• Anonym (moppis)

Vilken religion ser du ner på mest?

Frågan är i rubriken.

Ber om ursäkt ifall jag inte tog med den du ser ner på mest, jag tog upp dom som jag kom ihåg.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken religion ser du ner på mest?
  • Anonym (M)
    Anonym (Bögen upfront) skrev 2017-03-02 20:36:42 följande:

Tråden skulle handla om vilka grupper vi ser ner på. Konstig grej att börja argumentera om.

Det är lite så diskussionsforum fungerar, man får liksom ett ämne och diskuterar för och emot med varandra. Vore ju himla tråkigt med ett forum där alla bara skrev ett inlägg med sin åsikt och det var det.
  • Konservativ
    Anonym (M) skrev 2017-03-02 19:25:34 följande:
    Du utgår från ditt eget perspektiv där, för det stämmer inte riktigt med verkligheten. Snarare något du baserar på just de människor du mött, samt om du redan har den åsikten är det mer troligt att du omedvetet söker efter bevis som bekräftar vad du redan tror är sant. Faktiskt är det så att flertalet studier har visat att ateister tenderar att vara mer toleranta gentemot andra människor och andra åsikter än religösa människor. Framförallt i tolerans gentemot andra religioner. Flera av studierna baserar sig på Social Identity Theory, där en del av teorin utgörs av att människor tenderar att reagera negativt gentemot andra som på något sätt hotar deras gruppidentitet. En ateist eller en människa av en annan religion än en viss religös människa/grupp är därmed ett hot mot denna religösa personens/gruppens identitet och de är därmed mer troliga att agera ut på ett negativt sätt eller isolera sig från andra människor/grupper/perspektiv. Medans i jämförelse, så hotas inte ateistens identitet av vare sig andra ateister eller religösa grupper då ateister bara helt enkelt avsagt sig all form av religion. Rätt intressant faktiskt, finns mycket att läsa om det. Sök på Google scholar efter någon slags kombination av orden "atheist, tolerance, social identity, religious groups".
    Och de flesta av dessa undersökningar har skrivits av ateistiska professorer som vill ha bekräftelse av sin egen religion. Helt ointressanta för andra trosinriktningar.
  • Påven Johanna II

Mitt förakt för religioner är ohejdat, oändligt och livslångt. 

• Anonym (M)
    Konservativ skrev 2017-03-03 09:28:48 följande:

Och de flesta av dessa undersökningar har skrivits av ateistiska professorer som vill ha bekräftelse av sin egen religion. Helt ointressanta för andra trosinriktningar.

Ja, jag förstår att det är helt ointressant med vetenskaplig metod för många trosinriktningar, det tror jag de flesta är på det klara med :)
  • Anonym (Pantera)
    Fnollet skrev 2017-03-02 18:44:26 följande:
    Antalen skiljer ju markant. Jag kan göra ett reellt exempel av det hela i låt oss säga Sverige. Vilken grupp tror du vi kommer märka av mest i samhället? Förstår du hur jag tänker?

En annan sak jag undrar är vad du menar att kristna försöker göra med västvärldens lagar och regler? Västvärldens lagar är ju grundade ur kristna värderingar såsom monogami, förbud att döda etc, men dessa värderingar är nästan de samma inom Judendomen (om vi struntar i öga för öga, tand för tand)? Om något så går västvärldens samhällen längre och längre bort från konservativt kristna och judiska värderingar? Det är ju exempelvis tillåtet med äktenskapsbrott, homosexualitet m.m. Så av nyfikenhet hade det varit intressant att höra just vad för saker kristna försöker påverka i regler och lagar?
    Fnollet skrev 2017-03-02 18:57:08 följande:
    Har du frågat henne hur hon kunde veta att hon var genetiskt sett mer judinnan? Hade hon testat sig eller hade hon släkthistorik 2000-3000 år bakåt?

Förövrigt så låter det som en väldigt intressant berättelse om varför hon ändrade medborgarskap. Konverterade hon då samtidigt till Islam eller avsade sin judiska tro? Om möjligt tror du att du skulle kunna återge lite av hennes historia? Jag har aldrig hört något liknande och är genuint intresserad av att höra mer om det :)

Fast det sägs att flera företag har judiska ägare, Bonnier är väl ett exempel och andra amerikanska företag (New york times?) som arbetar med bland annat media och finans, så de har makt och möjligheten men de har iallafall inte uppenbart använt sitt inflytande i att ändra politik, lagar och regler. Det verkar inte finnas en sådan agenda. så på ett sätt spelar det ingen roll att det bara är 2% när de har stort inflyttande. Förstår du hur jag tänker?

Att inte döda och monogami (bland annat) är evolutionärt hur sociala flockdjur fungerar och kan leva i flock. så det har egentligen inget med religion att göra. om man ser över världen var de har olika religionssystem så har majoriteten liknande lagar fast de har helt skilda traditioner.

Kristna grupper har och försöker förbjuda preventivmedel, abort, vad som ska undervisas i skolan som sexualundervisning, med mera. I vissa delstater i usa måste de lära ut creationism vid sidan av evolution för att det finns kristna grupper som motsätter sig att djur och annat levande kan utvecklas med tiden och så klart att jorden är bara 10 tusen år gammal, på den korta tiden måste vi ju kunna se enorma förändringar i avkommor, typ crocoduck är nånting fanatikerna vill se.

Det har ju varit enormt motstånd mot homoäktenskap och kvinnliga präster även i Sverige.

(Öga för öga, tand för tand är egentligen från Mesopotamien (Hammurabi's lagar) som många andra regler som judarna använder men det har även egna regler.)

Hon hade testat sig (DNA test), hon va kristen och är det fortfarande (eller ateist), vet inte om hennes familj är judar eller kristna för övrigt. Varför hon bytte från israel till Palestina vet jag inte, det verkar vara vanligare med det ombytta. Hon va väldigt insatt i det där hade starka känslor och jag ville fråga saker men lät bli för det är ett känsligt ämne. Jag va också intresserad av att höra mer.

• Fnollet
    Anonym (Pantera) skrev 2017-03-03 15:13:34 följande:

Fast det sägs att flera företag har judiska ägare, Bonnier är väl ett exempel och andra amerikanska företag (New york times?) som arbetar med bland annat media och finans, så de har makt och möjligheten men de har iallafall inte uppenbart använt sitt inflytande i att ändra politik, lagar och regler. Det verkar inte finnas en sådan agenda. så på ett sätt spelar det ingen roll att det bara är 2% när de har stort inflyttande. Förstår du hur jag tänker?

Att inte döda och monogami (bland annat) är evolutionärt hur sociala flockdjur fungerar och kan leva i flock. så det har egentligen inget med religion att göra. om man ser över världen var de har olika religionssystem så har majoriteten liknande lagar fast de har helt skilda traditioner.

Kristna grupper har och försöker förbjuda preventivmedel, abort, vad som ska undervisas i skolan som sexualundervisning, med mera. I vissa delstater i usa måste de lära ut creationism vid sidan av evolution för att det finns kristna grupper som motsätter sig att djur och annat levande kan utvecklas med tiden och så klart att jorden är bara 10 tusen år gammal, på den korta tiden måste vi ju kunna se enorma förändringar i avkommor, typ crocoduck är nånting fanatikerna vill se.

Det har ju varit enormt motstånd mot homoäktenskap och kvinnliga präster även i Sverige.

(Öga för öga, tand för tand är egentligen från Mesopotamien (Hammurabi's lagar) som många andra regler som judarna använder men det har även egna regler.)

Hon hade testat sig (DNA test), hon va kristen och är det fortfarande (eller ateist), vet inte om hennes familj är judar eller kristna för övrigt. Varför hon bytte från israel till Palestina vet jag inte, det verkar vara vanligare med det ombytta. Hon va väldigt insatt i det där hade starka känslor och jag ville fråga saker men lät bli för det är ett känsligt ämne. Jag va också intresserad av att höra mer.

Nu är jag lite förvirrad :S pratar vi om USA eller västvärlden? USA är bara en liten del av västvärlden, och medans majoriteten av västvärldens befolkning är katolska eller protestantiska, har USA ingen statskyrka utan är därmed frikyrkliga. Att de kristna i USA ska representerar västvärldens kristna är nästan som att säga att de saudiska muslimerna ska representera alla muslimer.

Om vi pratar om endast USA så har du rätt i att de försöker påverka lagar och regler, men som sagt är det inte representativt för majoriteten av kristna. Dessutom tycker jag att även judarna i USA influerar landet politiskt sett m.m. Ett praktexempel är stödet till Israel.

Monogami är inget evolutionärt, och det finns en stor del av världens befolkning som praktiserar polygami. Sedan kan vi diskutera huruvida "att döda" är evolutionärt eller ej, men det kommer nog ta alldeles för lång tid och bli rejält OT :) Det är ett extremt stor ämne.

Något mer som gör mig något förvirrad är varför vi pratar om Sveriges förflutna gällande kristna värderingar? Jag förstod det som att vi pratar i nutiden, och hur kristendomen och de kristna i västvärlden agerar i dagenssamhälle. Och då är homosexuellt giftemål i kyrkan tillåtet, även är Sveriges ärkebiskop en kvinna.

Jag menar inget illa med detta inlägg, men jag förstår inte riktigt vad vi diskuterar om vi hoppar i ämnet för mycket. Det spårar liksom ut och det känns som vi pratar om olika saker :/ så jag försöker gå tillbaka till våran grunddiskussion:

Du tycker att kristna gör mer väsen än judar och att de kristna försöker påverka lagar och regler alldeles för mycket? Är det rätt uppfattat?

Jag svarade dig med att jag tror att vi märker av kristna och deras värderingar mer än judar pga av den enorma skillnaden av följare. Alltså för att nästan 1/3 av hela världens befolkning är kristna medans det endast finns 0,2% judar i världen. Detta är bara ett förslag på varför kristna väsnas mest, och om du inte håller med i min spekulation hade det varit intressant att höra vad du tror det kan bero på? Typ om du kanske det beror på kristendomen i sig etc.

Sen gick jag OT och undrade (kanske uttryckte mig luddigt och oklart) ifall du tycker att kristna värderingar och regler är annorlunda från judiska? Eller om du tycker som jag, dvs att grundvärderingarna till stor del är lika i de båda religionerna? Det har inget med grunddiskussionen om hurvida kristna väsnas mer än judar, utan mer nyfikenhet om vad du tycker.

Bor du förresten i USA?
  • DizzyD66
    Anonym (moppis) skrev 2017-03-01 12:22:17 följande:

Frågan är i rubriken.

Ber om ursäkt ifall jag inte tog med den du ser ner på mest, jag tog upp dom som jag kom ihåg.

Jag ser inte ner på vilken religion som helst. Däremot har jag problem med folk som tolkar sin religion på ett fundamentalistiskt sätt. Katoliker, muslimer och även buddhister som dödar andra i Guds resp. Buddhas namn.
  • DizzyD66

.... och de som väntar sig att alla svara ISLAM ÄR DEN RELIGIONEN SOM JAG SER NER MEST PÅ.
    Men eftersom fallet inte är så, slutar ts svara för gott.

Varken i bibeln, koranen, toran eller buddhistiska resp. taoistiska skrifter hittar man någon vers som uttalar sig om: Ni ska döda andra i religionens namn. Ändå händer det. Men det har knappast med religion å göra utan med politik.

Personligen har jag mest problem med Jehovas vittnen. De, som lämnar sina barn när de behöver dem som mest.

• Anonym (Pantera)
    Fnollet skrev 2017-03-03 20:47:49 följande:
    Nu är jag lite förvirrad :S pratar vi om USA eller västvärlden? USA är bara en liten del av västvärlden, och medans majoriteten av västvärldens befolkning är katolska eller protestantiska, har USA ingen statskyrka utan är därmed frikyrkliga. Att de kristna i USA ska representerar västvärldens kristna är nästan som att säga att de saudiska muslimerna ska representera alla muslimer.

Om vi pratar om endast USA så har du rätt i att de försöker påverka lagar och regler, men som sagt är det inte representativt för majoriteten av kristna. Dessutom tycker jag att även judarna i USA influerar landet politiskt sett m.m. Ett praktexempel är stödet till Israel.

Monogami är inget evolutionärt, och det finns en stor del av världens befolkning som praktiserar polygami. Sedan kan vi diskutera huruvida "att döda" är evolutionärt eller ej, men det kommer nog ta alldeles för lång tid och bli rejält OT :) Det är ett extremt stor ämne.

Något mer som gör mig något förvirrad är varför vi pratar om Sveriges förflutna gällande kristna värderingar? Jag förstod det som att vi pratar i nutiden, och hur kristendomen och de kristna i västvärlden agerar i dagenssamhälle. Och då är homosexuellt giftemål i kyrkan tillåtet, även är Sveriges ärkebiskop en kvinna.

Jag menar inget illa med detta inlägg, men jag förstår inte riktigt vad vi diskuterar om vi hoppar i ämnet för mycket. Det spårar liksom ut och det känns som vi pratar om olika saker :/ så jag försöker gå tillbaka till våran grunddiskussion:

Du tycker att kristna gör mer väsen än judar och att de kristna försöker påverka lagar och regler alldeles för mycket? Är det rätt uppfattat?

Jag svarade dig med att jag tror att vi märker av kristna och deras värderingar mer än judar pga av den enorma skillnaden av följare. Alltså för att nästan 1/3 av hela världens befolkning är kristna medans det endast finns 0,2% judar i världen. Detta är bara ett förslag på varför kristna väsnas mest, och om du inte håller med i min spekulation hade det varit intressant att höra vad du tror det kan bero på? Typ om du kanske det beror på kristendomen i sig etc.

Sen gick jag OT och undrade (kanske uttryckte mig luddigt och oklart) ifall du tycker att kristna värderingar och regler är annorlunda från judiska? Eller om du tycker som jag, dvs att grundvärderingarna till stor del är lika i de båda religionerna? Det har inget med grunddiskussionen om hurvida kristna väsnas mer än judar, utan mer nyfikenhet om vad du tycker.

Bor du förresten i USA?

Oavsett om det är frikyrkligt, protestantiskt eller katolskt så försöker ganska många att påverka samhället i saker som de egentligen inte har med att göra, som andras sexualitet och vad som bör ingå i allmänbildningen. i Syd America, central America (texas bland annat sägs ha problem med många så kallade kristna som trycker på) och även i Europa, Polen, England.

Japp, det finns de som trycker på om stöd till Israel.
    Ja, vi skippar det ämnet för det är brett och stort och blir en ny tråd. men lite kort, det är ändå evolutionärt med monogami för att säkerställa att mannen är fader till barnen, men det finns nog bevis för både monogami och polygami i våra gener, några lutar mer åt det ena eller det andra. Som att det finns både kvinnor och män som är otrogna och det kan kanske vara pga generna? (stort ämne det där också, hypoteser)
    och att döda kan vara acceptabelt när en flockmedlem inte lever upp till de gemensamma reglerna. Måste sättas på plats, utvisas eller som sista utväg, dödas.

För bara nåt år sedan va det debatter om präster som vägrar viga samkönade par i kyrkan, i Sverige. Och det finns många som anser att svenska kyrkan inte följer bibeln när de har kvinnliga präster och även meditation i kyrkan. att de är för snälla och medgörliga, sätter inte ner foten och ryter ifrån. som det finns ställen i bibeln att kyrkan och de frälsta ska inte vara älskade av världen det ska vara hatade och säga sanningen.

"Du tycker att kristna gör mer väsen än judar och att de kristna försöker påverka lagar och regler alldeles för mycket? Är det rätt uppfattat?" 

Japp. rätt uppfattat.
    Det kan även bero på att judarna ser sig som ett eget folk? och det spelar ingen roll för dem om hedningarna äter fläsk liksom. kan va därför de inte försöker påverka lagar och regler? för att de har ju sina regler.

Vet inte riktigt hur mycket judarnas värderingar och regler skiljer sig från de kristna faktiskt.
    Men det finns en fundamental skillnad mellan dem, de kristna anser att människan är född i synd och måste räddas, men hos judendomen finns inte den inställningen, vad jag vet.
    Så på det sättet försöker de kristna rädda så många som möjligt från sig själva och ett sätt att göra detta kanske är att förhindra människor från onani och andra tveksamma utsvängningar, via lagar och regler.

Nej bor i sverige, har lite släkt och många vänner där.

• Anonym (Pantera)
    Fnollet skrev 2017-03-03 20:47:49 följande:

Va oförskämt av mig att inte ställa frågor till dig. (ser på tv så jag bara svarar utan att tänka på artighet.)

Upplever inte du det som att vissa religioner försöker påverka samhället? I Sverige eller västvärlden?

och vilka skillnader ser du mellan kristna (värderingar och regler) annorlunda från judiska? Jag har som sagt ingen större koll på judiska regler och värderingar för de har inte försökt att påverka mig.

Svar på tråden Vilken religion ser du ner på mest?