• Anonym (EV)

Rätt att kräva ett möte

Visst har väl jag som ensam vårdnadshavare rätt att kräva ett möte (på Fr) innan ett eventuellt nytt umgänge tas upp? I detta fallet handlar det om en förälder som hållit sig borta och varit okontaktbar i 1,5 års tid men som nu helt plötsligt dyker upp och tror sig kunna träffa sitt barn utan att tala om vart han hållit hus??

Barnet verkar ha intresse av att träffa föräldern men jag känner att en förklaring vore på sin plats då det inte är första gången som föräldern "försvinner". Har jag rätt eller fel att begära det här? Jag har ju bara mitt barns bästa i åtanke och vill slippa samla ihop spillrorna ytterligare en gång.

• Svar på tråden Rätt att kräva ett möte
  • Anonym (EV)

Det här får man inte ens säga för då är jag en dålig förälder som inte är lämpad som vårdnadshavare men varför kunde han inte bara fortsatt att hålla sig borta!?

Om man bortser ifrån att det var jäkligt tufft de första 9-10 månaderna när jag skulle försöka att vara opartisk och försöka att förklara varför han inte hörde av sig eller svarade när vi ringde samt när han för andra gången sket i födelsedagen och julen så har tiden utan honom varit så sjukt skön. Barnet och styvpappan har fått en mycket bättre relation när inte bio-pappan varit där och snackat skit om honom och oss och vi har alla fått en mycket bättre familjesammanhållning. Vi har helt enkelt varit lyckligare den senaste tiden men nu är det väl slut med det och jag har mått så fruktansvärt dåligt sedan han hörde av sig och kan knappt sova längre. Usch, det här är inget jag önskar någon.

• Kjell2
    Anonym (EV) skrev 2017-03-20 08:15:35 följande:

På riktigt så känner jag mig totalförvirrad nu och vet inte hur jag ska göra med någonting!?

Barnet är på mig, pappan är på mig och jag har gått med på att dom preliminärt ska få träffas några timmar nu till helgen OM det finns intresse av det då, det är bara det att min "snorunge" har blivit fruktansvärd sedan hen fick reda på detta och beter sig som en idiot mot mig och bara tjatar om att han ska köpas grej till hen. I nästa stund så frågar hen om vad jag tror att pappan har bestämt att dom ska göra och när jag svarar vad jag tror med den erfarenheten jag har och då blir hen grinig och börjar att gnälla på mig att det vill inte hen!!! Säg det till honom då men nej, det verkar hen inte vilja utan det ska jag meddela honom! Jag blir tokig, det spelar fan ingen roll vad jag gör!!!!

Är jag "snäll" får jag skit för det, är jag "elak" så får jag skit för det, jag blir fan vansinnig!!! Jag har inte tid med den här skiten!!!! :@

Sluta använd tråden som något generellt gnällande över din situation. Gör något och ta konsekvensen.

Du har fått rådet att vägra umgänge till ni pratat på FR men ändå går du med umgänge med allt kaos som uppstår.

Du kommer aldrig få pappan att i grunden ändra sitt tråkiga beteende mot dig och barnet. Så ge upp den tanken. Gör istället något så din situation blir hanterbar.

• Anonym (EV)

Och ja jag vet att det här inte ska handla om mig utan om barnet men även där så ser jag ju en tydlig förändring som INTE är till det bättre. Så fort hen fick reda på att pappan höra av sig så förändrades hen till ett fruktansvärt tjatigt skrikigt bråkigt monster (mer än vanligt alltså då hen är i förpuberteten ).

• Anonym (Art)
    Anonym (EV) skrev 2017-03-18 12:00:56 följande:
    Ja så känner jag också!

Dock så vet jag att han inte svarar när jag ringer och inte svarar angående detta på sms. Sen så är jag lite skeptisk att neka eftersom barnet vill träffa honom och verkar ganska så uppskruvad över det nu men sen å andra sidan så har jag ensam vårdnad och har varit den som har fått stötta barnet när pappan varit helt frånvarande förut. Sen så är det ju inget pyttelitet barn det rör sig om heller utan hen går på mellanstadiet nu och har utvecklats mycket både mentalt och fysiskt sen pappan träffade hen senast men det är en känslig ålder och jag vill inte att han rör om för mycket i grytan.

Usch, det är inte lätt... Samtidigt som jag känner att vi vill ha en förklaring för hans beteende för att vi ska kunna ge honom någon liten gnutta förtroende igen så är det som andra skriver inget som jag/vi kan kräva.

På vilka grunder skulle du begära bevakat umgänge?
    Du kan aldrig få "övervakat" umgänge mellan honom och barnet mot hans vilja och utan att tingsrätten beslutar om det. Varför ska du ha det tycker du? Du behöver ingen förklaring även om du önskar att få en. Hans barn behöver han däremot prata med och förklara sin situation till.

Att barnet och din nya sambo har en bra relation är toppen. Däremot gör det inte din sambo till barnets pappa och du kan inte utesluta pappan för att du känner för det.

Har pappan någonsin haft genensam vårdnad om barnet eller har du aldrig godkänt det?
  • Anonym (abba)
    Anonym (EV) skrev 2017-03-20 08:50:28 följande:

Och ja jag vet att det här inte ska handla om mig utan om barnet men även där så ser jag ju en tydlig förändring som INTE är till det bättre. Så fort hen fick reda på att pappan höra av sig så förändrades hen till ett fruktansvärt tjatigt skrikigt bråkigt monster (mer än vanligt alltså då hen är i förpuberteten ).

Du är väl medveten att barnets utåtagerande beteende inte nödvändigtvis betyder att det inte är för hennes bästa att träffa pappan.
  • Anonym (EV)
    Kjell2 skrev 2017-03-20 08:45:41 följande:

Sluta använd tråden som något generellt gnällande över din situation. Gör något och ta konsekvensen.

Du har fått rådet att vägra umgänge till ni pratat på FR men ändå går du med umgänge med allt kaos som uppstår.

Du kommer aldrig få pappan att i grunden ändra sitt tråkiga beteende mot dig och barnet. Så ge upp den tanken. Gör istället något så din situation blir hanterbar.

Fine!

Eftersom jag tidigare försökt att få med honom till Familjerätten utan framgång eller gnäll om att han jobbar och inte kan den eller den tiden så sätter jag kravet på honom!

Han får i uppgift att boka in en tid som passar honom där jag tänker pressa honom att förklara sitt beteende och hur han tänker göra framöver oavsett hur ofta umgänget kommer att se ut. Jag anser inte att det är ok att skita i sitt barns födelsedagar och inte en utan två jular och sen ge mig en dålig förklaring/ursäkt men inte ens vilja försöka förklara sig för barnet utan bara kräva umgänge.

Vad anser ni hade varit rimligt att ta upp mer på ett möte? Jag är rädd att jag missar något viktigt och på riktigt så är jag rädd för att ens framföra detta kravet till honom. Jag vet hur arg han kan bli och om jag hade stått framför honom när jag meddelat honom att jag krävde det här av honom så finns det stor chansen att saker eller jag själv hade flugit genom luften. Jag får ont i magen bara av att tänka på det.
  • Anonym (EV)
    Anonym (Art) skrev 2017-03-20 08:55:27 följande:

Du kan aldrig få "övervakat" umgänge mellan honom och barnet mot hans vilja och utan att tingsrätten beslutar om det. Varför ska du ha det tycker du? Du behöver ingen förklaring även om du önskar att få en. Hans barn behöver han däremot prata med och förklara sin situation till.

Att barnet och din nya sambo har en bra relation är toppen. Däremot gör det inte din sambo till barnets pappa och du kan inte utesluta pappan för att du känner för det.

Har pappan någonsin haft genensam vårdnad om barnet eller har du aldrig godkänt det?

Jag har aldrig skrivit att jag vill ha övervakat umgänge, det var någon annan som skrev det och jag ifrågasatte det på vilka grunder?

Min "nya sambo" har funnits vid min sida i 7 år och vi har varit gifta i 4 år, vi har dessutom två gemensamma barn.

Jag och pappan separerade när barnet var två år gammalt och pappan har självmant skrivit över vårdnaden på mig.
  • Anonym (abba)

Pappans relation med era barn är inte ditt ansvar. Och det är inte din uppgift att försöka laga dem.

Din uppgift som vårdnadshavare är att värdera fakta och fatta beslut om umgänge baserat på det.

• Kjell2
    Anonym (EV) skrev 2017-03-20 09:08:38 följande:
    Fine!

Eftersom jag tidigare försökt att få med honom till Familjerätten utan framgång eller gnäll om att han jobbar och inte kan den eller den tiden så sätter jag kravet på honom!

Han får i uppgift att boka in en tid som passar honom där jag tänker pressa honom att förklara sitt beteende och hur han tänker göra framöver oavsett hur ofta umgänget kommer att se ut. Jag anser inte att det är ok att skita i sitt barns födelsedagar och inte en utan två jular och sen ge mig en dålig förklaring/ursäkt men inte ens vilja försöka förklara sig för barnet utan bara kräva umgänge.

Vad anser ni hade varit rimligt att ta upp mer på ett möte? Jag är rädd att jag missar något viktigt och på riktigt så är jag rädd för att ens framföra detta kravet till honom. Jag vet hur arg han kan bli och om jag hade stått framför honom när jag meddelat honom att jag krävde det här av honom så finns det stor chansen att saker eller jag själv hade flugit genom luften. Jag får ont i magen bara av att tänka på det.
    Gör så. Att få honom att ringa på födelsdagar odyl är lönlöst, likväl att vara snäll mot dig eller ge dig förklaringar till hans agerande

Se till att ni går därifrån med ett fastställt umgängesschem så du har koll på hans tider och dina tider. På så sätt minimeras er kontakt och du kan på ett helt annat sätt säg nej till honom. Du kan också vara tydlig mot ert barn vilka tider som är pappans tider och vilka som är dina.

• Anonym (EV)
    Kjell2 skrev 2017-03-20 09:36:43 följande:

Gör så. Att få honom att ringa på födelsdagar odyl är lönlöst, likväl att vara snäll mot dig eller ge dig förklaringar till hans agerande

Se till att ni går därifrån med ett fastställt umgängesschem så du har koll på hans tider och dina tider. På så sätt minimeras er kontakt och du kan på ett helt annat sätt säg nej till honom. Du kan också vara tydlig mot ert barn vilka tider som är pappans tider och vilka som är dina.

Jag har nu meddelat honom att jag med inrådan utifrån hänvisar till honom att boka in en tid på Fr för att diskutera hur umgänget ska läggas upp framöver samt att vi får chans att diskutera övriga frågor som kommit upp den senaste tiden med opartiska personer närvarande. Jag har åtminstone ett och annat att säga honom!

Nu väntar jag på att få en smocka tillbaka. :-S
Svar på tråden Rätt att kräva ett möte