• Anonym (Allergi eller?)

Skaldjursallergi, äta räkor ändå?

Är allergisk mot skaldjur, kan jag äta räkor ändå om jag tar allergitablett innan? Alltså sån där receptfri från Apoteket. För många år sen testade dom mig på vårdcentralen o det gav utslag på skaldjur, så jag lät bli allt sånt gott denna tiden...

Men så gjorde dom ett nytt test på mig härom året, o då var jag tydligen inte alls allergisk längre! Fast konstigt nog har jag ändå känt mig "skum" om jag ätit mer än ett par räkor, får alltså klåda i halsen t o m med andningspåverkan om jag äter det (ni andra med liknande symtom känner väl igen vad jag menar).

Vad är detta? Säg att jag tar en antihistamintablett nån timme innan, skulle det vara farligt äta räkor ändå? Om det skulle trigga igång allergin (eller vad man ska kalla det) igen, o kanske göra det värre typ. Vad säger ni? Erfarenheter?

• Svar på tråden Skaldjursallergi, äta räkor ändå?
  • LFF
    Anonym (Allergi eller?) skrev 2017-03-03 11:44:54 följande:
    Jo, jag är lite lik dig. När jag haft det jobbigt i livet har det blivit värre, är det lättare att få en reaktion!

Men som sagt jag hakar upp mig på att senaste allergiprovet visat att jag inte är allergisk, men ändå är jag det?! O då borde jag väl inte få en anafylaktisk chock. Fattar inte bara. 
    Vill det sig illa så kan du absolut få det ändå trots att du på senaste provet inte visade någon allergi. Eftersom du har fått en reaktion med andningssvårigheter så ligger det ju där och lurar.

I vissa fall känns födoämnesallergi och känslighet lite grann som när man är allergisk mot geningar. Du vet inget förrän du blivit stungen första gången (eller andra) och det kan komma väldigt plötsligt.

Morfar har blivit stungen av getingar många gånger genom åren, sen blev han stungen av en bålgeting i tinningen och fick världens reaktion. Nu hade de en jäkla tur och hann till sjukhuset i tid (de var på landet så det var en bit att åka) men det kunde ha gått väldigt illa. 

Som sagt, min nötkänslighet skulle inte ge något som helst utslag på ett test men jag vet att jag är känslig och därmed så undviker jag tex jordnötter när jag känner att systemet är i olag. 

Så strunta i vad testet säger och gå på hur din kropp reagerar istället. Test är bra, men de ger inte alltid hela bilden tyvärr.
  • Meriall

Du som är nötkänslig ibland har det förmodligen som korsallergi och det är därför det blir så. De är inte lika allvarliga och varierar med hälsa och exponering för andra allergener. Jag tror inte man kan ha skaldjursallergi som korsallergi.

Ok, lyssnar på vad ni säger o här blir det inga räkor mer :(
    Ska nog prata med husläkaren om det också..

• Anonym (Testa)

Det du kan göra om du tvunget vill testa är som min syster har fått råd av sin läkare, sätt dig på akuten och prova

Hon fick besked på att hon gärna kunde sätta sig där, meddela personalen och testa fisk/ skaldjur.

• Oskalad

Jag är mig veterligen inte allergisk mot skaldjur, men har reagerat ett par gånger då jag ätit frysta räkor. Jag har aldrig reagerat på färska räkor eller andra skaldjur. Min svärmor påstår att de frysta räkorna behandlas med något (konserveringsmedel?), som man kan vara känslig mot. Jag vet inte om det kan stämma, men kan det vara så att det egentligen inte är skaldjuren du reagerat mot, utan något de behandlats med?

• LFF
    Meriall skrev 2017-03-03 12:48:44 följande:

Du som är nötkänslig ibland har det förmodligen som korsallergi och det är därför det blir så. De är inte lika allvarliga och varierar med hälsa och exponering för andra allergener. Jag tror inte man kan ha skaldjursallergi som korsallergi.

Absolut är det säkerligen korsallergi eftersom jag är pollenallergiker (hassel, al, björk, gråbo, och till viss del gräs). 
  • Anonym (SSK)

Men herregud. Vad vill du att folk ska säga? Är det så att du till och med fått andningspåverkan när du ätit räkor är det väl otroligt korkat att utsätta dig för den risken? Oavsett vad ett prov har visat? Be om en ny läkartid och kolla igen. Men att tills dess avstå från livsmedel som gör att du inte kan andas är annars ett hett tips.

• Anonym (Låt bli)

Min kompis är allergisk mot skaldjur, nötter och annat ändå äter kompisen det och en massa allergi tabletter där till. alltså det kan ju inte vara bra! klagar på illamående och magbesvär. konstigt men ändå trillar inte polletten ner.

Anonym (Testa) skrev 2017-03-03 15:20:41 följande:

Det du kan göra om du tvunget vill testa är som min syster har fått råd av sin läkare, sätt dig på akuten och prova

Hon fick besked på att hon gärna kunde sätta sig där, meddela personalen och testa fisk/ skaldjur.

Ja, det är ju också ett sätt...  gjorde hon det då, o vad blev resultatet?
    Undrar förstås vad hon fick för motmedel också, hur lång tid tog det innan reaktionen hävdes.
    Anonym (SSK) skrev 2017-03-03 18:39:45 följande:

Men herregud. Vad vill du att folk ska säga? Är det så att du till och med fått andningspåverkan när du ätit räkor är det väl otroligt korkat att utsätta dig för den risken? Oavsett vad ett prov har visat? Be om en ny läkartid och kolla igen. Men att tills dess avstå från livsmedel som gör att du inte kan andas är annars ett hett tips.

Ingen aning, ville bara ventilera frågan o höra om andras kunskap o erfarenheter. Frågan är fri, eller hurGlad?

O som sagt kommer jag inte äta nåt "farligt" o har ändå inte gjort på länge, så ingen fara med det.
  • Anonym (SSK)
    Anonym (Allergi eller?) skrev 2017-03-03 22:32:45 följande:
    Undrar förstås vad hon fick för motmedel också, hur lång tid tog det innan reaktionen hävdes.
    Anonym (SSK) skrev 2017-03-03 18:39:45 följande:

Ingen aning, ville bara ventilera frågan o höra om andras kunskap o erfarenheter. Frågan är fri, eller hurGlad?

O som sagt kommer jag inte äta nåt "farligt" o har ändå inte gjort på länge, så ingen fara med det.
    Ja frågan är fri men ingen kan råda dig i den här frågan. Det är DU SJÄLV som väljer att utsätta dig för fara eller låta bli.
  • Anonym (K)
    Meriall skrev 2017-03-02 17:44:40 följande:

Är du allergisk så nej då ska du inte äta. Antihistamin hjälper typ inget om det är matallergi. Har du andningspåverkan så låter det som allergi som kan bli farlig.

Är du överkänslig bara dvs får feber av skaldjur men inte andra symptom så är det pga att det finns ett svagt gift i skaldjur som vissa är mer känsliga mot. Detta är inte lika farligt om du äter ändå men antihistamin hjälper inte då heller.

Vad intressant, vad är det för slags gift? Vill läsa mer om det så därför frågar jag :p
  • Anonym (K)
    Anonym (SSK) skrev 2017-03-03 23:04:28 följande:

Ja frågan är fri men ingen kan råda dig i den här frågan. Det är DU SJÄLV som väljer att utsätta dig för fara eller låta bli.

Det är klart att folk kan råda henne. Hon lyssnar ju på råden, du låter ganska rabiat. Huvudsaken är ju att Ts tagit till sig råden och ska prata med sin läkare.
  • Imsevimse77

Viktigt att tänka på är att ett allergiprov inte behöver vara tillförlitligt. Får du symptom så undvik det du reagerar på.

• legomum
    Anonym (Allergi eller?) skrev 2017-03-02 17:12:48 följande:

Är allergisk mot skaldjur, kan jag äta räkor ändå om jag tar allergitablett innan? Alltså sån där receptfri från Apoteket. För många år sen testade dom mig på vårdcentralen o det gav utslag på skaldjur, så jag lät bli allt sånt gott denna tiden...

Men så gjorde dom ett nytt test på mig härom året, o då var jag tydligen inte alls allergisk längre! Fast konstigt nog har jag ändå känt mig "skum" om jag ätit mer än ett par räkor, får alltså klåda i halsen t o m med andningspåverkan om jag äter det (ni andra med liknande symtom känner väl igen vad jag menar).

Vad är detta? Säg att jag tar en antihistamintablett nån timme innan, skulle det vara farligt äta räkor ändå? Om det skulle trigga igång allergin (eller vad man ska kalla det) igen, o kanske göra det värre typ. Vad säger ni? Erfarenheter?

Nej du ska inte ta en tablett i motverkande syfte, Du ska inte äta det du är allergisk mot. Allt annat är faktiskt väldigt dumt.
  • Anonym (Allergiker)

Jag hade aldrig vågat chansa med en andningsreaktion, själv har jag bara hudreaktioner (sedan 35 år) och då kan man ta en tablett om man inte är jätteallergisk.

Men det kan gå jättefort att du inte får luft och hamnar i en livshotande situation, så jag råder dig att avstå från räkor.

• Anonym (Allergiker)
    legomum skrev 2017-03-04 10:41:39 följande:
    Nej du ska inte ta en tablett i motverkande syfte, Du ska inte äta det du är allergisk mot. Allt annat är faktiskt väldigt dumt.
    Sanning med modifikation. Det finns olika grader av allergi och olika typreaktioner. 
  • Anonym (Testa)
    Anonym (Allergi eller?) skrev 2017-03-03 22:32:45 följande:

Undrar förstås vad hon fick för motmedel också, hur lång tid tog det innan reaktionen hävdes.Ingen aning, ville bara ventilera frågan o höra om andras kunskap o erfarenheter. Frågan är fri, eller hur?

Hon har inte vågat prova än men ska

Hon har haft extrem födoämnes allergi, när det var som värst så tålde hon 9 födoämnen. Nu har mycket vuxit bort och testerna visar att hon skulle kunna tåla fisk och skaldjur men om hon ska testa så ska hon göra det på akuten. Senaste reaktionen hon fick var på nötter, vi missade att det var pesto i maten fast vi hade frågat servitrisen. Fy fan kan ja bara säga vilken reaktion och den kom snabbt det var nära ambulansen inte hann komma. Så chansa inte snälla du för om du har fått såna symptom som du beskriver så kan nästa reaktion bli väldigt mycket värre och kanske tom med din sista
  • Phalaenopsis

Visst hjälper antihistaminer mot födoämnesallergier. Det är ju det första de ger folk med hotande reaktioner på akuten. Men med en historia av andningsbesvär skulle jag inte chansa på att det hjälper tillräckligt mycket. Trots allt är det ingen mirakelmedicin.

Svar på tråden Skaldjursallergi, äta räkor ändå?