• Anonym (moppis)

Vilken religion ser du ner på mest?

Frågan är i rubriken.

Ber om ursäkt ifall jag inte tog med den du ser ner på mest, jag tog upp dom som jag kom ihåg.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken religion ser du ner på mest?
  • Anonym (Ok)

[quote=77460466][quote-nick]Anonym (Pantera) skrev 2017-03-02 04:22:22 följande:[/quote-nick]Nej absolut inte, det finns säkerligen trevliga, roliga och skeptiska personer som kallar sig muslimer och kristna, som

Precis, du har inte tillräckligt med kunskap att yttra dig om vilken religion som är "värst" eftersom du ser inte till skrifterna utan till "problem du uppfattar vara religionens fel" och endast dessa som ligger i ditt närområde.

Nej israel behöver vi inte ens diskutera men om man ser till skriften dessa invånare följer så kanske det inte ändå konstigt att världen ser ut som den gör , både i israel men även i alla de länder som styrs av dom.

• nevermind

Ser inte ner på någon religion! Men gillar inte en del beteenden hos judar, och jag avskyr vissa kristna.
    Muslimer har jag inga problem med men det är kanske för att jag har mer erfarenhet av dem.

• Anonym (M)
    Anonym (Pantera) skrev 2017-03-02 01:08:42 följande:

Skulle säga att jag ser ner på de Abrahamitiska religionerna.

Men det som gör att jag inte kan säga så rakt ut är judarna, för att majoriteten av judarna jag har träffat har varit väldigt färgstarka, roliga och inspirerande personligheter och många av de jag har träffat har ändå varit skeptiska själva till religionen, inte bokstavstroende eller så men har judendomen som en slags identitet. Så det som återstår av de abrahamitiska religionerna är då kristendom och islam.

Att se ner på religionen betyder inte att du ser ner på människan. För mig är det två separata saker. Jag kan se ner på och konfrontera sjuka åsikter och perspektiv som människor har (vilket jag anser religion tillhör) och kan till och med vara respektlös mot religion - men man kan fortfarande behandla människor som utövar religion med respekt. Förstår du hur jag menar?
  • Anonym (M)
    lövet2 skrev 2017-03-01 23:57:08 följande:

Nej, jag kan inte scrolla förbi. Jag blir så fundersam över varför man skulle se ner på olika religioner. Det är som folk, som ser ner på vissa yrken eller personer. Varför liksom ...?

Nej, för det första så kan du se ner på en typ av åsikt, perspektiv och dyl. Utan att för den sakens skull se ner på människan/personen. Religion ingår i det. Jag kan definitivt se ner på religionen som sin egen enhet och praktiserande av religion, men kan fortfarande bemöta människor som utövar religion med respekt, omtanke och genuint intresse. Men alla åsikter och vad man tror på förtjänar inte respekt. En del sådana saker är helt störda eller dumma, finns ingen anledning att respektera.

Religion är för mig något jag verkligen inte respekterar. Det är baserat på absolut strunt och bidrar till att separera människor och skapar osämja av olika grader. Men det betyder inte att jag per automatik ser ner på en person som utövar religion.

Såvida inte yrket är högst omoraliskt, t.ex. yrkesmördare, så är det knappast jämförbart med att se ner på en religion.
  • Aniiee
    Anonym (Pantera) skrev 2017-03-02 04:22:22 följande:

Nej absolut inte, det finns säkerligen trevliga, roliga och skeptiska personer som kallar sig muslimer och kristna, som bara har namnet på religionen som identitet, 

Skillnaden är att kristendom och islam är BARA religioner, judar (men inte judendom) är ett folkslag. Jag är judinna, och det spelar ingen roll om jag bekänner mig till judendomen eller inte, jag är judinna lik förbannat. Men om en arabisk muslim skulle avsäga sig islam så skulle personen inte fortsätta vara muslim, utan "bara" arab. 

Är du med?
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Anonym (Pantera)
    Aniiee skrev 2017-03-02 14:33:36 följande:
    Skillnaden är att kristendom och islam är BARA religioner, judar (men inte judendom) är ett folkslag. Jag är judinna, och det spelar ingen roll om jag bekänner mig till judendomen eller inte, jag är judinna lik förbannat. Men om en arabisk muslim skulle avsäga sig islam så skulle personen inte fortsätta vara muslim, utan "bara" arab. 

Är du med?
    Precis. Det är detta jag försöker syfta på, hallå, är DU med?!
    Vad jag vet så kan inte en muslim avsäga sig islam, precis som en jude inta kan avsäga sig judendomen.

De kan driva och skratta om judendomen, vissa muslimer kan det också ang islam men det är inte lika vanligt som judarna.
  • Anonym (Pantera)
    Anonym (Ok) skrev 2017-03-02 06:27:59 följande:
    [quote=77460466][quote-nick]Anonym (Pantera) skrev 2017-03-02 04:22:22 följande:[/quote-nick]Nej absolut inte, det finns säkerligen trevliga, roliga och skeptiska personer som kallar sig muslimer och kristna, som

Precis, du har inte tillräckligt med kunskap att yttra dig om vilken religion som är "värst" eftersom du ser inte till skrifterna utan till "problem du uppfattar vara religionens fel" och endast dessa som ligger i ditt närområde.
    Nej israel behöver vi inte ens diskutera men om man ser till skriften dessa invånare följer så kanske det inte ändå konstigt att världen ser ut som den gör , både i israel men även i alla de länder som styrs av dom.
    Oh my goat!!

Alltså om det står i en gammal skrift att man ska våldta och mörda alla med brunt hår, då är väl den religionen värst av alla? men om ingen följer eller läser den biten utan de som har religionen ter sig precis som alla andra människor. Ska jag gå runt och hata på dem för att jag har kunskap att det står så i skriften? Overkill. Och Missuppfatta mig rätt, jag godkänner inte några gamla eller heliga skrifter. för att det står så omoraliska och felaktiga saker i det flesta gamla religiösa texter. Problemet är bara att fundamentalisterna tar det som godkännande. 

Såklart jag kan bara yttra mig om mitt närområde och platser jag besöker och känner folk.
    Du kan hata judar hur mycket du vill, det påverkar inte mig ett dugg. G'day!
  • Aniiee
    Anonym (Pantera) skrev 2017-03-02 15:39:23 följande:
    Precis. Det är detta jag försöker syfta på, hallå, är DU med?!
    Vad jag vet så kan inte en muslim avsäga sig islam, precis som en jude inta kan avsäga sig judendomen.

De kan driva och skratta om judendomen, vissa muslimer kan det också ang islam men det är inte lika vanligt som judarna.
    Fast nej. Du är inte med. 

En muslim kan avsäga sig islam, även om resterande muslimer inte håller med och fortsätter se personen som muslim (eller förrädare). Men jag behöver aldrig ha (och har aldrig) bekänt mig till judendomen för att vara judinna och för att andra judar ska se mig som det heller. Folkslag vs religion. Man kan vara judinna (eller något annat folkslag) och troende någon annan religion, men man kan inte (typ....) tro på en religion OCH andra religioner. 

Se om den här parallellen funkar bättre för dig: En person kan byta kläder, och kan även färga håret och använda färgade linser i ögonen, men ingen människa kan leva utan hud och kommer alltid ha sin medfödda hår- och ögonfärg i grunden, och det kan inte förändras..

Och ja. (Bra) Humor brukar definieras som lidande + tid, och den bästa är på egen bekostnad och med självdistans. Humor fungerar också som försvarsmekanism och överlevnadsmekanism. 

Jag brukar säga att islam fortfarande har 600 år att komma ikapp kristendomen. Om du tittar på hur kristendomen var för 600 år sedan kommer du se massor av paralleller med hur islam är idag. Som tur är så kommer "halveringstiden" på islam vara snabbare än den var för kristendomen (som i sin tur var mycket snabbare än judendomen), och islam håller på för fult med sin reformation, även om vi inte märker så mycket av den än. Vi mäste komma ihåg att det är en långsam process som vanligtvis tar ett par generationer. 
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Fnollet
    Anonym (Pantera) skrev 2017-03-02 04:22:22 följande:

Nej absolut inte, det finns säkerligen trevliga, roliga och skeptiska personer som kallar sig muslimer och kristna, som bara har namnet på religionen som identitet, praktiserar inte, läser inte och tror inte på religionen. Däremot ser vi här i väst hur både kristendom (och islam) försöker påverka och även påverkar rättssystem, lagar och regler med både undantag och förbud.

Judendomen ser vi inte lika mycket av, dock är ju israel ett getingbo som man inte vill nämna, det går nästan inte att ha en åsikt för det är ju som sagt komplicerat, man måste känna till minst 200 år av historia för att kunna ha en djupare mer nyanserad och ärlig åsikt. nu har jag inte så mycket historiska kunskaper och tycker att israel inte borde vara där de är, så mycket orättvisor och elände.

Jag tror att anledningen till att vi ser så mycket kristendom och kristna värderingar beror på att det är den största religionen med drygt 2,4 miljarder följare. Jämför detta sedan med judendomens 15 miljoner följare, så kanske det hela sätts i perspektiv
Svar på tråden Vilken religion ser du ner på mest?