• Anonym (Zxcvbnm)

när börjar det synas att man gått ner i vikt?

Hej!

Jag har under 1,5 månader gått ner ca 8 kilo men jag tycker knappt att det syns? Jag vill ju att det ska märkas av, inte bara på vågen.
    Hur lång tid har det tagit för er innan ni sett skillnad i spegeln och innan andra började märka av viktnedgången?

• Svar på tråden när börjar det synas att man gått ner i vikt?
  • Anonym (Zxcvbnm)
    Mymlan1986 skrev 2017-03-08 22:19:13 följande:

Duktigt!
    Tror det syns fast man själv har svårt att se det, så är det för mig. Jag har nyss börjar min viktresa. En månad sedan och jag har tappat 5,5kg. Äter också ca 1000 kalorier/dag på vardagarna, helgerna unnar jag mig vin och lite extra så kanske 1500-1800 kalorier då. Väljer bort pasta bröd etc men äter linser och bönor blomkålsmos osv.
    Ge gärna tips på mat med lågt kaloriintag som är gott, om du/ni har :)

Äter inte heller pasta/bröd och utesluter mejeriprodukter så gott det går, lagar dock mat ibland på milda matlagningsgrädde 4%. Den är bra när jag blir sugen på pastasås eller så haha!
    Jag äter mycket fisk och kyckling, brukar ofta lägga en kycklingfile i en ugnsform, pensla på lite soya och kryddor och äta med ris och broccoli, det har blivit en standard här! Man kan ju utesluta riset också om man tycker det blir för mycket :) Broccoli överlag tycker jag att man blir riktigt mätt på och håller sig på länge :) Vad brukar du äta om dagarna? :)
  • Anx123456

Du förbränner runt 1500 kalorier i bara vila, så går du runt 5000 steg är det uppe i 1700 kalorier och sedan tränade du och leker säkert med dina barn! Att äta runt 1000 kalorier sätter kroppen i svält och INGA muskler blir större eller tränade på gymmet, du bara bryter ner dem med det lilla intaget mat:/ ät runt 1500 kalorier så vet du med sannolikhet att du bränner av dem genom att bara ligga i sängen en hel dag, vilket du antagligen inte gör :)

Nu menar jag också nyttiga kalorier! Mycket protein och bra fetter samt kolhydrater!

• Anonym (AAA)

Anx123456, kapar tråden lite och frågar dig, då du verkar kunnig.

Jag försökte mig på kaloriräknande via Lifesum. De dagar jag inte tränade fick jag 1300 kcal att äta. Det klarade jag ganska bra, men lite hungrig var jag ju. En månad kämpade jag på och gick ner ett ynka kilo, knappt. Jag har extremt dålig förbränning har jag förstått (42 år och i klimakteriet sen 10 år tillbaka), men det känns som att fettet har växt fast i mig då det inte minskar.

Jag springer och går på pass några ggr i veckan så träning kan läggas till.

• Anonym (Zxcvbnm)
    Anx123456 skrev 2017-03-09 12:32:31 följande:

Du förbränner runt 1500 kalorier i bara vila, så går du runt 5000 steg är det uppe i 1700 kalorier och sedan tränade du och leker säkert med dina barn! Att äta runt 1000 kalorier sätter kroppen i svält och INGA muskler blir större eller tränade på gymmet, du bara bryter ner dem med det lilla intaget mat:/ ät runt 1500 kalorier så vet du med sannolikhet att du bränner av dem genom att bara ligga i sängen en hel dag, vilket du antagligen inte gör :)

Nu menar jag också nyttiga kalorier! Mycket protein och bra fetter samt kolhydrater!

Okej tack då kör jag på 1500 från och med nu :) Äter bara kyckling och fisk just nu, har su nåt tips på vad jag mer kan äta? Äter mycket frukt och grönt :) ingen pasta/bröd
  • Anx123456
    Anonym (Zxcvbnm) skrev 2017-03-09 12:59:56 följande:
    Okej tack då kör jag på 1500 från och med nu :) Äter bara kyckling och fisk just nu, har su nåt tips på vad jag mer kan äta? Äter mycket frukt och grönt :) ingen pasta/bröd
    Det låter skitbra! Kör du på 1500 kalorier, protein av vilket slag (alltså även böner osv) till varje måltid och minskar intaget på pasta och bröd så kommer du garanterat se skillnad <3 super duktig! Drick även mycket vatten, jag dricker runt 3 liter per dag, då ser du även till att det inte är vatten som går ut ur kroppen och visas på vågen! :)
  • Anonym (Zxcvbnm)
    Anx123456 skrev 2017-03-09 13:02:34 följande:
    Det låter skitbra! Kör du på 1500 kalorier, protein av vilket slag (alltså även böner osv) till varje måltid och minskar intaget på pasta och bröd så kommer du garanterat se skillnad <3 super duktig! Drick även mycket vatten, jag dricker runt 3 liter per dag, då ser du även till att det inte är vatten som går ut ur kroppen och visas på vågen! :)
    Härligt! Tack!!
    Jag dricker massor med vatten säkert 2-3 liter :) Dricker även mycket svart kaffe haha. Har du något tips på ett bra träningspass? Mina "problemområden" är mage och lår/ben. Går till gymmet men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp ett bra pass :)
  • nonameleft
    Anonym (Zxcvbnm) skrev 2017-03-08 20:55:12 följande:
    Jag började med att gå ner till 900-1000 kalorier om dagen för att kickstarta hela grejen, men åt mycket grönsaker och höll mig mätt hela tiden. Då tränade jag inte alls förutom promenader.
    Nu gymmar jag och har ökat till 1300 kalorier cirka, brukar ibland hamna runt 1500. Hur mycket borde jag äta? Vill ju inte bryta ner muskler men är inte heller prio för mig att bygga mycket muskler, i första hand viktnedgång. Gör ju antagligen ganska mycket fel men försöker lära mig! :)
    Prio borde vara att bygga muskler eftersom ökad muskelmassa ger ökad förbränning över hela dygnet Glad

Är det vad som står på vågen som är viktigt för dig eller är det fetthalten på kroppen och kroppsformen? Skulle skippa vågen om jag vore du och använda måttband istället (och/eller kroppssammansättningsanalys).

Ang
    ående dina problemområden så går det inte att punktträna. Vill du få en snyggare kropp så satsa på att i första hand styrketräna kroppens stora musklegrupper (skit i småmuskler som bisceps t.ex. då du ändå får de på köpet när du tränar rygg). 

Hur m
    ånga pass på gymmet känns rimligt att du klarar på en vecka? Har du tre pass t.ex så kan du köra igenom kroppen med styrketräning 2ggr/vecka och sedan köra ett pass med cardio (förslagsvis roddmaskin + cykel). Angående styrkeövningarna kan du be en gyminstruktör att visa dig övningar samt sätta ihop ett program efter dina förutsättningar. Det är deras jobb.

Tänk p
    å när du kör styrketräning att du ska svettas. Säg att du kör en övning 3x8 så ska den 8:e gången av varje set verkligen vara på gränsen till att du klarar av det.

Här har du bra exempel på helkroppsövningar om du kör 2 styrketräningspass i veckan: 

www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/

• Mymlan1986

Jag äter också mycket broccoli. Till frukost blir det knäckebröd, mini keso och skinka.
    Lunch ex vaniljkvarg och knäckebröd med pålägg. Till middag har jag gjort lite olika goda rätter. Ex biff/kyckling kryddad med ingefära, chili, koriander, sesamolja, soya, vitlök (marineras ca 1 timma) till det har jag hackade grönsaker, lime och istället för tortillabröd så har jag stora salladsblad att fylla. Verkligen jättegott!
    Det har blivit många varianter på detta, fast jag byter ut köttet och marinaden för varje gång för att variera mig.
    Annars mycket linsgrytor som är supergott, ex Dahl eller Harira

• Anonym (Zxcvbnm)
    Mymlan1986 skrev 2017-03-09 22:10:12 följande:

Jag äter också mycket broccoli. Till frukost blir det knäckebröd, mini keso och skinka.
    Lunch ex vaniljkvarg och knäckebröd med pålägg. Till middag har jag gjort lite olika goda rätter. Ex biff/kyckling kryddad med ingefära, chili, koriander, sesamolja, soya, vitlök (marineras ca 1 timma) till det har jag hackade grönsaker, lime och istället för tortillabröd så har jag stora salladsblad att fylla. Verkligen jättegott!
    Det har blivit många varianter på detta, fast jag byter ut köttet och marinaden för varje gång för att variera mig.
    Annars mycket linsgrytor som är supergott, ex Dahl eller Harira

Haha vad kul, vi äter identisk frukost/lunch! :) Brukar ibland äta det till mellanmål också :)
    Det där lät supergott, tack för inspirationen :D
  • Anonym (Zxcvbnm)
    nonameleft skrev 2017-03-09 14:00:52 följande:
    Prio borde vara att bygga muskler eftersom ökad muskelmassa ger ökad förbränning över hela dygnet Glad

Är det vad som står på vågen som är viktigt för dig eller är det fetthalten på kroppen och kroppsformen? Skulle skippa vågen om jag vore du och använda måttband istället (och/eller kroppssammansättningsanalys).

Angående dina problemområden så går det inte att punktträna. Vill du få en snyggare kropp så satsa på att i första hand styrketräna kroppens stora musklegrupper (skit i småmuskler som bisceps t.ex. då du ändå får de på köpet när du tränar rygg). 

Hur många pass på gymmet känns rimligt att du klarar på en vecka? Har du tre pass t.ex så kan du köra igenom kroppen med styrketräning 2ggr/vecka och sedan köra ett pass med cardio (förslagsvis roddmaskin + cykel). Angående styrkeövningarna kan du be en gyminstruktör att visa dig övningar samt sätta ihop ett program efter dina förutsättningar. Det är deras jobb.

Tänk på när du kör styrketräning att du ska svettas. Säg att du kör en övning 3x8 så ska den 8:e gången av varje set verkligen vara på gränsen till att du klarar av det.

Här har du bra exempel på helkroppsövningar om du kör 2 styrketräningspass i veckan: 

www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/
    Självklart är det ju hur kroppen ser ut och mår som är viktigt! Men har fet väl lite inpräntat att man ska väga sig. Jag mäter kroppen också, eller iallafall magen, låren och armarna. Ska jag mäta något mer?
    Vilka är kroppens stora muskelgrupper som är viktiga att träna? (Herregud vilken dålig koll jag har.)
    Jag har hittills tränat 3-4 gånger i veckan oftast 4.
    Tack så mycket ska kolla in länken! :)
  • nonameleft
    Anonym (Zxcvbnm) skrev 2017-03-10 09:25:30 följande:
    Självklart är det ju hur kroppen ser ut och mår som är viktigt! Men har fet väl lite inpräntat att man ska väga sig. Jag mäter kroppen också, eller iallafall magen, låren och armarna. Ska jag mäta något mer?
    Vilka är kroppens stora muskelgrupper som är viktiga att träna? (Herregud vilken dålig koll jag har.)
    Jag har hittills tränat 3-4 gånger i veckan oftast 4.
    Tack så mycket ska kolla in länken! :)
    Ja, det är jättevanligt att folk stirrar sig blinda på vågen men den säger långt ifrån hela sanningen. När jag är som mest vältränad och ligger på kring 18% fett väger jag 57 kilo till mina 160 cm. Jag har då ett BMI på 22,22 vilket är högst normalt då man bör ligga mellan 19 och 24 MEN när folk gissar min vikt så gissar de snarare max 50 kilo eftersom jag då har så lite fett på kroppen.

Egentligen kan man lika gärna skippa v
    ågen om du frågar mig men ska du ändå väga dig, tänk på att inte göra det för ofta eftersom det kan skilja mycket från en dag till en annan, pga av att du har mer vatten i kroppen exempelvis ;)

När du mäter skulle du ju kunna mäta höfter och bröst också. 

Ben, rygg, mage, bröst och axlar tillhör de större muskelgrupperna. 
  • Anonym (.)

Jag har gått 15kg och tycker inte heller att jag märker någon skillnad om jag tittar mig själv i spegeln. Det är naturligt eftersom förändringen går så långsamt.
    Det är en av orsakerna till varför man ska komplettera vågen med kroppsmått, där ser man skillnaden tydligt...

• Anonym (Zxcvbnm)
    nonameleft skrev 2017-03-10 10:48:47 följande:
    Ja, det är jättevanligt att folk stirrar sig blinda på vågen men den säger långt ifrån hela sanningen. När jag är som mest vältränad och ligger på kring 18% fett väger jag 57 kilo till mina 160 cm. Jag har då ett BMI på 22,22 vilket är högst normalt då man bör ligga mellan 19 och 24 MEN när folk gissar min vikt så gissar de snarare max 50 kilo eftersom jag då har så lite fett på kroppen.

Egentligen kan man lika gärna skippa vågen om du frågar mig men ska du ändå väga dig, tänk på att inte göra det för ofta eftersom det kan skilja mycket från en dag till en annan, pga av att du har mer vatten i kroppen exempelvis ;)

När du mäter skulle du ju kunna mäta höfter och bröst också. 

Ben, rygg, mage, bröst och axlar tillhör de större muskelgrupperna. 
    Oj! Ja alltså jag vill ju ändra/forma kroppen för just nu är den mest mjuk haha.. Ska köra hårdare på gymmet och fokusera på de muskelgrupperna!
    Ja jag ska börja väga mig en gång i månaden hade jag tänkt, nu på sistone har jag vägt mig varje vecka, men vill försöka tänka mer långsiktigt. Låter mäta/väga och ta en bild en gång i månaden bra? Är det för ofta/sällan?
  • Anonym (Zxcvbnm)
    Anonym (.) skrev 2017-03-10 10:54:14 följande:

Jag har gått 15kg och tycker inte heller att jag märker någon skillnad om jag tittar mig själv i spegeln. Det är naturligt eftersom förändringen går så långsamt.
    Det är en av orsakerna till varför man ska komplettera vågen med kroppsmått, där ser man skillnaden tydligt...

Jo men precis, känns faktiskt bra att mäta också! Har du tagit någon bild? :) och hur har du gått tillväga med viktnedgången? :)
  • nonameleft
    Anonym (Zxcvbnm) skrev 2017-03-10 13:34:04 följande:
    Oj! Ja alltså jag vill ju ändra/forma kroppen för just nu är den mest mjuk haha.. Ska köra hårdare på gymmet och fokusera på de muskelgrupperna!
    Ja jag ska börja väga mig en gång i månaden hade jag tänkt, nu på sistone har jag vägt mig varje vecka, men vill försöka tänka mer långsiktigt. Låter mäta/väga och ta en bild en gång i månaden bra? Är det för ofta/sällan?
    En gång i månaden eller var tredje vecka låter jättebra för då hinner det hända saker och du slipper bli nedslagen ifall du tillfälligt har samlat mycket vatten och vågen av den anledningen visar mer än gårdagen.

Ha l
    ångsiktiga mål och inte för bråttom är det viktigaste om du vill ha resultat för livet. Hellre köra 3 pass i veckan och veta att de blir av än att gå ut hårt med 5 pass och sedan inte orka hålla tempot.

Kosten är dock a och o för en viktnedg
    ång. Satsa på bra råvaror, mycket grönsaker, mycket proteiner och bra fetter (fisk, nötter, avokado t.ex). 

Kommer gå jättebra det där :)
  • Anonym (.)
    Anonym (Zxcvbnm) skrev 2017-03-10 13:35:57 följande:
    Jo men precis, känns faktiskt bra att mäta också! Har du tagit någon bild? :) och hur har du gått tillväga med viktnedgången? :)
    Jag trivdes inte så bra med mig själv så jag tog inga foton på kroppen.
    Det enda jag har gjort är att röra på mig mer och äta vettigare. Det har inte varit någon ansträngning men jag har alltid haft lätt för att gå ner i vikt så det kanske är lite fusk . Flört
  • Anonym (25 kg)

Jag har gått ner 25kg, tycker inte att det syns något när jag ser mig i spegeln. På bilder syns det däremot! Jag tror det är svårt att se när man ser sig själv varje dag...

• Anonym (Zxcvbnm)
    Anonym (.) skrev 2017-03-10 15:04:24 följande:
    Jag trivdes inte så bra med mig själv så jag tog inga foton på kroppen.
    Det enda jag har gjort är att röra på mig mer och äta vettigare. Det har inte varit någon ansträngning men jag har alltid haft lätt för att gå ner i vikt så det kanske är lite fusk . Flört
    Nej förstår känslan, jag ville inte heller ta bild, usch vad jag inte trivs med min kropp just nu.
    Åh vad skönt att ha lätt för att gå ner i vikt! Jag vill ju få ett bättre ät-beteende eller vad man ska säga, så jag kämpar på med det haha :) Svårt för att inte äta godis och såna saker, men har precis klarat av 1,5 månader utan ????
Svar på tråden när börjar det synas att man gått ner i vikt?