• Anonym (moppis)

Vilken religion ser du ner på mest?

Frågan är i rubriken.

Ber om ursäkt ifall jag inte tog med den du ser ner på mest, jag tog upp dom som jag kom ihåg.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken religion ser du ner på mest?
  • Fnollet
    Anonym (Pantera) skrev 2017-03-02 17:48:24 följande:

Njaa, som många i sverige är med i svenska kyrkan så betyder det inte att de är kristna, att de tror och praktiserar religionen och det är även så i stora delar av världen, att säga 2,4 miljarder följare är en felaktig siffra egentligen.

Som sagt så försöker inte judendomen i alla fall att påverka västvärldens lagar och regler på samma sätt som exempelvis kristendomens följare försöker.

Okej, då justerar vi om antalet följare lite helt enkelt. Då det finns kristna som inte är troende, gäller det samma judendomen. Så vi halverar båda antalen istället. Således blir det 1,2 miljarder kristna i perspektiv mot 7,5 miljoner judar. Är det fortfarande då så konstigt att västvärlden blir mer influerad av kristendom än judendom? Antalen skiljer ju markant.

Jag kan göra ett reellt exempel av det hela i låt oss säga Sverige. Vi utgår från den halverade siffran ovan, och då är 1,2 miljarder av 7,4 miljarder är drygt 16%, och 7,5 miljoner av det samma 0,1%. Nu tillämpar vi detta i Sveriges befolkning på 10 miljoner vilket ger oss 1,6 miljoner kristna och 10 000 judar. Vilken grupp tror du vi kommer märka av mest i samhället? Förstår du hur jag tänker?

En annan sak jag undrar är vad du menar att kristna försöker göra med västvärldens lagar och regler? Västvärldens lagar är ju grundade ur kristna värderingar såsom monogami, förbud att döda etc, men dessa värderingar är nästan de samma inom Judendomen (om vi struntar i öga för öga, tand för tand)? Om något så går västvärldens samhällen längre och längre bort från konservativt kristna och judiska värderingar? Det är ju exempelvis tillåtet med äktenskapsbrott, homosexualitet m.m. Så av nyfikenhet hade det varit intressant att höra just vad för saker kristna försöker påverka i regler och lagar?
  • Fnollet
    Anonym (Bögen upfront) skrev 2017-03-02 17:21:08 följande:

Jag har då fortfarande inte träffat wn ateist som inte tjatat huvudet av mig om vetenskap.

Det är mycket möjligt och inget jag ifrågasätter. Ville mest pointera att det inte alltid innebär tro på vetenskap om man är ateist
  • Anonym (M)
    Anonym (Bögen upfront) skrev 2017-03-02 17:02:33 följande:

Ser ner på ateister. 98% av alla ateister säger sig tro på "vetenskap", men dom har ingen koll på vetenskaplig metod. Dom litar bara blint på påståenden som deras auktoriteter serverar dom och känner sig smarta för att dom inte har "låtsaskompisar". Dom är självbelåtna, intoleranta och kräver ofta företräde framför andra trossystem.

98%, oj - har du gjort en egen undersökning på det eller? Eller gör du din egen totala gissning där?

Ärligt talat, även om personen inte är helt insatt i vad vetenskapliga metoder innebär så är det mer värt (i mina ögon) att man iallafall inser att det är att föredra framför religion. Även om man såklart aldrig ska lita blint på en auktoritet så är det ändå någon slags mer intelligens att ta på allvar vad en professor/PhD som genomgått flera år av högre utbildning och forskat själv - vars kunskap är byggd på att denne försökt motbevisat sig själv - säger än att förlita sig på någon som hänvisar till en bok fylld av olika löften och hot samt påståenden om en gud/gudar vars existens som är omöjlig att ens testa vetenskapligt.
  • Fnollet
    Anonym (Pantera) skrev 2017-03-02 18:14:36 följande:

Det där med DNA är intressant, pratade med en tjej som va uppvuxen i Israel bytte medborgarskap till palestinier? fick fly och hon sa att hon med flera hade mer "ursprungligt judiskt DNA" än många av dem som har flyttat till israel och anser sig har rätt. hon va mer en "äkta" semit. jag vet inte mycket om det där och sanningshalten i vad hon sa. men det verkar så komplicerat och det blir mer komplicerat om man ska dra in DNA också i det hela.

Nja, jo det är ju inbyggt men vissa kulturer är mer uppmuntrande till nyfikenhet. kan se det som att det finns tre olika tillvägagångssätt, uppmuntrande, nonchalant eller nedtystande/förbjudande.

Har du frågat henne hur hon kunde veta att hon var genetiskt sett mer judinnan? Hade hon testat sig eller hade hon släkthistorik 2000-3000 år bakåt?

Förövrigt så låter det som en väldigt intressant berättelse om varför hon ändrade medborgarskap. Konverterade hon då samtidigt till Islam eller avsade sin judiska tro? Om möjligt tror du att du skulle kunna återge lite av hennes historia? Jag har aldrig hört något liknande och är genuint intresserad av att höra mer om det :)
  • Konservativ

Jag ser bara ner på den enfaldiga ateismen. Men jag ser inte ner på ateisterna, de är ju oftast född in i sin religion och kan inte rå för det.

• Anonym (emmy)
    Anonym (Bögen upfront) skrev 2017-03-02 17:02:33 följande:

Ser ner på ateister. 98% av alla ateister säger sig tro på "vetenskap", men dom har ingen koll på vetenskaplig metod. Dom litar bara blint på påståenden som deras auktoriteter serverar dom och känner sig smarta för att dom inte har "låtsaskompisar". Dom är självbelåtna, intoleranta och kräver ofta företräde framför andra trossystem.

Håller lite med här faktiskt. Ateister är ofta de minst opend minded personerna. Helt fasta i sitt tänkande. Ungefär som många västerfolks som påstår sig vara så fria,accepterande, inkluderande och opend minded. Men när det kommer till kritan är de bara öppna för rätt sorts olikheter.
  • Anonym (M)
    Anonym (emmy) skrev 2017-03-02 19:09:23 följande:

Håller lite med här faktiskt. Ateister är ofta de minst opend minded personerna. Helt fasta i sitt tänkande. Ungefär som många västerfolks som påstår sig vara så fria,accepterande, inkluderande och opend minded. Men när det kommer till kritan är de bara öppna för rätt sorts olikheter.

Du utgår från ditt eget perspektiv där, för det stämmer inte riktigt med verkligheten. Snarare något du baserar på just de människor du mött, samt om du redan har den åsikten är det mer troligt att du omedvetet söker efter bevis som bekräftar vad du redan tror är sant. Faktiskt är det så att flertalet studier har visat att ateister tenderar att vara mer toleranta gentemot andra människor och andra åsikter än religösa människor. Framförallt i tolerans gentemot andra religioner. Flera av studierna baserar sig på Social Identity Theory, där en del av teorin utgörs av att människor tenderar att reagera negativt gentemot andra som på något sätt hotar deras gruppidentitet. En ateist eller en människa av en annan religion än en viss religös människa/grupp är därmed ett hot mot denna religösa personens/gruppens identitet och de är därmed mer troliga att agera ut på ett negativt sätt eller isolera sig från andra människor/grupper/perspektiv. Medans i jämförelse, så hotas inte ateistens identitet av vare sig andra ateister eller religösa grupper då ateister bara helt enkelt avsagt sig all form av religion. Rätt intressant faktiskt, finns mycket att läsa om det. Sök på Google scholar efter någon slags kombination av orden "atheist, tolerance, social identity, religious groups".
  • Anonym (M)
    Anonym (emmy) skrev 2017-03-02 19:09:23 följande:

Som tillägg, de flesta ateister är inte heller ateister enligt ordbok definitionen av order. De flesta skulle man nog snarare definiera som agnostiska ateister, människor som i princip säger att det idag inte finns några övertygande bevis för att religion skulle vara det sanna svaret, men att man såklart aldrig vet någonting med 100% säkerhet och därför är öppen för att saker och ting kan förändras - men baserat på rådande vetskap så lever man inte sitt liv aktivt som att det vore sant.
  • Mandel

Problemet är ju inte själva religionen i sig utan dess utövare och värst av alla är dessa MÄN som tolkar religiösa skrifter så det passar deras egna förvridna felaktiga människosyn - främst syn på kvinnor...

Sedan tycker jag att scientologerna bara är för roliga.
    Deras grundare sysslade med psykologi och att författa böcker och när de experimenten inte föll väl ut ekonomiskt så lyckades han hitta på en religion som han fick folk att gå på stenhårt rakt av och så blev han äntligen rik. Det som han strävat efter hela tiden.
    Och folk tror på det!?! Gisses...
    Folk som följde Hitler gjorde det till mångt och mycket pga rädsla om sitt eget och den egna familjens liv, men scientologer...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Bögen upfront)

Tråden skulle handla om vilka grupper vi ser ner på. Konstig grej att börja argumentera om.

Svar på tråden Vilken religion ser du ner på mest?