• Anonym (Allergi eller?)

Skaldjursallergi, äta räkor ändå?

Är allergisk mot skaldjur, kan jag äta räkor ändå om jag tar allergitablett innan? Alltså sån där receptfri från Apoteket. För många år sen testade dom mig på vårdcentralen o det gav utslag på skaldjur, så jag lät bli allt sånt gott denna tiden...

Men så gjorde dom ett nytt test på mig härom året, o då var jag tydligen inte alls allergisk längre! Fast konstigt nog har jag ändå känt mig "skum" om jag ätit mer än ett par räkor, får alltså klåda i halsen t o m med andningspåverkan om jag äter det (ni andra med liknande symtom känner väl igen vad jag menar).

Vad är detta? Säg att jag tar en antihistamintablett nån timme innan, skulle det vara farligt äta räkor ändå? Om det skulle trigga igång allergin (eller vad man ska kalla det) igen, o kanske göra det värre typ. Vad säger ni? Erfarenheter?

• Svar på tråden Skaldjursallergi, äta räkor ändå?
  • Meriall

Är du allergisk så nej då ska du inte äta. Antihistamin hjälper typ inget om det är matallergi. Har du andningspåverkan så låter det som allergi som kan bli farlig.

Är du överkänslig bara dvs får feber av skaldjur men inte andra symptom så är det pga att det finns ett svagt gift i skaldjur som vissa är mer känsliga mot. Detta är inte lika farligt om du äter ändå men antihistamin hjälper inte då heller.

Jamen det är så konstigt att testet enligt vårdcentralen visade att jag INTE har skaldjursallergi, samtidigt som jag ändå får reaktioner?! Trodde antihistaminer hjälpte mot "allt".

Nä feber får jag aldrig, har aldrig känts så iaf. Däremot får jag klåda runt munnen o på händerna (ställen som kommit i kontakt med skaldjuren), o så blir jag helt uppsvullen i tungan o läpparna. Ser ut som lösläppar man köper på Buttericks, typ.

• Anonym (S)

Absolut inte, du triggar allergin.

• Anonym (Oskar den förste)

Vad äter du TILL akaldjuren?

Anonym (Oskar den förste) skrev 2017-03-02 21:58:36 följande:

Vad äter du TILL akaldjuren?

Lite av varje, bröd o grönsaker brukar det väl bli? O det är jag inte allergisk mot. 
  • Påven Johanna II

Jag tycker definitivt att du ska avstå.

• LFF

Om du vill riskera en anafylaktisk chock som innebär ambulansfärd och kanske riskera att dö, ät dina räkor.

Annars, låt bli.

Eller så har du som mig, jag reagerar på tex jordnötter periodvis när det är stressigt/jobbigt/oroligt i övrigt i livet eller när jag håller på att bli sjuk och immunförsvaret är upptaget med annat. Nu vet jag sen en lång tid tillbaks att det blir aldrig mer än kli i halsen och det kommer ävldigt fort och då är det bara att sluta äta. När jag hade en riktigt dålig period i livet kunde jag inte äta vare sig jordnötter eller schweizernöt (chokladen) alls på flera år. Min nötkänslighet skulle sannolikt inte ge utslag på allergiprover men jag vet att jag är känslig.

Så, om du inte har koll på det hela så skulle jag definitivt låta bli räkorna. Och nej, allergitabletter hjälper inte mot födoämnesallergier.

• Glinda från Oz

Får du svårt att andas tycker jag att du ska låta bli, det kan gå riktigt illa. Hade du fått problem med magen eller liknande hade jag sagt att du får överväga om du tycker det är värt det. Jag är själv allergisk mot katter och har katt.

LFF skrev 2017-03-03 11:19:07 följande:

Om du vill riskera en anafylaktisk chock som innebär ambulansfärd och kanske riskera att dö, ät dina räkor.

Annars, låt bli.

Eller så har du som mig, jag reagerar på tex jordnötter periodvis när det är stressigt/jobbigt/oroligt i övrigt i livet eller när jag håller på att bli sjuk och immunförsvaret är upptaget med annat. Nu vet jag sen en lång tid tillbaks att det blir aldrig mer än kli i halsen och det kommer ävldigt fort och då är det bara att sluta äta. När jag hade en riktigt dålig period i livet kunde jag inte äta vare sig jordnötter eller schweizernöt (chokladen) alls på flera år. Min nötkänslighet skulle sannolikt inte ge utslag på allergiprover men jag vet att jag är känslig.

Så, om du inte har koll på det hela så skulle jag definitivt låta bli räkorna. Och nej, allergitabletter hjälper inte mot födoämnesallergier.

Jo, jag är lite lik dig. När jag haft det jobbigt i livet har det blivit värre, är det lättare att få en reaktion!

Men som sagt jag hakar upp mig på att senaste allergiprovet visat att jag inte är allergisk, men ändå är jag det?! O då borde jag väl inte få en anafylaktisk chock. Fattar inte bara. 
Svar på tråden Skaldjursallergi, äta räkor ändå?