerande varelse så kan jag tänka mig att djävulsdyrkare enadera köper idén om djävulen som en ond makt men räknar med att få makt och härlighet i efterlivet om de dyrkar honom, alternativt ser djävulen som den goda makten som strävade efter att ge människor kunskap och framåtskridande där Gud snarare ville hålla mänskligheten låst i okunskap och antar att påståenden om det hemska helvetet bara är propaganda från gudsslavarna, typ. De sistnämnda lär ju inte ägna sig åt "traditionella" jungfruoffer och blodsritualer, kan tilläggas...


    Nja inget av det där har jag stött på i vare sig litteratur eller bland praktiserande. Man kan släppa hela grejen med gott och ont. Dom begreppen finns bara för att man själv ska kunna se sig som en bra människa som gör rätt. Även begreppet dyrka kan man bortse från, att dyrka saker är något som abrahamiter pysslar med: När du lagar mat, inte dyrkar du råvarorna då? Eller när du städar ditt hem, inte dyrkar du dammsugaren då? Det handlar mer om att använda sig av verktyg.

    Sen skulle jag inte säga att det är någon skillnad på djävulsdyrkare och satanister. Anser man det så ger man pajasen Anton LaVey för mycket inflytande. Det förtjänar han inte.
Svar på tråden Hur förställer sig egentligen en djävulsdyrkare satan och helvetet?