• Anonym (Dilemma)

    Vilket är värst - leva på bidrag eller ta oetiskt jobb?

    Jag är gammal journalist men har varit borta från branschen i många år, bland annat för att vara hemma med mina barn när de var små. Hade egentligen gett upp hoppet om att komma tillbaka till branschen, men skickade en ansökan ändå till en lokaltidning. Fick komma på intervju, och det visade sig att det de erbjuder är ett jobb som i journalistbranschen anses väldigt oetiskt, om än inte olagligt. Man ska "lyfta fram" lokala företag som arbetar mot kund, t.ex. butiker, restauragner, frisörer, gym, skönhetskliniker, veterinärer - ja allt möjligt. Alltså skriva om dem i positiva ordalag. Så långt är allt gott och väl.

    Men nu fick jag veta att företagarna BETALAR för att få vara i tidningen, och att det är företagaren som läser korrektur och bestämmer vad det ska stå i slutändan. Man ska alltså låtsas att man är en oberoende reporter som gör ett reportage om låt oss säga en restaurang, men i verkligheten köper restaurangägaren platsen i tidningen som vilken annonsplats som helst (fast det står inte att det är en annons) och bestämmer vad man får skriva.

    Antingen tar jag det här, eller så får jag fortsätta att gå på A-kassa (avbrutet av lite timmar i en helt annan bransch, som jag inte har någon utbildning i utan får jobba i bottten på hierarkin med uppgifter som inte kräver legitimation). Vad skulle ni göra?

     

  • Svar på tråden Vilket är värst - leva på bidrag eller ta oetiskt jobb?
  • sextiotalist

    Ta jobbet, det är alltid lättare att få ett nytt arbete om man redan har ett arbete, än att få ett arbete som arbetslös.

  • Anonym (Dilemma)
    sextiotalist skrev 2017-03-15 07:54:35 följande:

    Ta jobbet, det är alltid lättare att få ett nytt arbete om man redan har ett arbete, än att få ett arbete som arbetslös.


    Ja, fast å andra sidan förstör jag mitt goda namn och rykte... För jag gissar att alla i journalistbranschen känner till hur den här lokaltidningen arbetar. Jag har ett ovanligt namn dessutom... det kan bara vara jag som skriver i tidning och heter så. 
  • Anonym (l)

    Hade inte gjort det. Man ska kunna leva med sig själv också. Vill du ha tillfälligt jobb för att skippa bidrag kanske du tillfälligtvis få ta något inom en annan branch.

    Eller gör ett scoop om det här som du har fått reda på och sälj till ett annat mediebolag;)

  • sextiotalist
    Anonym (Dilemma) skrev 2017-03-15 07:56:42 följande:
    Ja, fast å andra sidan förstör jag mitt goda namn och rykte... För jag gissar att alla i journalistbranschen känner till hur den här lokaltidningen arbetar. Jag har ett ovanligt namn dessutom... det kan bara vara jag som skriver i tidning och heter så. 
    Risken att du blir av med a-kassan är faktiskt stor när man säger nej till ett arbete. Du får ta risken eller stå utan inkomst.

    Om du har haft ett gott rykte, varför har du inte kunnat frilansa i så fall?
    En journalist med gott renommé bör väl kunna få frilans.
  • Kjell2
    Anonym (Dilemma) skrev 2017-03-15 07:56:42 följande:
    Ja, fast å andra sidan förstör jag mitt goda namn och rykte... För jag gissar att alla i journalistbranschen känner till hur den här lokaltidningen arbetar. Jag har ett ovanligt namn dessutom... det kan bara vara jag som skriver i tidning och heter så. 
    Skriv under pseudonym. Idag har du valet mellan A-kassa och ett jobb du inte vill ha. Det valet kommer du inte ha i alla evighet.

    Hur ser du på valet oetiskt jobb vs. inga pengar?

    "Först maten, sen moralen"

    Sen - det är inte lätt att få jobb som journalist - du bör nog funder en del på din framtid.
  • Anonym (Frilans)

    Jag förstår inte riktigt vad det är som du tycker är oetiskt. Den här typen av annonser i form av längre artiklar är väldigt vanligt idag. Jag jobbar själv med att skriva dem och har gjort det ganska länge. Jag ser inget oetiskt i det eftersom de aldrig ger sken av att vara kritiskt granskande artiklar om företaget. De förekommer i egna tidningar (kan på rak arm räkna på 5-6 stycken som arbetar så) där folk i en bransch får veta mer om framgångsrecept från andra företagare. Företaget i fråga får reklam och tidningen får in pengar.

    Det som skulle vara oetiskt är ju om någon i övrigt seriös nyhetsredaktion tog emot pengar från företag för att till exempel tysta ner skandaler, men det är ju en helt annan sak. Det du beskriver är inte journalistik, utan copywriting och det är vanligt idag.

    I min hemstad har den seriösa och kritiska lokaltidningen till exempel en sommarbilaga som fungerar som du skriver. Företagare i trakten betalar för att vara med och en journalist / copywriter tar fram en länge artikel om till exempel Nisses gästgiveri med dess historia och aktiviteter under sommaren. Fina bilder och intressanta anekdoter fulländar uppslaget. Sedan går allt i tryck med alla annonser och jag tror inte att någon som läser det kan tro att det är en bilaga med seriös och granskande journalistik om traktens företag! Oftast markeras detta med att det någonstans på framsidan står "hela denna bilaga är en annons".

    Jag ser inget oetiskt med det här alls, det är ett nytt sätt att marknadsföra sig som har blivit populärt eftersom de flesta faktiskt tycker att det är roligt att läsa artiklarna! Tidningen / bilagan läses och uppskattas och alla är nöjda och glada.

    Vill du i ditt cv komma runt att det här inte var seriös journalistik skriver du bara om det till "under den senaste tiden har jag arbetat med marknadsföring som copywriter åt XXX", ingenting konstigt idag!

  • Anonym (Dilemma)
    Anonym (Frilans) skrev 2017-03-15 09:54:28 följande:

    Jag förstår inte riktigt vad det är som du tycker är oetiskt. Den här typen av annonser i form av längre artiklar är väldigt vanligt idag. Jag jobbar själv med att skriva dem och har gjort det ganska länge. Jag ser inget oetiskt i det eftersom de aldrig ger sken av att vara kritiskt granskande artiklar om företaget. De förekommer i egna tidningar (kan på rak arm räkna på 5-6 stycken som arbetar så) där folk i en bransch får veta mer om framgångsrecept från andra företagare. Företaget i fråga får reklam och tidningen får in pengar.

    Det som skulle vara oetiskt är ju om någon i övrigt seriös nyhetsredaktion tog emot pengar från företag för att till exempel tysta ner skandaler, men det är ju en helt annan sak. Det du beskriver är inte journalistik, utan copywriting och det är vanligt idag.

    I min hemstad har den seriösa och kritiska lokaltidningen till exempel en sommarbilaga som fungerar som du skriver. Företagare i trakten betalar för att vara med och en journalist / copywriter tar fram en länge artikel om till exempel Nisses gästgiveri med dess historia och aktiviteter under sommaren. Fina bilder och intressanta anekdoter fulländar uppslaget. Sedan går allt i tryck med alla annonser och jag tror inte att någon som läser det kan tro att det är en bilaga med seriös och granskande journalistik om traktens företag! Oftast markeras detta med att det någonstans på framsidan står "hela denna bilaga är en annons".

    Jag ser inget oetiskt med det här alls, det är ett nytt sätt att marknadsföra sig som har blivit populärt eftersom de flesta faktiskt tycker att det är roligt att läsa artiklarna! Tidningen / bilagan läses och uppskattas och alla är nöjda och glada.

    Vill du i ditt cv komma runt att det här inte var seriös journalistik skriver du bara om det till "under den senaste tiden har jag arbetat med marknadsföring som copywriter åt XXX", ingenting konstigt idag!


    Men det är just så det är. Tidningen ger sken av att göra opartiska reportage om företagare i stan, och det står inte "annons" någonstans. Och företagen betalar till tidningen alltså. Det är en vanlig lokaltidning som har vanliga nyheter också, inte någon reklamtidning.
  • Anonym (Frilans)
    Anonym (Dilemma) skrev 2017-03-15 10:08:34 följande:
    Men det är just så det är. Tidningen ger sken av att göra opartiska reportage om företagare i stan, och det står inte "annons" någonstans. Och företagen betalar till tidningen alltså. Det är en vanlig lokaltidning som har vanliga nyheter också, inte någon reklamtidning.
    Aha, ursäkta. Jag tänkte att det var för att du varit ifrån branschen så länge som du inte var van vid det här, jag ville nog inte tro att det var så illa att det var så!

    Klart att du inte ska ta det jobbet! Men annars kan jag tipsa om copy som ett sätt att komma igång. Det är skitkul och betalar bra!
Svar på tråden Vilket är värst - leva på bidrag eller ta oetiskt jobb?