• CinnamonGirl

    Hon, han, hen, man?

    Börjar irritera mig lite på det här att det bör skrivas hen istället för hon eller han. Ogillar begreppet "hen", varför kan jag inte bara få skriva "hon eller han"? Och "man"? Det ska naturligtvis inte överanvändas, men vad är det för fel med ett man ibland?


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Hon, han, hen, man?
  • Dementoria

    Har du barn? Mina barn lär sig i skolan att man kan säga "hen" i stället för "hon eller han" om man vill. Barn är sällan så trångsynta och envisa som vi vuxna så alla barn jag känner säger "hen" och påpekar gärna med "du kan säga hen" om man säger "hon eller han".

    Själv använder jag hen. Eller "hon eller han". Det varierar. Men jag har inget emot ordet "hen", jag tycker det är praktiskt och användbart.

    Gällande "man" / "en" så säger jag "man". Jag har inget emot "en" men jag har inte kommit in i användningen av det helt enkelt.

    Något jag verkligen har svårt för att förstå är folks hat mot ett litet användbart ord. Hur kan ordet "hen", där det används korrekt, vara så jobbigt/farligt/irriterande? Eller, vissa små ord kan jag se rött om jag ser på fel ställe men då är det när det används fel. Samma personer som hatar ordet "hen" kan skriva "dem var glada" utan att blinka och här har vi ett rent språkfel

    Jag tror att hen fick en dålig start där folk fick för sig att det skulle "sudda ut könen" osv och så har det fastnat i folks medvetande. 

  • Dementoria
    Dementoria skrev 2017-03-04 11:28:00 följande:

    Har du barn? Mina barn lär sig i skolan att man kan säga "hen" i stället för "hon eller han" om man vill. Barn är sällan så trångsynta och envisa som vi vuxna så alla barn jag känner säger "hen" och påpekar gärna med "du kan säga hen" om man säger "hon eller han".

    ..


    Nej det där var kanske inte sant. "Alla" barn jag känner säger säkert inte hen men bland de barn jag har kring mig (många) så hör jag ett mycket utbrett användande av "hen".
  • Meriall

    Hen kan vara bra istället för 'han eller hon' på samma sätt som 'syskon' kan vara bra istället för 'bröder och systrar'. Passar ibland, passar inte ibland.

    'Jag var till läkaren med mitt onda knä idag'

    'Jaså, vad sade hen?'

    'Hon sade att jag måste vila för att det ska bli bra'

    'Då tycker jag du ska göra som hon säger'

    Så kan man använda det.

  • Neonluna

    Det är ett vidrigt löjligt skit"ord" som jag aldrig kommer använda och om jag får barn ska jag göra allt för att dom inte ska använda det heller. Fyfan.

  • Dementoria
    Neonluna skrev 2017-03-04 12:41:29 följande:

    Det är ett vidrigt löjligt skit"ord" som jag aldrig kommer använda och om jag får barn ska jag göra allt för att dom inte ska använda det heller. Fyfan.


    Men hur kan det vara så farligt?
  • Neonluna
    Dementoria skrev 2017-03-04 15:11:16 följande:

    Men hur kan det vara så farligt?


    Vem har sagt att det är farligt?
  • lessman

    jag hatar ordet hen och använder det aldrig, det är tramsiga nymodigheter av några människor som ville göra sig lite märkvärdiga.  jag minns när bgreppet hen myntades i tv, det var såklart ett ungnt par som ville framstå som lite märkvärdiga, det är absolut inget fel i att fortfarande säga hon eller han eller man
    men allt ska ju låta så jäkla märkvärdigt nuförtiden,

  • Tonårsmamman1
    CinnamonGirl skrev 2017-03-04 11:20:36 följande:

    Börjar irritera mig lite på det här att det bör skrivas hen istället för hon eller han. Ogillar begreppet "hen", varför kan jag inte bara få skriva "hon eller han"? Och "man"? Det ska naturligtvis inte överanvändas, men vad är det för fel med ett man ibland?


    Vem har sagt att du måste använda det? Så vitt jag vet så väljer man själv vilka ord man vill använda när man talar och skriver i Sverige.
  • Dementoria
    Neonluna skrev 2017-03-04 15:13:54 följande:
    Vem har sagt att det är farligt?
    Du förstod inte frågan? Ok. Varför är ordet så hemskt att du måste använda sådana starka ord som "vidrigt" och "fyfan"?
    lessman skrev 2017-03-04 15:16:17 följande:

    jag hatar ordet hen och använder det aldrig, det är tramsiga nymodigheter av några människor som ville göra sig lite märkvärdiga.  jag minns när bgreppet hen myntades i tv, det var såklart ett ungnt par som ville framstå som lite märkvärdiga, det är absolut inget fel i att fortfarande säga hon eller han eller man
    men allt ska ju låta så jäkla märkvärdigt nuförtiden,


    Du har gott minne. Ordet föreslogs redan 1966. 

    Är det därför ni känner er så hotade av ordet att ni blir fullkomligt tokiga, för att ni tror att de som använder det gör de för att vara "märkvärdiga"? Då kan jag lugna er med att de allra flesta nog använder det för att de är för lata för att säga/skriva "han eller hon", det går betydligt snabbare med "hen". Ibland är det inte mer komplicerat än så
  • Dementoria
    Tonårsmamman1 skrev 2017-03-04 15:18:59 följande:
    Vem har sagt att du måste använda det? Så vitt jag vet så väljer man själv vilka ord man vill använda när man talar och skriver i Sverige.
    Precis. I Sverige är det få som kastas i fängelse pga vilka ord de använder.
Svar på tråden Hon, han, hen, man?