• Glinda från Oz

Tips på påskmat

Jag behöver tips på förrätt och efterrätt till en påskmiddag. Jag är ute i god tid. Till huvudrätt blir det lamm, potatisgratäng och myntasås, och en sallad såklart. Finns det några påskiga för- och efterrätter som passar till? Inte memma, det gillar jag inte alls.

• Svar på tråden Tips på påskmat
  • Lena

Cupcakes dekorerade så de ser ut som reden med godisägg i?

• Carambolan

Med en sittande huvudrätt kanske en idé kan vara att köra på ett mindre påskbuffébord till förrätt? Lite sill, ägghalvor, gravlax, nybakade kuverbröd med vispat smör, etc.

Till efterrätt hade jag kört något sött men fräsch. En pavlovatårta med lemoncurd eller kanske en citronmarängpaj.

• Glinda från Oz
    Carambolan skrev 2017-03-15 06:58:28 följande:

Med en sittande huvudrätt kanske en idé kan vara att köra på ett mindre påskbuffébord till förrätt? Lite sill, ägghalvor, gravlax, nybakade kuverbröd med vispat smör, etc.

Till efterrätt hade jag kört något sött men fräsch. En pavlovatårta med lemoncurd eller kanske en citronmarängpaj.

Jag har också tänkt en mindre påskbuffé till förrätt och kanske bara ha 3-4 saker. Men passar det verkligen ihop med lammet och blir det inte för mycket?
  • Carambolan
    Glinda från Oz skrev 2017-03-15 15:28:01 följande:

Jag har också tänkt en mindre påskbuffé till förrätt och kanske bara ha 3-4 saker. Men passar det verkligen ihop med lammet och blir det inte för mycket?

Lite påskbufféinspirerade snittar kanske känns lättare än en hel minibuffé? Kanske krustader eller små toasts med laxröra eller sillsallad.
  • Domesticgoddess
    Glinda från Oz skrev 2017-03-15 15:28:01 följande:

Plock är alltid trevligt! Ett alternativ är att servera det på tallrik så att du så att säga har koll på intaget.

Knäckesticks med saffransgravad torsk el lax, fina snapsglas med matjessill panna cotta, liten skiva baguette med rillette på anka och en cornichon samt äggskal fyllda med ägg,- & räkröra plus kuvertbröd är vad jag ska servera till påskförrätt (också ute i god tid!). Känns festligt och gott utan att förstöra aptiten inför huvudrätten.

Carambolans förslag på pavlova med citroncurd till efterrätt var klockrent, det tänker jag sno rakt av!
  • Aniiee

Vi firar ju alltid en judisk-betonad påsk (pesach/passover om någon har lust att googla och läsa mer), så vi brukar ha såna klassiker vid påsk.

I år ska vi ha 3-rätters till påsk istället. Funderingarna går ungefär; Laxsallad, Lamm & Gratäng, citronpaj. Men det är mest för att vi (eh...JAG, för det är alltid jag....) inte orkat tänka så långt än. Min vår är alltid fullspäckad med saker som ska firas med massa mat.....

Efter vi har firat min fördelsedag, brorsans födelsedag, lillungens födelsedag, Vårdagjämningen, Hanami, MEA, Tolkien Reading Day, Världsteaterdagen, Barn på sjukhus-dagen, surdegsdagen och Bulle med bullens dag så kan jag fundera över påskmiddagen.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Glinda från Oz
    Domesticgoddess skrev 2017-03-15 15:41:01 följande:

Plock är alltid trevligt! Ett alternativ är att servera det på tallrik så att du så att säga har koll på intaget.

Knäckesticks med saffransgravad torsk el lax, fina snapsglas med matjessill panna cotta, liten skiva baguette med rillette på anka och en cornichon samt äggskal fyllda med ägg,- & räkröra plus kuvertbröd är vad jag ska servera till påskförrätt (också ute i god tid!). Känns festligt och gott utan att förstöra aptiten inför huvudrätten.

Carambolans förslag på pavlova med citroncurd till efterrätt var klockrent, det tänker jag sno rakt av!

Vi blir bara 5-6 personer så jag kommer nog ha hyfsad koll ändå. Men att lägga upp i potionsförpackningar var en riktigt bra idé, då tar inte folk för mycket.
    Carambolan skrev 2017-03-15 15:36:36 följande:

Lite påskbufféinspirerade snittar kanske känns lättare än en hel minibuffé? Kanske krustader eller små toasts med laxröra eller sillsallad.

Tack för tipset! ?? Det blir i alla fall pavlova med lemoncurd till efterrätt som du föreslog. Jag har aldrig gjort det förut så jag tänkte testbaka det i helgen.
  • MAN78

Är påskmiddagen på påskafton? I så fall håller jag med Carambolan om att det vore trevligt med en sill/ägg/laxbuffe

• Glinda från Oz
    MAN78 skrev 2017-03-15 23:08:38 följande:

Är påskmiddagen på påskafton? I så fall håller jag med Carambolan om att det vore trevligt med en sill/ägg/laxbuffe

Den blir några dagar innan med några vänner, själva påsken firar jag med min familj senare. Tack för tipset!
  • MAN78

Aha, låter bra. Vi brukar vara väldigt traditionella vid påsk. Skärtorsdag kväll lite kallskuret och vin. Långfredag hel ugnsstekt fisk, t.ex. gös. Påskafton klassisk påskbuffé med fokus på ägg givetvis. Påskdagen lammstek och på annandagen rester från de tidigare dagarna :)

Svar på tråden Tips på påskmat