• Anonym (Undrar)

Hur finansiera vår renovering?

Vi har precis köpt hus för 1.4 milj.

Vi är belånade på 85 % och har ett sparkonto på 165.000 . Jag är mammaledig och sambon jobbar heltid, vi har just nu en sammanlagd inkomst på 39000 efter skatt , men ganska mycket månadsutgifter och 2 barn!

Vi har ett studielån på 68.000, ett bolån på 1.2 milj, 1 billån på 20000 och ett privatlån på 98000.

Nu har vi haft snickare här som lagt en offert på allt vi vill och behöver göra om här hemma.

Summan hamnade på drygt 600.000 kr med material och arbetskostnad.

Det känns lite som att vi hamnade i en rejäl återvändsgränd.

Går detta ens att finansiera just nu? Hur går man smartast tillväga? Eller är det bara att lägga planerna åt sidan i flera år?

Hade vi kunnat hade vi tagit en del i taget, men tyvärr hänger det mesta ihop så man måste i princip slutföra allt.

• Svar på tråden Hur finansiera vår renovering?
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2017-03-15 10:18:24 följande:

Vi har precis köpt hus för 1.4 milj.

Vi är belånade på 85 % och har ett sparkonto på 165.000 . Jag är mammaledig och sambon jobbar heltid, vi har just nu en sammanlagd inkomst på 39000 efter skatt , men ganska mycket månadsutgifter och 2 barn!

Vi har ett studielån på 68.000, ett bolån på 1.2 milj, 1 billån på 20000 och ett privatlån på 98000.

Nu har vi haft snickare här som lagt en offert på allt vi vill och behöver göra om här hemma.

Summan hamnade på drygt 600.000 kr med material och arbetskostnad.

Det känns lite som att vi hamnade i en rejäl återvändsgränd.

Går detta ens att finansiera just nu? Hur går man smartast tillväga? Eller är det bara att lägga planerna åt sidan i flera år?

Hade vi kunnat hade vi tagit en del i taget, men tyvärr hänger det mesta ihop så man måste i princip slutföra allt.

Smartast är nog att vänta till ni minskat er belåningsgrad totalt. Ni har väldigt mycket lån.
  • AndreaBD

Allvarligt? Ni belånar huset nästan helt och vill låna mer för renovering? Iofs så är 1,4 miljoner inte en jättehög summa. Men ni har inte jättehöga löner och en del andra kostnader. Jag skulle inte ta mer lån just nu, eller högst en liten del av den summan (600 000).

Vi köpte hus för två år sedan och det var också stor renoveringbehov. Vi har gjort allt själva hittills förutom att byta fönster. Vi har visserligen lite erfarenhet och min man också lite mera kunskap med renovering. Men det går att lära sig själv. Det finns beskrivningar på nätet, det finns videon (på youtube, men också hos vissa byggmarknader (eller på deras hemsidor). Titta gärna på program som "arga snickaren", han har framför allt bra tips hur man ska tänka, planera och strukturera det hela.

Vad är det som ska göras? Är det sånt där materialet kostar mycket, eller är materialet ganska billigt?

• solros68

Först och främst tycker jag att ni ska minska övriga lån.

Renoveringen, kommer den att göra att värdet på huset stiger? I så fall kan ni kanske låna den värdeökning som blir på huset?!

• Anonym (Undrar)
    AndreaBD skrev 2017-03-15 10:38:58 följande:

Allvarligt? Ni belånar huset nästan helt och vill låna mer för renovering? Iofs så är 1,4 miljoner inte en jättehög summa. Men ni har inte jättehöga löner och en del andra kostnader. Jag skulle inte ta mer lån just nu, eller högst en liten del av den summan (600 000).

Vi köpte hus för två år sedan och det var också stor renoveringbehov. Vi har gjort allt själva hittills förutom att byta fönster. Vi har visserligen lite erfarenhet och min man också lite mera kunskap med renovering. Men det går att lära sig själv. Det finns beskrivningar på nätet, det finns videon (på youtube, men också hos vissa byggmarknader (eller på deras hemsidor). Titta gärna på program som "arga snickaren", han har framför allt bra tips hur man ska tänka, planera och strukturera det hela.

Vad är det som ska göras? Är det sånt där materialet kostar mycket, eller är materialet ganska billigt?

Tack för svar!

Ja vi hade lånelöfte på 2.3 så vi kom ju billigt undan på det viset iom att vi köpte utanför stan. Men då drar det ju iväg i bensinkostnad istället eftersom vi båda jobbar därinne ;)

Vi ska riva ett par väggar som då behöver stöttas med lång limträbalk. Värmeisolera garaget som är vårt enda förvaringsställe just nu och där är väldigt fuktigt för tillfället. Så det är MEST brådskande! Utöver det behöver alla fönster bytas och en kamin installeras då våra värmekostnader drar iväg i pris en hel del. Sen ska vi riva ut köket som suttit sedan 70talet och i samma veva bygga ut vardagsrummet. Eftersom köket då hamnar där!

Vi skulle säkert kunna göra mkt själva. Det svåraste är att hitta tiden till det
  • Anonym (Undrar)
    solros68 skrev 2017-03-15 10:49:44 följande:

Först och främst tycker jag att ni ska minska övriga lån.

Renoveringen, kommer den att göra att värdet på huset stiger? I så fall kan ni kanske låna den värdeökning som blir på huset?!

Jag var inne lite på det, men det går väl inte att låna förren renoveringen är gjord så dom kan värdera om?
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2017-03-15 10:58:56 följande:
    Jag var inne lite på det, men det går väl inte att låna förren renoveringen är gjord så dom kan värdera om?
    Ta ett snack med er bank.

Men jag skulle ändå rekommendera att ni inte lånar mera på ett tag.

• Anonym (Undrar)
    Kjell2 skrev 2017-03-15 11:01:18 följande:

Ta ett snack med er bank.

Men jag skulle ändå rekommendera att ni inte lånar mera på ett tag.

Nej det är ju fasen inte kul att dra på sig massa lån, dock har alla varit nödvändiga utom sambons studielån som var helt i onödan. Men då var han ung och dum :P

Helst hade jag samlat alltihop i boendet men det går ju inte heller >.
  • Stårschan

Men, vad är det för renoveringar som MÅSTE göras? Läcker taket?

• Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2017-03-15 11:12:40 följande:
    Nej det är ju fasen inte kul att dra på sig massa lån, dock har alla varit nödvändiga utom sambons studielån som var helt i onödan. Men då var han ung och dum :P

Helst hade jag samlat alltihop i boendet men det går ju inte heller >.
    Ni har köpt ett hus för 1,4 miljoner och tänker direkt renovera för 600 000 kr utan att ha finasiering. Hur gjorde ni er ursprungliga kalkyl? Allt du beskriver måste varit känt när ni köpte?

• AndreaBD
    Anonym (Undrar) skrev 2017-03-15 10:55:53 följande:
    Tack för svar!

Ja vi hade lånelöfte på 2.3 så vi kom ju billigt undan på det viset iom att vi köpte utanför stan. Men då drar det ju iväg i bensinkostnad istället eftersom vi båda jobbar därinne ;)

Vi ska riva ett par väggar som då behöver stöttas med lång limträbalk. Värmeisolera garaget som är vårt enda förvaringsställe just nu och där är väldigt fuktigt för tillfället. Så det är MEST brådskande! Utöver det behöver alla fönster bytas och en kamin installeras då våra värmekostnader drar iväg i pris en hel del. Sen ska vi riva ut köket som suttit sedan 70talet och i samma veva bygga ut vardagsrummet. Eftersom köket då hamnar där!

Vi skulle säkert kunna göra mkt själva. Det svåraste är att hitta tiden till det
    Hmm.... riva väggar som inte är bärande är lätt - det är bara att slå sönder. Vi rev två och en halv vägg på två dagar innan vi flyttade in. Men det verkar vara en bärande vägg här. Om det också finns icke-bärande, så kan ni ju riva dem själva först.

Att isolering av garaget ska vara så viktig har jag lite svårt att förstå. Men nu blir det snart sommar och så mycket jobb är det inte. Materialet är billigt. Det är en sak ni kan göra själva. Kanske lämna barnen till mor-eller farföräldrar, hitta en eller två medhjälpare och fixa det ganska snabbt.

Riva ut köket kan man förstås göra själv. Sätta in nytt kök kan man också göra, men det tar ganska lång tid, det är ganska mycket jobb. Det beror ju lite på hur det ser ut under (på väggarna), om man först behöver sätta upp gipsskivor för att underlaget inte är bra. Elektriker har vi betalat för, allt fick i princip dras om, köket var från 1965. Kostade runt 15000, men då var det ganska mycket, några andra småsaker med och alla lampor, och det var riktigt dyra såna. Nya köket kostade oss runt 60000 och då hade vi redan kyl, frys och micro och fick mycket rabatt på ugn och spishäll. Sedan byggde jag ihop skåpen och min man satte upp dem. Rören fixade han också. Det värsta är ju att man inte har ett kök under tiden. Men vi hade spisen kvar så länge som möjligt och sen den nya så snabbt som möjligt. Och kyl och frys stod nån annanstans så länge. Och så åt vi mikro-mat.

Kamin? Kan säkert vara bra. Vi har luftvärmepump, det är också bra.

Fönster - det gjorde vi inte själva. Man kan göra det, men vi hade så mycket annat då. Dessutom är det krångligt och jobbigt och tar längre tid om man inte är så van. Vi betalade runt 50 000 för fem fönster och lite vägg att mura  igen och putsa (vi tog bort en altandörr och satte fönster istället).

Svar på tråden Hur finansiera vår renovering?