• Äldre 8 Mar 19:19
    9104 visningar
    10 svar
    10
    9104

    Behöver meningen "anmäl ev allergier" finnas med på inbjudningskort till kalas?

    Apropå en annan tråd där en förälder blev arg på värdparet för att de inte hade koll på ett gästande barns allergi.

    Jag som allergiker tycker det är fullständigt självklart att JAG tar kontakt med den jag ska på kalas hos (eller jobbgrej eller vad som helst) och talar om vad jag är allergisk emot, talar om ifall jag behöver något special, att jag inte behöver något special osv. Likadant skulle jag resonera om mina barn hade varit allergiska, då tar ju jag som förälder kontakt med värdarna.

    Så utifrån detta så tycker jag meningen "meddela om du har någon allergi" är helt meningslös på en kalasinbjudan. Varför ska jag sitta och pressa in det på små kalaskort när det är så självklart att man gör så. I min värld alltså. Extra mycket när det gäller mindre barn som inte har koll själva men sen är det ju också för att kunna ha koll på att barnet (jag själv) kan äta någonting på kalaset.

    Ni som skriver så, varför gör ni det? Förväntar ni er inte att folk inte talar om sånt ändå?

  • Svar på tråden Behöver meningen "anmäl ev allergier" finnas med på inbjudningskort till kalas?
  • Äldre 8 Mar 19:24
    #1

    Tyvärr måste det stå eftersom vissa föräldrar är totalidioter. Normala föräldrar är rädda om sina barn och talar om sånt. Men som sagt alla har inte något innanför pannbenet.

  • Äldre 8 Mar 19:28
    #2

    Jag brukar sätta ett stoppdatum för anmälan och då skriva typ "anmäl om ditt barn kommer samt ev allergier senast <datum>. Alternativt anmäl om du inte kan komma samt ev allergier senast <datum>

    Har varit med om att mamman till en av dotterns kompisar anmälde sin unge till ett kalas 2 timmar innan start och då passade på att påpeka att hon ju inte tålde något med ägg i.

  • Äldre 8 Mar 19:38
    #3
    cosinus skrev 2017-03-08 19:28:49 följande:

    Jag brukar sätta ett stoppdatum för anmälan och då skriva typ "anmäl om ditt barn kommer samt ev allergier senast <datum>. Alternativt anmäl om du inte kan komma samt ev allergier senast <datum>

    Har varit med om att mamman till en av dotterns kompisar anmälde sin unge till ett kalas 2 timmar innan start och då passade på att påpeka att hon ju inte tålde något med ägg i.


    Då skulle jag säga:" tyvärr, allt innehåller ägg och jag hinner inte fixa något annat. Då får du skicka med egna kakor annars har vi bara några torra skorpor". Men den mamman kan inte vara rädd om sin dotter.
  • Prakti­sk59
    Äldre 8 Mar 19:43
    #4

    Barnkalas

    Skriv att muslimer måste säga till.
    Hur många ungar på dagis kommer inte och säger
    Jag äter inte svinerkorv

  • Äldre 8 Mar 19:53
    #5
    Minimalen skrev 2017-03-08 19:38:08 följande:
    Då skulle jag säga:" tyvärr, allt innehåller ägg och jag hinner inte fixa något annat. Då får du skicka med egna kakor annars har vi bara några torra skorpor". Men den mamman kan inte vara rädd om sin dotter.
    Dottern stor nog att säga till och dubbelkolla så hon hade ju löst det på plats så det hade aldrig blivit farligt men väldigt tråkigt för henne då få saker funkat att äta.

    Visst hade det varit lockande att vägra men problemet är ju att det är mamman som är knepig och inte dottern och det blir dottern som hamnar i kläm.
  • Äldre 8 Mar 20:38
    #6

    Jag vill gärna tro att föräldrar bryr sig tillräckligt om sina barn för att framföra om barnet har allergi, men tyvärr så är det ju inte alltid så. Då är det bäst att man själv tar ansvar och är den bättre av två, och skriver med det iaf. Så är det framfört, inget barn behöver få nässelutslag, kräkningar, diarré, problem med andningen eller annat skoj, och ingen förälder behöver få frispel. 
    Vissa saker känns onödiga, men är ändå nödvändiga för att slippa med jobbiga och onödiga reaktioner från jobbiga människor. Drömmer

  • Äldre 8 Mar 20:58
    #7

    Ja det bör skrivas samt förtydligande om att ska ni tex äta korv att du måste veta innan om ni ska köpa hem kycklinkorv alt om du köper en förp i fall att. Min dotter bjöd in till bowlingkalas med korv, hade inte en tanke på att inte alla år vanlig korv men tur va hade bowlingen 3 kycklingkorvar kvar i frysen från ett tidigare kalas. Blir så tråkigt för barnet om hen blir utan för att det inte kom fram..

  • Äldre 9 Mar 06:51
    #8

    Det är inte nödvändigt för givetvis skulle jag säga till ändå men jag tycker att det är väldigt bra för det visar att personen som bjuder in är uppmärksam på sådant och inte tycker att det är ett problem, och då känner man sig mindre "i vägen" och krånglig. Jag tycker det är jättebra när det står på menyer på restauranger också att "kontakta personalen vid allergier" eller något ditåt. Då blir man tryggare.

    Det blir en helt annan känsla att anmäla sina eller sitt barns allergier om det stått på inbjudan.

  • rox
    Äldre 11 Mar 20:44
    #9

    Jag skriver inte med en fråga om ev allergier på kalasinjudningar. Det tar jag för givet att de som kommer berättar för mig i samband med att dem svarar på inbjudan. En mamma meddelade mig i sista stund att hennes barn inte äter fläsk så jag sa ju såklart att vi ordnar det men hon skickade istället med ett paket kycklingkorv med barnen. Ingen blev arg på den andra för det fanns inget att grina över helt enkelt.

  • Äldre 14 Mar 13:36
    #10

    Håller med om att man inte borde behöva skriva, men som andra säger är det bättre att vara den bättre av er och skriva ut att de ska meddela allergier så att det inte blir någon jobbig situation där något barn blir utan (även om det ju då är den förälderns fel som inte hört av sig).

    Alltså, ansvaret ligger hos förälder till det allergiska barnet! Men har man möjlighet att vara den bättre av två, så var det :) 

    Smyg in det som "meddela om ditt barn kan komma samt ev allergier senast datum". Eller när de osar att de kommer kan du ju kontra med fråga om allergier.

    Men som sagt - huvudansvaret ligger hos den andra föräldern! Men orkar du så var den bättre av er och var övertydlig! :D

    Med vänliga hälsningar,
    Jennifer www.wellmilton.se 

Svar på tråden Behöver meningen "anmäl ev allergier" finnas med på inbjudningskort till kalas?